10.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dino_dc).
Legendárne vozidlo, o ktorom ste možno snívali pri hraní Gran Turisma, existuje len v jedinom exemplári. Po rokoch v úkryte sa prototyp TommyKaira ZZII, japonský konkurent Porsche a McLarenu, opäť objavil. Spoznajte fascinujúci príbeh superauta, ktoré mohlo zmeniť históriu motorizmu.

Foto: youtube.com/@dino_dc
Ak ste niekedy hrali kultovú hru Gran Turismo, určite vám meno TommyKaira nie je cudzie. Táto japonská tuningová značka sa preslávila svojím prvým modelom ZZ – malým, minimalistickým športovým autom so stredovým motorom, ktoré sa predávalo výhradne v Japonsku a v extrémne obmedzenom počte. Spoločnosť plánovala vytvoriť pokračovanie svojho úspešného modelu s názvom ZZII. Hoci sa toto vozidlo objavilo v počítačových hrách na prelome tisícročí, nikdy sa nedostalo do sériovej výroby. Existuje len jediný exemplár a ten sa konečne ukázal verejnosti.
Stretnutie s legendou: Ako sa podarilo odhaliť skrytý poklad
YouTuber a spoluzakladateľ portálu Speedhunters, Dino Dalle Carbonare, dostal životnú príležitosť stráviť deň s jediným existujúcim exemplárom TommyKaira ZZII. Jeden zo spoluzakladateľov spoločnosti, Yoshikazu Tomita, mu dovolil nielen dôkladne preskúmať toto vzácne vozidlo, ale dokonca ho aj vyskúšať na parkovisku. Takéto stretnutie s automobilovou raritou by určite ocenili milióny fanúšikov po celom svete.
ZZII malo byť pre TommyKairu cestou k masovej produkcii a do sveta pretekania. Na rozdiel od svojho predchodcu, strohého a ultraľahkého ZZ, ponúkala „dvojka“ skutočnú kabínu s väčším priestorom a množstvom moderných prvkov, ako klimatizácia či dvojitý DIN rádioprijímač s CD prehrávačom. Zároveň malo tvar pripomínajúci skutočné superauto – s ostrou prednou časťou, dvojbublinovou strechou v štýle Zagato a profilom podobným legendárnemu McLarenu F1.
Technologický skvost, ktorý predbehol svoju dobu
TommyKaira prvýkrát predstavila model ZZII v roku 2001, pričom jeho unikátny hliníkový rám bol na tú dobu mimoriadne pokrokový. Vozidlo disponovalo aj dvojitým lichobežníkovým zavesením kolies s tlačnými tyčami vpredu – technológiou priamo z motoršportu. Pohonná jednotka bola v podstate prevzatá z Nissanu GT-R R34, ale otočená a umiestnená za kabínou.
Motor RB26, radový šesťvalec, zväčšili na objem 2,7 litra a vybavili dvoma novými turbodúchadlami. Podľa TommyKairy dokázal tento motor vyvinúť neuveriteľných 550 koní. Výkon mal pôvodne smerovať na všetky štyri kolesá a prototyp dokonca disponuje predným diferenciálom. Kvôli problémom s priestorovým usporiadaním však nebolo možné namontovať poloosy, takže vozidlo zostalo len s pohonom zadných kolies.
Tomita prezradil Carbonaremu, že jeho tím sa snažil konkurovať vtedy novému Porsche Carrera GT. Hoci to bol ambiciózny cieľ, s takýmito výkonovými parametrami by to bolo možné. Na rozdiel od prvého modelu ZZ, ZZII bolo určené pre celosvetové trhy a malo súťažiť v sérii FIA GT vrátane 24-hodinovky v Le Mans. To vysvetľuje jeho ľavostranné riadenie a množstvo komfortných prvkov.
Prečo sme nikdy nevideli toto superauto na cestách?
Žiaľ, spoločnosť po japonskom ekonomickom poklese postupne zanikla a ZZII sa nikdy nedostalo do výroby. Môžeme byť vďační aspoň za to, že tento jediný prototyp prežil a môžeme ho obdivovať.
Príbeh TommyKaira ZZII pripomína, koľko úžasných automobilových projektov skončilo len vo fáze prototypu kvôli ekonomickým okolnostiam alebo firemným rozhodnutiam. Pre fanúšikov japonských superáut a hráčov Gran Turisma však toto vozidlo zostáva legendou – symbolom toho, čo mohlo byť, keby osud zavelil inak.
Dnes, keď konečne môžeme vidieť toto vozidlo v akcii, si uvedomujeme, aký technologický skvost zostal ukrytý pred očami verejnosti. ZZII s jeho avantgardným dizajnom a pokročilou technikou by mohol byť dôstojným konkurentom európskych superáut, keby sa dostal do výroby. Napriek tomu, že zostal len v jedinej kópii, zapísal sa do histórie ako jeden z najzaujímavejších japonských prototypov všetkých čias.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kabriolety ešte nevymreli: BMW predĺži výrobu Z4 vďaka rastúcemu záujmu fanúšikov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.