Cestovanie, Správy, Zaujímavosti,

Pred 60 rokmi prestali po Karlovom moste jazdiť autá. Most prežil všetko

21.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/prahatv) Tento rok uplynulo presne 60 rokov odvtedy, čo po Karlovom moste v Prahe prestali jazdiť autá. Bežná automobilová doprava tam fungovala až do roku...

21.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/prahatv)

Tento rok uplynulo presne 60 rokov odvtedy, čo po Karlovom moste v Prahe prestali jazdiť autá. Bežná automobilová doprava tam fungovala až do roku 1965, keď úrady rozhodli o jej ukončení. Dnes už po legendárnom moste smú prechádzať len záchranné zložky a údržbárske vozidlá. Okrem áut tam však v minulosti jazdili aj električky. Prvá tam prešla v roku 1905, ale kvôli nedostatočnej kapacite mostu električka premávala len tri roky. Karlov most, ktorý pôvodne nazývali Kamenný alebo Pražský most, za svojich 668 rokov zažil úplne všetko – od koní cez električky až po tanky.

Historické fotografie zachytávajú posledné autá prechádzajúce po Karlovom moste pred zákazom v roku 1965.
Foto: facebook.com/prahatv

Električky a autá menili tvár historického mostu

Prvá električka po Karlovom moste prešla v roku 1905 a predstavovala vtedy najmodernejší spôsob dopravy. Elektrická doprava však ukázala, že most nevie zvládnuť rastúci počet cestujúcich a vozidiel. Po troch rokoch prevádzky sa úrady rozhodli presunúť električky najprv na Most Legií a neskôr na Mánesov most. Automobilová doprava sa postupne rozvíjala a vrcholila v 60. rokoch 20. storočia. Každý deň prechádzali mostom stovky vozidiel, čo však ohrozovalo historickú konštrukciu. Rozhodnutie z roku 1965 o zákaze automobilovej dopravy zachránilo most pred ďalším poškodením. Dnes už len záchranné zložky a údržbárske vozidlá majú povolenie na prejazd cez túto historickú pamiatku. Toto opatrenie pomohlo zachovať most pre budúce generácie.

Storočia plné dramatických udalostí

Karlov most zažil počas svojej 668-ročnej histórie množstvo dramatických momentov. Švédske vojská most ostreľovali počas tridsaťročnej vojny a zanechali na ňom trvalé stopy. Ničivé povodne opakovane testovali pevnosť kamennej konštrukcie, ale most odolával všetkým prírodným katastrofám. Nacistické tanky po ňom prechádzali počas druhej svetovej vojny a neskôr ho využívali aj sovietske ozbrojené sily. Každá epocha priniesla nové výzvy pre túto jedinečnú stavbu. Napriek všetkým historickým udalostiam most zachoval svoju základnú funkciu spájania oboch brehov Vltavy. Architektúra a stavebné riešenia zo 14. storočia sa ukázali ako mimoriadne odolné proti času aj vonkajším vplyvom.

električka praha
Električka prechádza po Karlovom moste začiatkom 20. storočia, keď tam premávala len tri roky od roku 1905.
Foto: facebook.com/prahatv

Legenda o vajciach a moderný turistický nápor

Stavitelia Karlovho mosta údajne pridávali do malty vajcia z celého kráľovstva, aby zvýšili pevnosť konštrukcie. Táto legenda môže znieť neuveriteľne, ale výsledok hovorí za všetko – most stojí už takmer 700 rokov. Moderná doba priniesla nový typ záťažekaždý deň po moste prechádza tisícky turistov z celého sveta. Reštauračné terasy, pouliční umelci a suvenírové stánky vytvárajú živú atmosféru, ktorá most napĺňa novým životom. Správa mesta musí neustále monitorovať stav konštrukcie a zabezpečovať pravidelnú údržbu. Kombinácia historického dedičstva s moderným turizmom predstavuje náročnú úlohu pre všetkých zodpovedných. Karlov most tak pokračuje vo svojej úlohe spájania nielen geografických, ale aj kultúrnych svetov.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že zákaz áut na Karlovom moste bol správne rozhodnutie?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Zdvihli vám stierače na parkovisku? Čo to môže znamenať a kedy hrozí trestné stíhanie?

Najčastejšia chyba turistov, ktorí prichádzajú do Prahy autom. Môže vás to stáť veľa

Najlepšie letiská v Európe


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

AVTOVAZ odhalil modernizovanú Nivu Travel: Výroba začne koncom roka

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: zr.ru/content/news). AVTOVAZ oznámil termíny spustenia výroby obnoveného terénneho vozidla Niva Travel. Na Petrohradskom medzinárodnom ekonomickom fóre PMEF-2025 AVTOVAZ predstavil facelift…

Môžem dolievať olej inej značky do auta? Toto musíte vedieť

21.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Evan LorneNew Africa). Musí byť olej do auta tej istej firmy? Ak sa počas dlhého víkendu na ceste ukáže, že…

Strešné okno v aute: Luxus, ktorý môže vydrancovať peňaženku

21.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tatiana Diuvbanova) Strešné okno v aute vyzerá ako skvelý nápad - v lete otvoríte strechu, užijete si slnko a príjemný…

Dojazd 500 km? Možno… ale podľa koho? Európa, USA a Čína merajú inak

20.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@OutofSpecReviews) Dojazd elektromobilu 500 kilometrov znie lákavo, ale pozor - záleží na tom, kto ho meral! Európa používa štandard WLTP,…

Šéf Dacie šokuje: „Autá sú príliš veľké a drahé. Vráťme sa k základom!“

20.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SDADanCars). Denis Le Vot, generálny riaditeľ značky Dacia, ostro kritizuje súčasný smer automobilového priemyslu. Tvrdí, že výrobcovia zašli príliš ďaleko…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov