21.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/prahatv)
Tento rok uplynulo presne 60 rokov odvtedy, čo po Karlovom moste v Prahe prestali jazdiť autá. Bežná automobilová doprava tam fungovala až do roku 1965, keď úrady rozhodli o jej ukončení. Dnes už po legendárnom moste smú prechádzať len záchranné zložky a údržbárske vozidlá. Okrem áut tam však v minulosti jazdili aj električky. Prvá tam prešla v roku 1905, ale kvôli nedostatočnej kapacite mostu električka premávala len tri roky. Karlov most, ktorý pôvodne nazývali Kamenný alebo Pražský most, za svojich 668 rokov zažil úplne všetko – od koní cez električky až po tanky.

Foto: facebook.com/prahatv
Električky a autá menili tvár historického mostu
Prvá električka po Karlovom moste prešla v roku 1905 a predstavovala vtedy najmodernejší spôsob dopravy. Elektrická doprava však ukázala, že most nevie zvládnuť rastúci počet cestujúcich a vozidiel. Po troch rokoch prevádzky sa úrady rozhodli presunúť električky najprv na Most Legií a neskôr na Mánesov most. Automobilová doprava sa postupne rozvíjala a vrcholila v 60. rokoch 20. storočia. Každý deň prechádzali mostom stovky vozidiel, čo však ohrozovalo historickú konštrukciu. Rozhodnutie z roku 1965 o zákaze automobilovej dopravy zachránilo most pred ďalším poškodením. Dnes už len záchranné zložky a údržbárske vozidlá majú povolenie na prejazd cez túto historickú pamiatku. Toto opatrenie pomohlo zachovať most pre budúce generácie.
Storočia plné dramatických udalostí
Karlov most zažil počas svojej 668-ročnej histórie množstvo dramatických momentov. Švédske vojská most ostreľovali počas tridsaťročnej vojny a zanechali na ňom trvalé stopy. Ničivé povodne opakovane testovali pevnosť kamennej konštrukcie, ale most odolával všetkým prírodným katastrofám. Nacistické tanky po ňom prechádzali počas druhej svetovej vojny a neskôr ho využívali aj sovietske ozbrojené sily. Každá epocha priniesla nové výzvy pre túto jedinečnú stavbu. Napriek všetkým historickým udalostiam most zachoval svoju základnú funkciu spájania oboch brehov Vltavy. Architektúra a stavebné riešenia zo 14. storočia sa ukázali ako mimoriadne odolné proti času aj vonkajším vplyvom.

Foto: facebook.com/prahatv
Legenda o vajciach a moderný turistický nápor
Stavitelia Karlovho mosta údajne pridávali do malty vajcia z celého kráľovstva, aby zvýšili pevnosť konštrukcie. Táto legenda môže znieť neuveriteľne, ale výsledok hovorí za všetko – most stojí už takmer 700 rokov. Moderná doba priniesla nový typ záťaže – každý deň po moste prechádza tisícky turistov z celého sveta. Reštauračné terasy, pouliční umelci a suvenírové stánky vytvárajú živú atmosféru, ktorá most napĺňa novým životom. Správa mesta musí neustále monitorovať stav konštrukcie a zabezpečovať pravidelnú údržbu. Kombinácia historického dedičstva s moderným turizmom predstavuje náročnú úlohu pre všetkých zodpovedných. Karlov most tak pokračuje vo svojej úlohe spájania nielen geografických, ale aj kultúrnych svetov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zdvihli vám stierače na parkovisku? Čo to môže znamenať a kedy hrozí trestné stíhanie?
Najčastejšia chyba turistov, ktorí prichádzajú do Prahy autom. Môže vás to stáť veľa
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.