19.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kaskip)
Írsky Ryanair, najväčšia letecká spoločnosť v Európe, sa rozhodol zaviesť prísne finančné tresty pre pasažierov, ktorí narúšajú poriadok. Ako oznámili, pokuta bude činiť minimálne 500 eur. Problém s výtržníkmi na palube lietadiel sa totiž čoraz viac zhoršuje, najmä na trasách do turistických destinácií ako je Ibiza. Spoločnosť už podala žalobu proti jednému pasažierovi, od ktorého požaduje viac ako 15 tisíc eur za škody spôsobené jeho správaním.

Foto: shutterstock.com/kaskip
Pokuta je len začiatok, nie koniec problémov
Vedenie leteckej spoločnosti oznámilo, že výtržníci sa budú musieť pripraviť na prísne tresty. Budú povinní zaplatiť minimálne 500 eur pokuty a navyše ich z lietadla vyvedú. Dôležité je, že zavedenie pokuty nenahradí právne kroky, ktoré firma doteraz podnikala proti výtržníkom. „Hoci ide o ojedinelé prípady, ktoré zažívajú všetky letecké spoločnosti, narúšanie poriadku v tak obmedzenom a spoločnom priestore je neprijateľné,“ povedal hovorca Ryanair. Spoločnosť tak jasne dáva najavo, že sa nebude báť použiť všetky dostupné prostriedky na ochranu svojich zamestnancov a ostatných pasažierov. Nová politika vstúpi do platnosti okamžite a bude sa vzťahovať na všetky lety Ryanair.
Alkohol a drogy robia z lietadiel bojisko
Pasažieri, najmä pod vplyvom drog či alkoholu, spôsobujú čoraz viac problémov. V minulom roku o „významnom náraste“ problémov na palubách lietadiel informoval generálny riaditeľ Ryanair Michael O’Leary. Osobitné zintenzívnenie takých prípadov sa dialo na trasách medzi Veľkou Britániou a turistickou Ibizou, známou svojimi nočnými klubmi. Pasažieri nastupujúci do lietadiel letiacich na tento ostrov majú zákaz prinášať na palubu akýkoľvek fľaše, vrátane vody. Problém sa však netýka len Ibizy. Podobné incidenty sa stávajú aj na iných trasách, kde pasažieri konzumujú alkohol už pred nástupom do lietadla. Letecké spoločnosti preto čoraz častejšie spolupracujú s letiskovými barmi a obchodmi, aby obmedzili predaj alkoholu problémovým pasažierom.
Jeden výtržník stál spoločnosť 15 tisíc eur
Jednotlivé prípady ukazujú, že Ryanair svoje hrozby myslí vážne. V januári firma podala žalobu proti pasažierovi, ktorý sa zle správal na lete Dublin-Lanzarote v apríli 2024. V dôsledku tejto situácie museli lietadlo presmerovať do Porta a posádka spolu so 160 ďalšími pasažiermi tam musela prenocovať. Problémového pasažiera zatkli, ale letecká spoločnosť musela pokryť všetky náklady, vrátane privedenia druhého lietadla. Teraz od výtržníka požaduje viac ako 15 tisíc eur. Podobný prípad sa stal aj ďalšiemu cestujúcemu, keď spôsobil presmerovanie lietadla letiacej z Glasgow do Krakova. Museli ho nasmerovať do Rzeszowa a súd potrestal pasažiera pokutou vo výške 3230 eur. Tieto prípady jasne ukazujú, že jeden problémový pasažier môže spôsobiť škody v tisícoch eur.
Ryanair stavia na Poľsko a opúšťa drahé Holandsko
Spoločnosť sa už nejaký čas snaží optimalizovať náklady. V súvislosti s tým írske aerolínie sa rozhodli prestať využívať holandské letisko Maastricht, ktoré sa ukázalo ako príliš nákladné. Navyše Holandsko sa rozhodlo zaviesť ekologickú daň, ktorá drasticky vzrástla a výrazne zasiahla letecké spoločnosti. Ryanair naopak rád stavia na Poľsko. Vo Varšave má vzniknúť Customer Service Escalation Centre, ktoré bude riadiť krízové situácie a zamestná približne 200 ľudí. Už teraz je Poľsko druhou najdôležitejšou krajinou (po Írsku) pre túto leteckú spoločnosť a investície nad Vislou dosiahli niekoľko miliárd dolárov. Táto stratégia ukazuje, že Ryanair hľadá krajiny s priaznivým podnikateľským prostredím a rozumnými daňami.

Foto: shutterstock.com/shulers
Bezpečnosť má prednosť pred ziskom
Nové opatrenia Ryanair ukazujú, že bezpečnosť pasažierov a posádky má prednosť pred krátkodobými ziskami. Hoci pokuta 500 eur môže vyzerať prísne, náklady na presmerovanie lietadla a ubytovanie pasažierov sú oveľa vyššie. Okrem toho takéto incidenty poškodzujú povesť leteckej spoločnosti a môžu odradiť ostatných cestujúcich. Experti na leteckú dopravu vítajú tieto opatrenia a očakávajú, že podobné kroky podniknú aj iné letecké spoločnosti. Cieľom je vytvoriť prostredie, kde sa všetci pasažieri budú cítiť bezpečne a komfortne počas celého letu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kde sedieť v lietadle? Štatistiky odhaľujú prekvapivú pravdu
Najkrajšie miesta v Slovenskom raji: Kam sa vybrať za zážitkami, výhľadmi aj letným relaxom
Radšej si zmerajte príručnú batožinu. Ryanair nenechá prejsť ani centimeter
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.