11.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia).
Európska únia sa chváli poklesom emisií CO2 u nových vozidiel, no realita je úplne iná. Oficiálne štatistiky odhalili šokujúcu pravdu – emisie vlani napriek rastúcemu počtu elektromobilov stúpli.

Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia
Automobilový svet sa pred približne dvoma desaťročiami začal uberať cestou, na ktorej zdravý rozum zostal stáť na krajnici. Namiesto skutočnej efektivity vozidiel sa pozornosť presunula na plnenie regulácií, ktoré možno mali dobré úmysly, no v konečnom dôsledku priniesli len virtuálne výsledky a papierové víťazstvá.
Ako oklamať testy a zákazníkov zároveň
Pamätáte si na všetky tie „revolučné“ technológie, ktoré nám mali priniesť úspornejšiu jazdu? Systémy štart-stop, ktoré vám neušetria ani cent, ak netrčíte hodiny v zápchach. Alebo hybridné pohony, ktoré paradoxne zvýšia spotrebu o niekoľko decilitrov, keď ich zbytočne vozíte so sebou pri skutočne úspornej jazde. A čo downsizing? Ten funguje len vtedy, keď váš nový supervýkonný motor používate tak jemne, akoby auto poháňala sila myšlienky.
Všetky tieto riešenia vznikli z jediného dôvodu – aby v normovaných testoch vykázali nižšiu spotrebu a emisie. V skutočnom svete však často prinášajú opačný efekt. Automobilky sa totiž už dávno nesústredia primárne na reálne zlepšenia. Prečo by investovali milióny do vývoja ľahšieho, aerodynamickejšieho auta so zníženými stratami, keď môžu vyrobiť 2,6-tonové megaSUV ako BMW iX, napchať doň pol tony batérií a na papieri mať nulové emisie?
Čísla neklamú, ale ľudia s nimi áno
Najbizarnejšie na celej tejto fraške plnej prekrúcania reality je, že aj napriek všetkým manipuláciám a dotáciám v prospech „ekologických“ riešení, štatistiky stále nevykazujú očakávaný trend. Podľa oficiálnych údajov Európskej environmentálnej agentúry (EEA) priemerné emisie CO2 nových áut predaných v EÚ (vrátane Nórska) vlani medziročne vzrástli o 0,4 gramu na 106,8 g CO2/km.
A to všetko napriek tomu, že elektromobily tvorili už 14,5 % a plug-in hybridy 7,2 % celkových predajov. Pripomeňme, že každý predaný elektromobil sa do štatistík započítava s nulovými emisiami, čo je, jemne povedané, zavádzajúce. Energia potrebná na pohyb vozidla predsa nezmizla – len sa presunula inde.

Foto: shutterstock.com/DVector
Ťažšie autá, vyššie emisie – jednoduchá matematika
Jeden z mála objektívnych, nezmanipulovaných údajov v dátach EEA odhaľuje koreň problému: priemerná hmotnosť nových áut už dosahuje 1 559 kg, čo je o ďalších 15 kíl (1 percento) viac než rok predtým. Zákazníci totiž stále viac preferujú veľké, ťažké a výkonné SUV, ktoré reálne efektívne nikdy byť nemôžu.
Vzhľadom na tieto fakty sa musíme opýtať: nebol pokles emisií CO2 nových vozidiel v predchádzajúcich rokoch, na ktorý sa EEA odvoláva, len umelo vytvorenou bilanciou, ktorá s realitou nemá nič spoločné? Keď papierovo najefektívnejším autom môže byť trojtonové SUV s tisíckou koní, asi sami najlepšie viete, že tu niečo nesedí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dvojitá hra Volkswagenu: Prečo v Európe platíme za rovnaké autá trojnásobné ceny ako v Číne?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.