7.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@lemon_films).
Nemecký automobilový klub ADAC otestoval 160 pneumatík rôznych výrobcov, aby zistil, ktoré z nich produkujú najmenej mikroplastov a vydržia najdlhšie. Výsledky tohto testu môžu ovplyvniť vaše ďalšie rozhodnutie pri výbere pneumatík.

Foto: youtube.com/@lemon_films
Mikroplastové znečistenie z pneumatík predstavuje v Európe obrovský problém – každoročne sa vyprodukuje približne 500 000 ton plastového odpadu len z opotrebovania pneumatík. S pripravovanou normou Euro 7 sa po prvýkrát budú merať aj emisie mikroplastov z pneumatík pri homologizácii nových vozidiel. Tieto drobné častice škodia nielen životnému prostrediu, ale aj ľudskému zdraviu, keďže ich vdychujeme zo vzduchu a dostávajú sa aj do vodných zdrojov.
ADAC testuje tvrdšie než bude vyžadovať Euro 7
Nemecký automobilový klub ADAC sa venuje testovaniu opotrebovania pneumatík už viac ako 15 rokov. Ich metodika dokonca prekračuje požiadavky budúcej normy Euro 7. Pri testoch pneumatiky absolvujú viac ako 15 000 kilometrov, čo umožňuje presne určiť mieru opotrebovania a odhadnúť ich celkovú životnosť.
V roku 2023 ADAC aktualizoval svoje testovacie kritériá a pridal novú kategóriu „Environmentálna rovnováha“, ktorá zahŕňa faktory ako spotreba paliva, hlučnosť, hmotnosť pneumatík a celková environmentálna udržateľnosť. Tieto komplexné testy prinášajú motoristom cenné informácie nielen o výdrži pneumatík, ale aj o ich celkovom vplyve na životné prostredie.
Michelin kraľuje, prémiové značky prekvapivo zlyhávajú
Od roku 2023 ADAC otestoval neuveriteľných 160 pneumatík – 84 letných, 60 zimných a 16 celoročných. Výsledky jasne ukazujú, že Michelin vyrába pneumatiky, ktoré sa opotrebúvajú najmenej zo všetkých testovaných značiek. Podľa metodiky, ktorá bude použitá pri homologizácii Euro 7, pneumatiky od francúzskeho výrobcu produkujú len 52 mg/km/t mikroplastov na vozidlo.
Na druhom mieste sa umiestnil Hankook (62 mg/km/t), nasledovaný značkami Continental (63 mg/km/t) a Goodyear (65 mg/km/t). Tieto výsledky potvrdzujú, že prémiové značky skutočne investujú do vývoja odolnejších zmesí pneumatík.
Prekvapivo dobre si však vedú aj ekonomickejšie značky. Pneumatiky Kumho dosahujú opotrebovanie 70 mg/km/t, Falken 72 mg/km/t, zatiaľ čo Semperit, Vredestein a Dunlop nasledujú tesne za nimi so 73 mg/km/t.
Najväčším prekvapením testu je však umiestnenie dvoch prémiových značiek – Pirelli a Bridgestone sa prekvapivo ocitli na konci rebríčka s hodnotami 76 mg/km/t, respektíve 78 mg/km/t. Horšie výsledky dosiahla len značka Firestone, ktorá uzatvára rebríček s hodnotou 82 mg/km/t.

Foto: youtube.com/@shinadiski242
Prečo by vás to malo zaujímať?
Výber pneumatík s nižšou mierou opotrebovania prináša viacero výhod. Predovšetkým šetríte peniaze, keďže takéto pneumatiky vydržia dlhšie. Zároveň prispievate k ochrane životného prostredia znížením množstva mikroplastov, ktoré sa uvoľňujú do ovzdušia a vody.
S prichádzajúcou normou Euro 7 sa téma opotrebovania pneumatík stane ešte dôležitejšou. Výrobcovia áut budú musieť brať do úvahy aj tento faktor pri homologizácii nových vozidiel, čo môže viesť k preferovaniu určitých značiek pneumatík alebo k vývoju nových, odolnejších zmesí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Voda v aute môže spôsobiť nenapraviteľné škody – ako zachrániť vášho miláčika na štyroch kolesách
ADHD za volantom: Neviditeľné nebezpečenstvo na našich cestách?
Letný trik, ktorý ocení každý motorista: Aká kvapalina do ostrekovačov vám zachráni život?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.