10.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dmitry Rukhlenko).
Japonský výrobca musel nečakane prerušiť produkciu jedného zo svojich najpopulárnejších modelov. Za všetkým stojí Čína a jej obmedzenia vývozu vzácnych kovov. Kedy sa obľúbené mestské autá opäť dostanú k zákazníkom?

Foto: shutterstock.com/Dmitry Rukhlenko
Milovníci malých mestských áut by mali zbystriť pozornosť. Suzuki, obľúbená značka kompaktných vozidiel, musela dočasne zastaviť výrobu modelu Swift. Dôvodom nie sú technické problémy ani nízky dopyt, ale nečakaný nedostatok kľúčových komponentov. Japonská automobilka sa tak stala prvou obeťou čínskych obmedzení vývozu vzácnych zemín, ktoré teraz otriasajú celým automobilovým priemyslom.
Čínska železná päsť dopadla na japonské autá
Hoci Suzuki vo svojom oficiálnom vyhlásení hovorí len o „nedostatku súčiastok“, podľa dôveryhodných zdrojov agentúry Reuters za problémami stoja čínske obmedzenia vývozu magnetov a vzácnych zemín. Tieto materiály pritom zohrávajú kľúčovú úlohu pri výrobe elektrických systémov a rôznych typov motorov.
„Suzuki je prvou japonskou automobilkou, ktorá musela prerušiť výrobu niektorého zo svojich modelov,“ potvrdzujú zdroje blízke spoločnosti. Čo je však ešte znepokojujúcejšie – tento problém môže čoskoro zasiahnuť aj ďalších výrobcov.
Športová verzia prežila, bežné modely stoja
Fanúšikovia rýchlych jázd môžu aspoň čiastočne vydýchnuť. Zatiaľ čo výroba bežných verzií Swift stojí už od 26. mája, športový variant Swift Sport zostáva nedotknutý a jeho produkcia pokračuje bez prerušenia.
Suzuki však nezaháľa a už teraz má pripravený plán na obnovenie výroby. „Od 13. júna plánujeme čiastočné obnovenie produkcie a na plnú kapacitu by sme sa mali dostať po 16. júni,“ uvádza automobilka s tým, že dovtedy očakáva „jasnejší výhľad dodávok komponentov“.

Foto: shutterstock.com/Grzegorz Czapski
Problém zasahuje celý svet, nielen Japonsko
Čínske exportné obmedzenia sa rýchlo menia na globálny problém. Viaceré európske automobilové závody už hlásia podobné ťažkosti a obavy vyjadrili aj predstavitelia Mercedesu.
Japonská vláda v reakcii na túto situáciu posilňuje spoluprácu so Spojenými štátmi v oblasti vzácnych zemín, aby sa v budúcnosti vyhla podobným krízam. Tento krok však problém úplne nevyrieši, keďže aj americký priemysel čelí rovnakým rizikám a viac ako 90 percent globálneho spracovania vzácnych zemín sa nachádza práve v Číne.
„Svet sa príliš spoliehal na jedného dodávateľa týchto strategických surovín a teraz za to platíme cenu,“ upozorňuje odborník na automobilový priemysel. „Automobilky budú musieť nájsť alternatívne zdroje alebo upraviť svoje výrobné procesy, čo si vyžiada čas aj značné investície.“
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínsky obor prichádza na Slovensko: 7-miestne SUV s dojazdom cez 1000 km
Nový Nissan N7 láme rekordy: 17 000 objednávok za jediný mesiac!
Horiaci Mercedes-AMG One za milióny: Luxusný hypersport skončil v plameňoch
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.