Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Tieto chyby zabijú váš motor: 8 smrteľných hriechov každého vodiča!

17.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kutsenko Volodymyr). Drahé poškodenia motora sa často dajú predísť jednoduchými opatreniami. Kto ignoruje varovné signály alebo robí typické chyby pri jazde, riskuje zbytočné opotrebenie –...

17.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kutsenko Volodymyr).

Drahé poškodenia motora sa často dajú predísť jednoduchými opatreniami. Kto ignoruje varovné signály alebo robí typické chyby pri jazde, riskuje zbytočné opotrebenie – až po totálne poškodenie.

Vodič stojí pred autom
Tieto chyby zabijú váš motor: 8 smrteľných hriechov každého vodiča!
Foto: shutterstock.com/Kutsenko Volodymyr

Motor je srdcom každého auta a pri vozidlách so spaľovacím motorom zároveň najdrahšou súčiastkou. Napriek tomu vzniká mnoho škôd nie kvôli chybám materiálu, ale kvôli nesprávnemu ovládaniu, zanedbávaniu alebo zbytočnému zaťažovaniu v každodennom živote. Kto pozná tieto typické chyby, môže svojmu motoru darovať dlhý život! Experti odhalili 8 najčastejších chýb, ktoré robia vodiči a ktoré môžu viesť k drahým opravám či výmene celého motora.

Chyba číslo 1: Nekontrolujete hladiny kvapalín

Mnoho poškodení motora by sa dalo predísť, keby vodiči včas nahliadli pod kapotu. Aby motor dlho vydržal, treba v pravidelných intervaloch kontrolovať hladiny kvapalín – najmä pred dlhými cestami.

Ak je v motore málo oleja, môžu sa ložiská alebo rýchlo rotujúci hriadeľ turbodúchadla nedostatočne mazať. Keď sa dôležitý mazací film aj len nakrátko pretrhne, opotrebenie motora enormne stúpne alebo okamžite dôjde k poškodeniu.

Príliš veľa oleja tiež škodí

Pozor však aj na opačný extrém! Ak je hladina oleja nad maximálnou značkou na meradle, kľukový hriadeľ šľahá v oleji a spôsobuje jeho penenie. Následkom je, že olejová pumpa nasáva len vzduch a dochádza k nedostatočnému mazaniu.

Olej
Kontrola hladiny oleja pomocou mierky – základná údržba, ktorá môže zachrániť motor.
Foto: youtube.com/@YourCarFacts

Rovnako dôležité je sledovať chladiacu kvapalinu. Pri nedostatku kvapaliny v chladiacom systéme hrozí prehrievanie motora, čo často poškodzuje tesnenie hlavy valcov.

Chyba číslo 2: Nedodržiavate servisné intervaly

Životnosť motora závisí od správnej údržby. Servisné intervaly by sa nemali predlžovať – či už z nevedomosti alebo šetrenia. Najmä moderné agregáty s turbotechnikou reagujú citlivejšie kvôli zložitejšej konštrukcii.

Oneskorená výmena oleja môže viesť k predčasnému opotrebeniu a skutočným škodám. Osobitným príkladom sú motory s ozubenými remeňmi bežiacimi v oleji – škody kvôli neskorým výmenám oleja sú tu veľmi časté.

Ročná výmena oleja je ideálna

Aj keď kontrolka servisu ešte dlho nevyzýva k výmene oleja, kto mení olej ročne, svojmu motoru určite neuškodí. Najlepšie je to robiť v polovici zimy, keď je olej najviac zaťažený vlhkosťou a častými krátkymi jazdami.

Rovnako platí pre prevodovky. Hoci mnohí výrobcovia vôbec neuvádzajú intervaly výmeny oleja, malo by sa meniť najneskôr po 60-80 tisíc kilometroch.

Chyba číslo 3: Ignorujete poruchy a zvuky

Zmeny v zvukovej kulise sú vždy vážnym varovným signálom. Keď sa ignorujú nezvyčajné prevádzkové zvuky alebo svietiace výstražné kontrolky, môže sa pôvodne neškodná porucha rýchlo zhoršiť.

