9.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Everyonephoto Studio).
Mnoho vodičov s automatickou prevodovkou si prenáša návyky z manuálneho radenia. Táto bežná praktika však môže výrazne skrátiť životnosť vášho auta. Mechanik vysvetľuje, prečo by ste mali nechať vašu automatiku pokojne v režime Drive.

Foto: shutterstock.com/Everyonephoto Studio
Zastavíte na červenú a automaticky siahate po radiacej páke, aby ste ju prepli do neutrálu alebo parkovacej polohy? Tento návyk, ktorý sa zdá byť neškodný, môže vašu automatickú prevodovku postupne ničiť. Odborníci upozorňujú, že časté prepínanie medzi polohami zbytočne zaťažuje celý systém a vedie k jeho predčasnému opotrebeniu.
Automatická prevodovka nie je manuál s iným názvom
Pri manuálnej prevodovke nás učili, že pri zastavení na semafore je vhodné vyradiť a auto nechať „na voľnobeh“. Pri automatickej prevodovke je však táto logika úplne opačná. Moderné automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby pri zošliapnutí brzdy automaticky odpojili spojku a znížili zaťaženie systému.
„Automatické prevodovky sa samé vypnú, keď stlačíte brzdu. Vo chvíli, keď držíte nohu na brzde a auto sa úplne zastaví, prevodovka je už odpojená. Preto nemá zmysel prepínať do polohy P alebo N. Tí, ktorí majú zvyk stále prepínať z D do N alebo P, budú zbytočne opotrebovávať prevodovku,“ vysvetľuje automechanik.
Čo vlastne znamenajú tie písmenká na automatickej prevodovke?
Na rozdiel od manuálnej prevodovky, kde vodič aktívne mení rýchlostné stupne, automatická prevodovka ponúka zjednodušený systém označený písmenami PRND:
- P (Park): blokuje kolesá a funguje podobne ako ručná brzda
- R (Reverse): spätný chod
- N (Neutral): neutrál, podobný „voľnobehu“ pri manuálnej prevodovke
- D (Drive): automatické radenie prevodových stupňov podľa tlaku na plynový pedál
Prečo časté prepínanie škodí vašej peňaženke
Zatiaľ čo pri manuálnej prevodovke by držanie spojky na semafore spôsobilo rýchlejšie opotrebenie spojkového kotúča, pri automatickej prevodovke je situácia presne opačná. Systém prenosu výkonu sa predčasne opotrebuje, ak budete pri každom zastavení prepínať prevodovku.
„Je to veľmi komplexný systém, navrhnutý na fungovanie určitým spôsobom. Výrobcovia investovali milióny hodín testovaní, aby tieto prevodovky fungovali dokonale jednoduchým stlačením brzdového pedála s minimálnym opotrebením. Naopak, časté prepínanie z D do P, N alebo R urýchli opotrebenie,“ dodáva odborník.
Niektoré automatické prevodovky môžu bez väčších problémov fungovať aj pol milióna kilometrov. Iné však končia v servise už počas prvého roka kvôli poruchám spôsobeným nesprávnym používaním.

Foto: shutterstock.com/Studio Mars
Čo teda robiť pri zastavení na semafore?
Odpoveď je jednoduchá – nechajte prevodovku v polohe D a jednoducho držte nohu na brzde. Systém je navrhnutý presne na takéto používanie a bude fungovať dlhšie a spoľahlivejšie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Audi A6 e-tron: Keď elektrická budúcnosť stretáva luxus na kolesách
Malá súčiastka, veľký problém: Správny čas na výmenu zapaľovacích sviečok
Príručná batožina do lietadla: Všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa vyhli drahým príplatkom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.