17.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kutsenko Volodymyr).
Drahé poškodenia motora sa často dajú predísť jednoduchými opatreniami. Kto ignoruje varovné signály alebo robí typické chyby pri jazde, riskuje zbytočné opotrebenie – až po totálne poškodenie.

Foto: shutterstock.com/Kutsenko Volodymyr
Motor je srdcom každého auta a pri vozidlách so spaľovacím motorom zároveň najdrahšou súčiastkou. Napriek tomu vzniká mnoho škôd nie kvôli chybám materiálu, ale kvôli nesprávnemu ovládaniu, zanedbávaniu alebo zbytočnému zaťažovaniu v každodennom živote. Kto pozná tieto typické chyby, môže svojmu motoru darovať dlhý život! Experti odhalili 8 najčastejších chýb, ktoré robia vodiči a ktoré môžu viesť k drahým opravám či výmene celého motora.
Chyba číslo 1: Nekontrolujete hladiny kvapalín
Mnoho poškodení motora by sa dalo predísť, keby vodiči včas nahliadli pod kapotu. Aby motor dlho vydržal, treba v pravidelných intervaloch kontrolovať hladiny kvapalín – najmä pred dlhými cestami.
Ak je v motore málo oleja, môžu sa ložiská alebo rýchlo rotujúci hriadeľ turbodúchadla nedostatočne mazať. Keď sa dôležitý mazací film aj len nakrátko pretrhne, opotrebenie motora enormne stúpne alebo okamžite dôjde k poškodeniu.
Príliš veľa oleja tiež škodí
Pozor však aj na opačný extrém! Ak je hladina oleja nad maximálnou značkou na meradle, kľukový hriadeľ šľahá v oleji a spôsobuje jeho penenie. Následkom je, že olejová pumpa nasáva len vzduch a dochádza k nedostatočnému mazaniu.

Foto: youtube.com/@YourCarFacts
Rovnako dôležité je sledovať chladiacu kvapalinu. Pri nedostatku kvapaliny v chladiacom systéme hrozí prehrievanie motora, čo často poškodzuje tesnenie hlavy valcov.
Chyba číslo 2: Nedodržiavate servisné intervaly
Životnosť motora závisí od správnej údržby. Servisné intervaly by sa nemali predlžovať – či už z nevedomosti alebo šetrenia. Najmä moderné agregáty s turbotechnikou reagujú citlivejšie kvôli zložitejšej konštrukcii.
Oneskorená výmena oleja môže viesť k predčasnému opotrebeniu a skutočným škodám. Osobitným príkladom sú motory s ozubenými remeňmi bežiacimi v oleji – škody kvôli neskorým výmenám oleja sú tu veľmi časté.
Ročná výmena oleja je ideálna
Aj keď kontrolka servisu ešte dlho nevyzýva k výmene oleja, kto mení olej ročne, svojmu motoru určite neuškodí. Najlepšie je to robiť v polovici zimy, keď je olej najviac zaťažený vlhkosťou a častými krátkymi jazdami.
Rovnako platí pre prevodovky. Hoci mnohí výrobcovia vôbec neuvádzajú intervaly výmeny oleja, malo by sa meniť najneskôr po 60-80 tisíc kilometroch.
Chyba číslo 3: Ignorujete poruchy a zvuky
Zmeny v zvukovej kulise sú vždy vážnym varovným signálom. Keď sa ignorujú nezvyčajné prevádzkové zvuky alebo svietiace výstražné kontrolky, môže sa pôvodne neškodná porucha rýchlo zhoršiť.
To, čo by sa dalo spočiatku opraviť s malým úsilím, sa tak často vyvinie na drahú škodu. Ak svieti kontrolka motora kvôli chybnej zapaľovacej cievke, dá sa táto chyba rýchlo rozpoznať a často opraviť už za sto až dvesto eur.
Blikajúca kontrolka znamená okamžité zastavenie
Pozor, keď kontrolka motora bliká! Vtedy ide o závažnú chybu a motor by ste mali čo najskôr vypnúť. Aj keď svieti červená výstražná kontrolka oleja, jazdu treba okamžite (ale bezpečne!) prerušiť.
Vtedy nie je v poriadku tlak oleja, čo môže už po krátkom pokračovaní jazdy viesť k vážnym škodám. Ak sa zrazu objavia podivné zvuky, môže ísť o poškodenie ložiska.
Chyba číslo 4: Nechávate motor zahriať
Nielen výkonnostní športovci sa musia rozcvičiť, aj motor potrebuje určitý čas na dosiahnutie správnej prevádzkovej teploty. Keď je motor ešte studený, je motorový olej hustejší ako v prevádzkovom stave.
Aj piesty potrebujú určitý čas, kým sa mierne roztiahnu a dokonale pracujú vo svojich dráhach. Preto by ste so studeným motorom nikdy nemali jazdiť na vysoké otáčky, ale opatrne ho zahriať.
Malý trik šetrí motor aj prevodovku
Jednoduchý postup chráni motor aj prevodovku: Najprv naštartujte motor, potom sa pripútajte a až potom opatrne vyrazte. Krátky čas stačí na vytvorenie tlaku oleja a dostatočné zásobenie všetkých komponentov.