To, čo by sa dalo spočiatku opraviť s malým úsilím, sa tak často vyvinie na drahú škodu. Ak svieti kontrolka motora kvôli chybnej zapaľovacej cievke, dá sa táto chyba rýchlo rozpoznať a často opraviť už za sto až dvesto eur.

Blikajúca kontrolka znamená okamžité zastavenie

Pozor, keď kontrolka motora bliká! Vtedy ide o závažnú chybu a motor by ste mali čo najskôr vypnúť. Aj keď svieti červená výstražná kontrolka oleja, jazdu treba okamžite (ale bezpečne!) prerušiť.

Vtedy nie je v poriadku tlak oleja, čo môže už po krátkom pokračovaní jazdy viesť k vážnym škodám. Ak sa zrazu objavia podivné zvuky, môže ísť o poškodenie ložiska.

Chyba číslo 4: Nechávate motor zahriať

Nielen výkonnostní športovci sa musia rozcvičiť, aj motor potrebuje určitý čas na dosiahnutie správnej prevádzkovej teploty. Keď je motor ešte studený, je motorový olej hustejší ako v prevádzkovom stave.

Aj piesty potrebujú určitý čas, kým sa mierne roztiahnu a dokonale pracujú vo svojich dráhach. Preto by ste so studeným motorom nikdy nemali jazdiť na vysoké otáčky, ale opatrne ho zahriať.

Malý trik šetrí motor aj prevodovku

Jednoduchý postup chráni motor aj prevodovku: Najprv naštartujte motor, potom sa pripútajte a až potom opatrne vyrazte. Krátky čas stačí na vytvorenie tlaku oleja a dostatočné zásobenie všetkých komponentov.

Žena za volantom
Najprv naštartujte motor, potom sa pripútajte a až potom opatrne vyrazte.
Foto: shutterstock.com/Bilanol

Motor však nechávať bežať naprázdno na mieste by ste nemali a ani nesmeli. Toto je nielen neekologické, ale aj neefektívne pre zahrievanie motora.

Chyba číslo 5: Vypínate horúci motor

Ďalší smrteľný hriech, ktorému by sa vodiči mali vyhnúť najmä po rýchlych a dlhých jazdách: okamžité vypnutie rozpáleného motora. Najmä po rýchlo a dlho jazdených úsekoch na diaľnici by sa motor mal ochladiť miernou jazdou.

Ak sa motor vypne horúci, môže sa hlava valcov pokrútiť, aj keď je dostatok chladiacej kvapaliny. Pre turbodúchadlo je okamžité vypnutie po rýchlej jazde na diaľnici obzvlášť škodlivé.

Turbodúchadlo potrebuje čas na ochladenie

Pri jazde na plný plyn sa turbodúchadlo zahreje až na 1000 stupňov Celzia. Ak sa potom motor hneď vypne, dôjde k nedostatočnému mazaniu, čo turbodúchadlo rýchlejšie opotrebuje alebo okamžite zničí.

Moderné turbomotory síce už majú chladenie, ktoré chráni citlivý hriadeľ. Napriek tomu techniku oveľa menej zaťažujete, ak motor po stresových fázach necháte „dobehnúť“ a pred vypnutím sa ešte ochladí.

Chyba číslo 6: Vysoké otáčky a nerovnomerná jazda

Červená oblasť na otáčkomere nie je len ozdoba: Kto motor pravidelne ženie na hranicu otáčok, riskuje skôr či neskôr závažné škody – napriek existujúcemu obmedzovaču otáčok.

Dôvodom sú vysoké vibračné zaťaženia v kľukovom mechanizme pri trvalých maximálnych otáčkach a stúpajúca teplota oleja. S rastúcimi otáčkami je mazací film v motore tepelne silnejšie zaťažovaný – ak sa preruší, hrozí nedostatočné mazanie.

Jedno nesprávne zaradenie môže stačiť

Nebezpečné prekročenia otáčok sa však nedejú len na pretekárskej dráhe. Už jedno nesprávne zaradenie – napríklad keď omylom namiesto štvrtého zaradíte druhý rýchlostný stupeň – môže stačiť na náhle prekrútenie motora.

