10.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ORION PRODUCTION).
Podvody so stáčaním tachometrov pripravujú európskych vodičov o miliardy eur ročne. Špeciálna analýza ukázala, že kupujúci v našom regióne preplatia za auto so stočeným tachometrom v priemere takmer tretinu skutočnej hodnoty. Celková škoda pre ekonomiku dosahuje takmer miliardu eur ročne. Ako sa chrániť pred týmto rozšíreným podvodom?

Foto: shutterstock.com/ORION PRODUCTION
Stáčanie tachometrov v ojazdených autách predstavuje tichú epidémiu na automobilovom trhu – a mimoriadne drahú. Ako vyplýva z najnovšieho prieskumu, vodiči v našom regióne preplatia v priemere až o 26,3% viac za vozidlá so stočeným počítadlom kilometrov. Nejde pritom len o osobné finančné straty kupujúcich, ale aj o reálnu záťaž pre ekonomiku, ktorá ročne prichádza o milióny eur.
Stočený tachometer nie je maličkosť – spôsobuje miliardové škody
Napriek rozšírenému presvedčeniu falšovanie najazdených kilometrov nie je okrajovým problémom. Už v roku 2018 Európsky parlament odhadol, že tento nelegálny postup generuje straty na úrovni 1,31 až 8,77 miliardy eur ročne v celej EÚ. Spoločnosť carVertical realizovala vlastný výskum, ktorý ukazuje, že manipulácie s tachometrami stoja európske krajiny minimálne 5,3 miliardy eur ročne – a to za predpokladu, že väčšina prípadov ostáva neodhalená.
Dokázať, že kilometrový nájazd vozidla bol sfalšovaný, je mimoriadne náročné. Krajiny si nie vždy vymieňajú údaje o vozidlách a mnoho záznamov o nájazde sa nikdy nedostane do digitálnych databáz, čo uľahčuje skrytie tejto nečestnej praktiky. Jediným spôsobom, ako potvrdiť manipuláciu s tachometrom, je analýza dostupných historických údajov.
2 900 eur rozdiel – toľko môže stáť dôvera
Priemerná miera navýšenia ceny auta so stočeným tachometrom v našom regióne dosahuje 26,3%. Ako to vyzerá v praxi? Auto ponúkané za 11 500 eur môže mať reálnu hodnotu na úrovni 8 600 eur – rozdiel predstavuje až 2 900 eur!
Čím drahšie vozidlo, tým väčšia potenciálna strata. Kupujúci áut prémiovej triedy môžu nevedomky preplatiť desaťtisíce eur. Podvodníci sa pritom neobmedzujú len na luxusné značky – manipulácie sa týkajú aj kompaktných a ekonomických automobilov.
Západná Európa trpí najviac
Podľa údajov je stáčanie tachometrov mimoriadne nákladné najmä v západnej Európe. Najväčšie straty zaznamenávajú:
- Veľká Británia – 1,4 miliardy eur ročne
- Francúzsko – 1,14 miliardy eur ročne
- Nemecko – 1,1 miliardy eur ročne
V krajinách strednej a východnej Európy, ako napríklad Rumunsko alebo Srbsko, je rozsah tohto javu menší, no stále nebezpečný. Spoločnosť carVertical analyzovala údaje z tisícok správ o vozidlách, pričom brala do úvahy ich trhovú hodnotu a mieru výskytu falšovania.
Ochrana začína pri údajoch
Hoci mnohé vlády si tento problém uvedomujú, konkrétne iniciatívy na jeho riešenie sú stále obmedzené. Chýbajú systémy medzinárodnej výmeny údajov a časť registrov sa vôbec nedostáva do digitálnych databáz.

Foto: shutterstock.com/Andrii_Kucheruk
Kupujúci musia sami podnikať kroky, ktoré ich ochránia pred podvodom. Správa o histórii vozidla umožňuje identifikovať podozrivé zmeny v nájazde, a často aj ďalšie skryté problémy, ktoré môžu mať vplyv na bezpečnosť alebo náklady na prevádzku auta.
Metodológia výskumu zahŕňala analýzu správ o histórii vozidiel objednaných zákazníkmi spoločnosti, priemerných cien ojazdených automobilov, podielu vozidiel so stočeným tachometrom a finančných dôsledkov spojených s týmto postupom v 17 európskych krajinách. Ukazovateľ vplyvu manipulácie s nájazdom bol vypočítaný na základe údajov zo správ vygenerovaných v roku 2024, porovnávajúc zmeny hodnoty automobilov vyrobených v rokoch 2005–2024 – ako tých so správnym, tak aj s falšovaným nájazdom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tesla zažíva renesanciu v Nórsku: Predaje vzrástli o neuveriteľných 213% napriek globálnemu prepadu
Dvojitá hra Volkswagenu: Prečo v Európe platíme za rovnaké autá trojnásobné ceny ako v Číne?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.