Foto: shutterstock.com/Bilanol
Motor však nechávať bežať naprázdno na mieste by ste nemali a ani nesmeli. Toto je nielen neekologické, ale aj neefektívne pre zahrievanie motora.
Chyba číslo 5: Vypínate horúci motor
Ďalší smrteľný hriech, ktorému by sa vodiči mali vyhnúť najmä po rýchlych a dlhých jazdách: okamžité vypnutie rozpáleného motora. Najmä po rýchlo a dlho jazdených úsekoch na diaľnici by sa motor mal ochladiť miernou jazdou.
Ak sa motor vypne horúci, môže sa hlava valcov pokrútiť, aj keď je dostatok chladiacej kvapaliny. Pre turbodúchadlo je okamžité vypnutie po rýchlej jazde na diaľnici obzvlášť škodlivé.
Turbodúchadlo potrebuje čas na ochladenie
Pri jazde na plný plyn sa turbodúchadlo zahreje až na 1000 stupňov Celzia. Ak sa potom motor hneď vypne, dôjde k nedostatočnému mazaniu, čo turbodúchadlo rýchlejšie opotrebuje alebo okamžite zničí.
Moderné turbomotory síce už majú chladenie, ktoré chráni citlivý hriadeľ. Napriek tomu techniku oveľa menej zaťažujete, ak motor po stresových fázach necháte „dobehnúť“ a pred vypnutím sa ešte ochladí.
Chyba číslo 6: Vysoké otáčky a nerovnomerná jazda
Červená oblasť na otáčkomere nie je len ozdoba: Kto motor pravidelne ženie na hranicu otáčok, riskuje skôr či neskôr závažné škody – napriek existujúcemu obmedzovaču otáčok.
Dôvodom sú vysoké vibračné zaťaženia v kľukovom mechanizme pri trvalých maximálnych otáčkach a stúpajúca teplota oleja. S rastúcimi otáčkami je mazací film v motore tepelne silnejšie zaťažovaný – ak sa preruší, hrozí nedostatočné mazanie.
Jedno nesprávne zaradenie môže stačiť
Nebezpečné prekročenia otáčok sa však nedejú len na pretekárskej dráhe. Už jedno nesprávne zaradenie – napríklad keď omylom namiesto štvrtého zaradíte druhý rýchlostný stupeň – môže stačiť na náhle prekrútenie motora.
V tomto prípade prevodovka určuje otáčky motora a elektronika nemôže zasiahnuť. Mechanické sily na ventily, ojnice a ložiská potom náhle prekročia konštrukčné tolerancie – v najhoršom prípade s okamžitou škodou.
Chyba číslo 7: Natankovali ste nesprávne palivo
Táto chyba sa týka predovšetkým vozidiel s dieselovými motormi. Ak sa omylom natankuje benzín namiesto nafty a motor sa potom naštartuje, hrozí v najhoršom prípade poškodenie motora.
Súčiastky ako vysokotlaková pumpa alebo vstrekovače potrebujú mazacie vlastnosti nafty na správne fungovanie. Ak sa však natankuje benzín, tieto súčiastky sa nenamažú a opotrebujú sa. Aj táto oprava je pomerne náročná a drahá.
Chyba číslo 8: Podceňujete kaluže – vodný úder
Vodný úder môže zasiahnuť nielen terénne vozidlá prechádzajúce veľkými vodnými jamami. Najmä po silnom daždi môže zasiahnuť aj bežné osobné autá na ceste. O vodnom údere hovoríme, keď motor nasáva vodu namiesto vzduchu.
Keď sa voda dostane do spaľovacieho priestoru, je už zvyčajne neskoro. Na rozdiel od zmesi paliva a vzduchu sa voda nedá stlačiť a náhle zabrzdí piest. Následkom je, že sa zvyčajne pokrútia ojnice, ale škody na kľukovom hriadeli, hlave valcov a bloku motora tiež nie sú zriedkavé.

Foto: shutterstock.com/Vladimka production
Bonus pre majiteľov elektromobilov
Pri elektromobile nie je motor, ale akumulátor najdrahšou súčiastkou. Hoci technika znáša krátke vzdialenosti oveľa lepšie ako spaľovací motor, teplo a trvalý stres úplne nabitého alebo takmer vybitého akumulátora zaťažujú energetický zásobník.
Stresujúce je pre batérie všeobecne, keď za krátky čas preteká veľa prúdu. Rýchle nabíjanie alebo časté silné zrýchlenia akumulátor zahrievajú, čo môže urýchliť jeho starnutie. Oveľa príjemnejšie pre akumulátor je DC nabíjanie s výkonom do 11 alebo 22 kW.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako vychladiť auto v horúčave bez klimatizácie? Tento trik ťa zachráni!
Volkswagen varuje pred podvodníkmi: Tieto ojazdené autá nikdy nekupuj!
Jediný preživší z leteckej tragédie: „Ľudia zomierali pred mojimi očami“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.