19.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/zivotyslavnych)
25. apríla 1931 sa zapísal do histórie automobilizmu ako deň, keď Ferdinand Porsche založil vo Stuttgarte firmu, ktorá niesla jeho meno. Úplný názov znel „Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, poradenstvo pre motory a konštrukciu vozidiel“. Dnes je značka Porsche synonymom luxusných športových vozov po celom svete. Zakladateľ firmy však zostáva kontroverznou postavou kvôli svojej spolupráci s nacistickým režimom a členstvu v SS. Jeho cesta od skromných začiatkov cez technické inovácie až po založenie legendárnej automobilky je príbehom plným svetla aj tieňov.

Foto: facebook.com/zivotyslavnych
Od elektrických zvončekov k prvým elektromobilom
Ferdinand Porsche sa narodil 3. septembra 1875 v Maffersdorfu (dnešné Vratislavice nad Nisou) v Rakúsko-Uhorsku. Už od štrnástich rokov experimentoval s elektrotechniku a inštaloval elektrické zvončeky do rodinného domu. Po vyučení u otca inštalatéra nastúpil v roku 1893 do firmy Vereinigte Elektrizitätswerke vo Viedni. Tam sa začala formovať jeho vízia budúcnosti automobilov. Revolučný bol jeho návrh prvého elektromobilu s nábojovým motorom pre firmu Jakob Lohner & Co., ktorý predstavil na svetovej výstave v Paríži roku 1900. Ešte významnejší bol jeho Lohner-Porsche Mixte z roku 1901 – prvý hybridný automobil na svete s kombinovaným benzínovým a elektrickým pohonom. Tieto inovácie ho ustanovili ako priekopníka automobilového priemyslu desaťročia pred svojou dobou.
Kontroverzné vojnové roky a spolupráca s nacistami
Najtemnejšie obdobie Porscheho života sa spája s jeho členstvom v NSDAP a jednotkách SS. V roku 1934 ho Adolf Hitler poveril návrhom „ľudového vozidla“ (Volkswagen), čo viedlo k vzniku legendárnego Volkswagen Beetle. Počas druhej svetovej vojny jeho firma vyrábala vojenské vozidlá ako Kübelwagen a Schwimmwagen pre Wehrmacht. Porsche sa podieľal aj na vývoji ťažkých tankov Tiger a supertěžkého tanku Maus. Po vojne bol krátko väznený Francúzmi kvôli spolupráci s nacistickým režimom. Toto obdobie zostáva najkontroverznejšou časťou jeho života a vrhá tieň na jeho technické úspechy. Bez ohľadu na politické okolnosti však jeho inžinierske schopnosti boli nepopierateľné a ovplyvnili automobilový priemysel na desaťročia.

Foto: porsche.com
Vznik legendy a dedičstvo značky Porsche
Po Ferdinandovej smrti v januári 1951 prevzal vedenie firmy jeho syn Ferry Porsche, ktorý v roku 1948 predstavil prvý automobil nesúci meno značky – legendárny Porsche 356. Tento model položil základy pre športové vozidlá, ktoré dodnes fascinujú automobilových nadšencov. Vízia Ferdinanda Porscheho o kombinácii výkonu, elegancie a technickej dokonalosti sa stala DNA značky Porsche. Dnes sa táto nemecká automobilka radí medzi najvýznamnejšie výrobcov luxusných športových vozov na svete. Modely ako 911, Cayenne či Taycan pokračujú v tradícii inovácií a technickej excelentnosti, ktorú založil kontroverzný vynálezca spred takmer storočia. Jeho dedičstvo zostáva zložitým príbehom o tom, ako sa technický talent môže prelínať s problemstickými politickými rozhodnutiami.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Porsche chystá novú beštiu: Exkluzívny hypersport z Le Mans mieri na bežné cesty!
Legendárne Porsche 911 v novom šate: Toto auto vás dostane do kolien!
Nové Porsche 911 má dva elektromotory. Je to revolúcia v bielych rukavičkách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.