V tomto prípade prevodovka určuje otáčky motora a elektronika nemôže zasiahnuť. Mechanické sily na ventily, ojnice a ložiská potom náhle prekročia konštrukčné tolerancie – v najhoršom prípade s okamžitou škodou.

Chyba číslo 7: Natankovali ste nesprávne palivo

Táto chyba sa týka predovšetkým vozidiel s dieselovými motormi. Ak sa omylom natankuje benzín namiesto nafty a motor sa potom naštartuje, hrozí v najhoršom prípade poškodenie motora.

Súčiastky ako vysokotlaková pumpa alebo vstrekovače potrebujú mazacie vlastnosti nafty na správne fungovanie. Ak sa však natankuje benzín, tieto súčiastky sa nenamažú a opotrebujú sa. Aj táto oprava je pomerne náročná a drahá.

Chyba číslo 8: Podceňujete kaluže – vodný úder

Vodný úder môže zasiahnuť nielen terénne vozidlá prechádzajúce veľkými vodnými jamami. Najmä po silnom daždi môže zasiahnuť aj bežné osobné autá na ceste. O vodnom údere hovoríme, keď motor nasáva vodu namiesto vzduchu.

Keď sa voda dostane do spaľovacieho priestoru, je už zvyčajne neskoro. Na rozdiel od zmesi paliva a vzduchu sa voda nedá stlačiť a náhle zabrzdí piest. Následkom je, že sa zvyčajne pokrútia ojnice, ale škody na kľukovom hriadeli, hlave valcov a bloku motora tiež nie sú zriedkavé.

prístrojová doska
Červená oblasť na otáčkomere nie je ozdoba – prekročenie môže motor zničiť.
Foto: shutterstock.com/Vladimka production

Bonus pre majiteľov elektromobilov

Pri elektromobile nie je motor, ale akumulátor najdrahšou súčiastkou. Hoci technika znáša krátke vzdialenosti oveľa lepšie ako spaľovací motor, teplo a trvalý stres úplne nabitého alebo takmer vybitého akumulátora zaťažujú energetický zásobník.

Stresujúce je pre batérie všeobecne, keď za krátky čas preteká veľa prúdu. Rýchle nabíjanie alebo časté silné zrýchlenia akumulátor zahrievajú, čo môže urýchliť jeho starnutie. Oveľa príjemnejšie pre akumulátor je DC nabíjanie s výkonom do 11 alebo 22 kW.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ktorú z týchto chýb ste už niekedy urobili?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Ako vychladiť auto v horúčave bez klimatizácie? Tento trik ťa zachráni!

Volkswagen varuje pred podvodníkmi: Tieto ojazdené autá nikdy nekupuj!

Jediný preživší z leteckej tragédie: „Ľudia zomierali pred mojimi očami“


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Dramatický seriál Dreamliner: Air India opäť ruší let, cestujúci v neistote

18.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Photo For Everything) Let spoločnosti Air India z Ahmadábádu do Londýna bol zrušený pre technické problémy s lietadlom Boeing 787-7…

Satelitné snímky šokujú: Čínsky „neviditeľný“ dron má 50 metrov!

17.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/FaySue6). Ďalšie informácie z Číny o najnovšej konštrukcii "lietajúceho stroja" unikli na internet. Satelitné snímky ukazujú po prvýkrát stroj v…

Kde sú psi najšťastnejšie? Toto sú najlepšie mestá sveta pre psov!

17.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/FOUR.STOCK). Poznáme mestá sveta, ktoré sú najviac priateľské k psom. Prvenstvo drží San Francisco a za ním ďalšie centrá spoza…

Sto tisíc Izraelčanov uviazlo v zahraničí. Vláda konečne schvaľuje záchranné lety

17.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@indianexpress). Po útoku na Irán sa tisíce občanov nemôže dostať domov. Ministerstvo dopravy Izraela spúšťa 72-hodinový plán repatriácie, no kritici…

Rakúsko šokuje motoristov: Diaľničná známka prvýkrát nad 100 eur!

17.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toll4drivers981). Dovolenka v Alpách? Najprv si dobre spočítajte! Rakúsko totiž zatočilo s cenami - aspoň pre všetkých, ktorí chcú autom…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov