19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@myfuturecar)
Najnovšia správa ADAC poukazuje na astronomický nárast poruchovosti elektrických áut o 46 percent v porovnaní s rokom 2023. V tomto zozname je však niečo, čo šokuje možno ešte viac – prítomnosť značky, ktorej autá sa preslávili bezporuchovosťou. Akým zázrakom sa ocitli na tomto zozname?

Foto: youtube.com/@myfuturecar
Najčastejšou príčinou porúch sa ukázali vybité štartovacie akumulátory, ktoré zodpovedali za 44,9 percenta hlásení v roku 2024. Prekvapivo sa v skupine áut najčastejšie podliehajúcich poruchám ocitlo znepokojivo veľa modelov Toyoty, čo predstavuje najväčšie prekvapenie tohtoročného rankingu. Nemci vysvetlili, čo ovplyvnilo tento výsledok.
Elektrické autá hlásajú rekordný nárast porúch
Nárast počtu porúch elektrických áut je pozorovateľný – v roku 2024 majitelia takýchto vozidiel žiadali o pomoc 43 678-krát, čo znamená nárast o 46 percent oproti roku 2023. ADAC to vysvetľuje rastúcim počtom elektrických áut na nemeckých cestách, čo určite má vplyv na počet zaznamenaných porúch. Ťažko sa však s týmto argumentom úplne súhlasiť, keďže počet elektrických áut v Nemecku nevzrástol o 46 percent počas roka. ADAC zdôrazňuje, že nárast počtu porúch elektrických áut nie je dôvodom na obavy, ale úplne normálnym javom, keď rastie počet modelov s elektrickými pohonnými sústavami. Pre štatistikov ADAC je tento nárast dokonca požehnaním, pretože zväčšuje databázu a uľahčuje odpoveď na otázku, či sú elektrické autá spoľahlivejšie ako spaľovacie.
Ktoré autá sa kazia najčastejšie
Na štatistiky týkajúce sa porúch negatívne vplýval nielen nárast počtu registrovaných elektrických áut. Predĺžilo sa tiež obdobie hodnotenia. Pred dvoma rokmi porovnanie zahŕňalo vozidlá prvýkrát registrované v roku 2020. V nasledujúcom roku pridali rok registrácie 2021 (vozidlá približne dvojročné), a teraz modely z roku 2022. To znamená, že po prvýkrát v súčasnej analýze možno porovnať prvé tri roky registrácie. Zoznam najporuchovejších áut s rozdelením na triedy vyzerá nasledovne:
Najporuchovejšie autá segmentu B: 1. Opel Meriva (2016-2017) 2. Toyota Yaris (2021-2022) 3. Toyota Yaris Cross (2022)
Najporuchovejšie autá segmentu C: 1. Opel Zafira (2015) 2. Renault Scenic (2015, 2018-2019) 3. Renault Megane (2016) 4. Toyota C-HR (2018-2022)
Čo sa v autách kazí najčastejšie
Štartovací akumulátor roky zostáva najčastejšou príčinou znehybnenia auta v Nemecku. V roku 2015 spôsobil akumulátor 12V 35,7 percenta porúch. V najvyššom momente pandémie koronavírusu v roku 2020 sa frekvencia porúch akumulátorov zvýšila na 46,3 percenta, čo spôsobilo zriedkavejšie používanie áut. Akumulátor sa menej opotrebováva počas jazdenia ako počas parkovania. V roku 2024 spôsobila vybitá batéria 44,9 percenta porúch. Druhou príčinou porúch sú problémy s motorom alebo elektronikou motora (22,1 percenta). V prípade spaľovacích motorov ide o vstrekovacie a zapaľovacie sústavy, zatiaľ čo v elektrických autách o sústavu vysokého napätia. Poruchy súvisiace so štartérom, alternátorom, elektrickou sústavou vozidla alebo osvetlením obsadzujú tretie miesto (10,6 percenta).
Prečo sa Toyota ocitla medzi najhoršími
Preslávená bezporuchovosťou Toyota nečakane dopadla veľmi zle v rankingu ADAC 2025. Odkiaľ teda tieto rozdiely? Ukazuje sa, že Toyota sa veľmi často borí s problémami s akumulátormi. Obzvlášť slabé sú výsledky modelov Toyoty počas posledných dvoch rokov, čo sa týkalo takmer všetkých analyzovaných ročníkov Toyota C-HR a Toyota RAV4, ako aj novších ročníkov Yarisu a Yarisu Cross. Ako priznávajú experti z ADAC vo svojej správe: „Tieto frekvencie porúch sú prekvapujúce, pretože značka Toyota oprávnene získala reputáciu výrobcu spoľahlivých áut v minulosti.“ Po oboznámení sa s výsledkami Toyota vysvetlila, že v týchto modeloch sa vyskytovali problémy so štartovacím akumulátorom, ktorý nemohol byť nabíjaný s príslušným odberom výkonu.
Toyota reaguje na problémy s akumulátormi
Ako napísala Toyota vo vyhlásení: „V mnohých prípadoch akumulátory vo vozidlách postihnutých problémom vymenili za silnejšie verzie – bezplatne v rámci 3-ročnej záruky výrobcu alebo v rámci individuálnej dohody dobrej vôle. Nové vozidlá už nebudú vybavené slabšími akumulátormi.“ Ďalej čítame, že Toyota úplne preskúmala tému 12-voltového akumulátora „v rámci akcií 360“. V rámci tejto akcie optimalizovali proces od výroby akumulátora po dodávku vozidla. V modeloch Yaris a Yaris Cross vo februári 2024 zaviedli nový akumulátor s výrazne zvýšenou schopnosťou absorpcie prúdu. To zabezpečuje dostatočné nabitie akumulátora, najmä počas jazdy na krátke vzdialenosti.

Foto: youtube.com/@carshowtv9197
Sú elektrické autá poruchovejšie ako spaľovacie
Otázka toho, či sú elektrické vozidlá viac vystavené poruchám ako tie so spaľovacími motormi, sa v posledných rokoch často objavovala v správach ADAC. Nárast počtu registrovaných elektrických áut umožnil v minulom roku získať prvú odpoveď: mladšie elektrické vozidlá sa vyznačovali nižšou poruchovosťou v porovnaní so spaľovacími autami v podobnom veku. Treba však poznamenať, že v predchádzajúcej analýze sa porovnanie obmedzovalo na autá registrované v rokoch 2020 a 2021. V súčasnom roku do obdobia pozorovania zahrnuli aj vozidlá s rokom prvej registrácie 2022. Výsledky ukazujú, že počet porúch na 1000 vozidiel pre spaľovacie motory je vyšší ako pre elektrické vozidlá. V roku 2024 cestná pomoc ADAC intervenovala priemerne pri 12,9 vozidlách na 1000 v prípade štvorročných spaľovacích áut, zatiaľ čo pre elektrické vozidlá tento ukazovateľ dosiahol 8,5 na 1000.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Toto tlačidlo nenávidia všetci: Ale používajú ho každý deň
Tesla sa rúca: Predaj padá už piaty mesiac, zachráni ju nový Model Y?
Most Mojžiša: Saudská Arábia postaví 32-kilometrový most do Egypta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.