16.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TopGear).
Predaj Tesly v Európe opäť klesol. Experti upozorňujú, že ide už o piaty mesiac po sebe, v ktorom firma Elona Muska zaznamenáva straty. Príčinou má byť kontroverzná politická činnosť samotného Muska a zastaraná modelová ponuka. Všetko však naznačuje, že trend sa môže čoskoro obrátiť – svetielkom v tuneli pre amerického výrobcu má byť nová verzia Modelu Y. Vo Švédsku predaj klesol až o 54 percent, v Portugalsku dokonca o 68 percent! Pritom celkový predaj elektrických vozidiel na týchto trhoch vzrástol takmer o štvrtinu.

Foto: youtube.com/@TopGear
Piaty mesiac po sebe v červených číslach
Ako informuje server Automotive News Europe, predaj nových automobilov Tesla na Starom kontinente klesol v máji piaty raz po sebe. V Švédsku pokles dosiahol až 54 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku, v Portugalsku až 68 percent. Čo je dôležité, celkový predaj elektrických vozidiel na oboch týchto trhoch vzrástol v máji takmer o jednu štvrtinu.
Poklesy Tesla zaznamenali aj v Dánsku (−31 percent), Holandsku (−36 percent) a Španielsku (−19 percent). Údaje francúzskej organizácie PFA zverejnené 1. júna poukazujú na ešte znepokojivejší trend – predaj Tesly vo Francúzsku klesol o 67 percent.
Konkurencia uteká
Experti nemajú pochybnosti – Tesla od roku 2020 nepredstavila žiadny nový model. Zatiaľ čo konkurencia nezvoľňuje tempo a uvádza na trh čoraz lacnejšie, dostupnejšie elektrické autá. Súčasne rastie tlak zo strany čínskych výrobcov, ako je BYD, ktorí ponúkajú moderné technológie v atraktívnych cenách.
V spojení s kontroverznou aktivitou Elona Muska sa táto situácia prenáša do pozorovateľného poklesu predaja Tesly na mnohých európskych trhoch. Musk svojimi politickými vyhláseniami a gestami odradil mnohých potenciálnych zákazníkov.
Nový Model Y ako záchrana
Svetielkom v tuneli pre amerického výrobcu sa môže ukázať aktualizovaný Model Y, ktorý sa dostal na európske trhy začiatkom tohto roku. V Nórsku, kde Tesla ako prvá začala s dodávkami obnovenej verzie svojho stredne veľkého SUV, predaj v máji vzrástol až o 213 percent – vyplýva z údajov Nórskej cestnej federácie (OFV).
Celkový počet registrácií Modelu Y, tak v novej, ako aj staršej verzii, tam vzrástol zo 690 na 2346 exemplárov. Tieto čísla ukazujú obrovský potenciál novej verzie.
Prečo nový Model Y funguje
Odkiaľ tak prudký skok predaja? Napriek zdaniu je vec jednoduchá – v mnohých aspektoch je obnovená Tesla Model Y jednoducho veľmi podarené auto. Novinka má výrazne lepší dosah, je lepšie odhlučnená a pohodlnejšia, pritom ponúka výrazne lepšie vybavenie.
Berúc do úvahy atraktívne ceny, obzvlášť po zohľadnení dotácií, obnovený Model Y má všetky argumenty na to, aby dosiahol úspech. Výsledky z Nórska to len potvrdzujú.
Čaká sa na dodávky v celej Európe
Bude podobná situácia aj v ostatných krajinách Európy? V tomto momente to nevieme. Hoci zákazníci si už môžu objednať nový Model Y vo väčšine štátov Starého kontinentu, na mnohých internetových stránkach sa objavujú informácie o odhadovaných dodávkach.
Najlacnejšia verzia – ktorá sa pravdepodobne bude tešiť najväčšej popularite – má začať s dodávkami až v tomto mesiaci. Z tohto dôvodu predaj ešte nebol zahrnutý do najnovších údajov.
Musk ako problém značky
Kontroverzná politická činnosť Elona Muska sa stala jedným z hlavných problémov značky Tesla. Jeho podpora krajne pravicových politikov a nejednoznačné gestá pripomínajúce nacistický pozdrav výrazne poškodili imidž firmy v Európe.
Mnohí zákazníci, ktorí predtým uvažovali o kúpe Tesly, sa teraz rozhodujú pre konkurenčné značky. Muskove vyhlásenia a správanie sa stali pre značku väčším problémom ako technické nedostatky.
Čínska konkurencia útočí
Zatiaľ čo Tesla stagnuje s modelovou ponukou, čínski výrobcovia ako BYD agresívne expandujú do Európy. Ponúkajú moderné technológie, lepšie vybavenie a často aj nižšie ceny ako Tesla.
Táto konkurencia núti Teslu k prehodnoteniu svojej stratégie. Nový Model Y môže byť prvým krokom k obnove pozície na európskom trhu, ale firma bude musieť urobiť oveľa více.
Budúcnosť Tesly v Európe
Otázka znie, či jeden úspešný model dokáže zachrániť celú značku. Tesla potrebuje nielen nové modely, ale aj zmenu komunikačnej stratégie a možno aj odstúpenie Elona Muska z verejného života.
Európski zákazníci jasne ukázali, že technológie a inovácie už nestačia. Chcú od značiek aj hodnoty, s ktorými sa môžu stotožniť. Tesla má pred sebou náročnú cestu späť na vrchol.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Šéf Toyoty búra mýtus o čistých elektromobiloch: Jeden elektromobil = tri hybridy
Elon Musk bude musieť prehodnotiť stratégiu Tesly, ak chce konkurovať čínskej novinke
Tesla zažíva renesanciu v Nórsku: Predaje vzrástli o neuveriteľných 213% napriek globálnemu prepadu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.