23.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/John-Fs-Pic).
V Nemecku a Francúzsku – krajinách, od ktorých sa móda na zóny čistej dopravy začala – ich práve rušia. V Británii zase odpor proti zónám nabral tak brutálnu formu, že vodiči systematicky ničia monitorovacie kamery. Je toto koniec európskych zón čistej dopravy?

Foto: shutterstock.com/John-Fs-Pic
Nemecko: Koniec „Umweltzone“ – 22 zón už zrušených
Nemecko patrí k priekopníkom v oblasti zavádzania zón čistej dopravy, nazývaných tam „Umweltzone“. Prvú takúto zónu vo veľkom rozsahu zaviedli v Berlíne v roku 2008, o niečo neskôr sa objavili ďalšie zóny v Augsburgu, Kolíne, Brémach – celkovo ich vzniklo niekoľko desiatok, prakticky vo všetkých stredných a veľkých mestách.
Aktuálny stav nemeckých zón:
- 37 miest má stále aktívne zóny
- 22 zón už bolo zrušených
- Ešte vlani bolo aktívnych 43 zón
- Plánuje sa zrušenie ďalších zón
Mestá, ktoré zrušili svoje zóny: Hannover, Heilbronn, Karlsruhe, Heidelberg, Erfurt, Mannheim, Tübingen, Reutlingen, Ulm a ďalšie.
Prečo Nemci rušia zóny čistej dopravy?
Dôvod je jednoduchý: z cyklicky vykonávaných štúdií a analýz jednoducho vyplývalo, že prekročenia noriem čistoty ovzdušia sa stávajú tak zriedkavé, že ďalšie udržiavanie obmedzení už nemá zmysel.
Nemci myslia rozumne – nikto sa neobáva, že ľudia znovu masovo začnú kupovať staré autá. Navyše v Nemecku:
- Technickú kontrolu neprejde každé piate auto
- Funguje systém cestnej dane – čím nižšia norma emisií, tým vyššie poplatky
- Diagnostici dôsledne kontrolujú skutočné emisie vozidiel
Francúzsko: Parlament zrušil „Zones à faibles émissions“
Francúzske Národné zhromaždenie 17. júna 2025 v rámci prác na „dereguláčných“ predpisoch odhlasovalo zrušenie „Zones à faibles émissions“ (ZFE).
Výsledky hlasovania:
- 548 prítomných poslancov
- 275 za zrušenie
- 252 proti zrušeniu
- Vláda bola proti zrušeniu
Francúzske ZFE zóny:
- Zavedené v roku 2019
- Od januára 2025 povinné v aglomeráciách nad 150 tisíc obyvateľov
- Umožňovali úplné zákazy vjazdu pre určité typy áut
Protesty vo Francúzsku a dôvody zrušenia
Predpisy vyvolávali obrovské kontroverzie. Tisíce obyvateľov miest tvrdili, že zóny prispievajú k segregácii obyvateľstva a dopravnému vylúčeniu.
Francúzi majú iný prístup k autám:
- Neberú ich ako symbol sociálneho statusu
- Vymieňajú autá za nové zriedkavejšie ako Nemci
- Preferujú dlhodobé používanie vozidiel
Problém pre vládu: Zóny boli vo veľkej miere financované EÚ – pri zrušení bude treba vrátiť prostriedky.
Británia: Vandalizmus proti ULEZ zóne
V roku 2023 bola londýnska zóna čistej dopravy ULEZ rozšírená na všetkých 23 mestských častí.
Ako funguje ULEZ:
- Vjazd starším autom: 12,5 libry (14,6 eur) za deň
- Pokuta za nedodržanie: 180 libier (210 eur)
- Dohľad: Stovky kamier pri vjazde
Brutálny odpor Britov
Od rozšírenia zóny dochádza k stovkám prípadov ničenia kamier monitorovacieho systému:
- Kamery sú vytrhávané, pálené, polievané farbou
- Vodiči kombinujú s registračnými značkami
- Vymieňajú značky za falošné
- Zamazávajú znaky, nalepujú fóliu
Toto nie sú ojedinelé prípady! Odpor má masový charakter a pokračuje už dva roky.

Foto: shutterstock.com/HJBC
Paradox európskej dopravnej politiky
Situácia v Európe je paradoxná:
- Krajiny-priekopníci (Nemecko, Francúzsko) zóny rušia
- Dôvod: Zlepšenie kvality ovzdušia už nepotrebuje takéto opatrenia
- Británia: Masový občiansky odpor proti zónám
- Nové krajiny: Stále zavádzajú zóny pod tlakom EÚ
Kľúčové otázky
Je toto koniec zón čistej dopravy v Európe? Alebo len dočasný ústup pred občianskym odporom? Ukážu sa zóny ako prechodné opatrenie, ktoré splnili svoj účel?
Odpovede na tieto otázky budú mať zásadný vplyv na budúcnosť európskej dopravnej politiky a prístup k ekologickým obmedzeniam v mestách.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Je na Slovensku legálne šoférovať auto s pravostranným riadením? Pravidlá a výnimky
Rakúsko šokuje motoristov: Diaľničná známka prvýkrát nad 100 eur!
Turisti pozor: Dovolenka v Európe s mnohými zákazmi. Pripravte sa na obmedzenia a dane
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.