13.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Societedesgrandsprojets).
Parížske metro naberá skutočne impozantné rozmery. Vďaka práve realizovanému programu Grand Paris Express získa podzemná železnica v hlavnom meste Francúzska približne 200 km tratí. Vďaka novým linkám a staniciam sa cesta do centra z predmestí skráti až o hodinu.

Foto: youtube.com/@Societedesgrandsprojets
Najväčšia infraštruktúrna investícia v Európe
Projekt Grand Paris Express predstavuje najväčšiu infraštruktúrnu investíciu v Európe. Projekt spustili v roku 2010 ako odpoveď na dlhoročné problémy súvisiace s kapacitou a dostupnosťou mestskej dopravy v rámci francúzskej metropoly. Hoci parížska sieť metra má momentálne viac ako 200 km koľají a je výnimočne hustá v úzkom centre, jej dosah sa obmedzuje hlavne na takzvané petite couronnes, teda najbližšie predmestia.
Oblasti ležiace ďalej, v ktorých býva čoraz viac obyvateľov, boli dlhý čas slabo spojené. Grand Paris Express má túto situáciu zmeniť, podporiť rovnomerný rozvoj celej aglomerácie a tiež zvýšiť investičnú atraktívnosť predmestí. Celý projekt má hodnotu až 38 miliárd eur.
Nové trate a moderné stanice
V rámci projektu Grand Paris Express vznikne nových 200 km koľají, z čoho až 90 percent povedie pod zemou. Veľká časť z nich sa bude skladať zo štyroch úplne nových liniek metra. Naplánovali 68 nových staníc, ktoré navrhli s ohľadom na funkčnosť a modernú architektúru.

Foto: youtube.com/@Societedesgrandsprojets
Cestujúci sa môžu tešiť na početné presklené klenby, ktoré zabezpečia veľké množstvo prirodzeného svetla. Po dokončení prác má systém obsluhovať až 3 milióny pasažierov denne. Nové stanice vznikajú v obchodných a vedeckých centrách a pri troch hlavných letiskách aglomerácie.
Linka 14 už funguje
Prvou zrealizovanou časťou projektu Grand Paris Express je rozšírenie linky 14. Nový úsek tejto trasy odovzdali do užívania 24. júna 2024. Spojil Saint-Denis-Pleyel na severe s letiskom Orly na juhu. Prejazd na tejto trase trvá približne 40 minút.
V rámci investície vybudovali 15 km nových koľají a osem dodatočných staníc – jednu na severe a sedem na juhu. Obzvlášť dôležitá je stanica Saint-Denis-Pleyel, ktorá sa v budúcnosti stane jedným z hlavných prestupných uzlov. Bude spájať linky 14, 15, 16 a 17. Už dnes obsluuje až 250-tisíc pasažierov denne.
Linka 15 – najdôležitejšia os nového systému
Najväčším a najambicióznejším prvkom projektu Grand Paris Express je linka 15. Ide o prvú obvodovú linku metra v histórii Paríža, ktorá po dokončení bude mať 75 km a zahŕňa 36 staníc. Celá trasa povedie výlučne cez predmestia, bez vstupu do administratívnych hraníc mesta.
Jej základnou úlohou bude spojiť vonkajšie štvrte, zlepšiť spojenie s pracovnými miestami, univerzitami a tiež športovými a kultúrnymi objektmi. Podľa projektantov bude linkou 15 denne cestovať viac ako 1,5 milióna ľudí. Až 95 percent jej staníc sa integruje s existujúcim dopravným systémom vrátane električiek, autobusov a iných liniek metra.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čudná značka „medúza“: Prečo sa Španieli smejú, keď ju turisti nechápu
Taliansky mýtny systém: Čo potrebujete vedieť pred cestou do krajiny pizze a Kolosea
Koniec radarových pascí v Taliansku: Vláda zastavila zlatú baňu pre mestá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.