Správy, Zaujímavosti,

Čínsky automobilový trh v problémoch: Keď konkurencia zabíja aj gigantov

7.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexander Gafarro). Najväčší automobilový trh sveta zápasí s prebytkom áut, klesajúcimi cenami a nekalými praktikami. Prežijú len najsilnejší. Zatiaľ čo západné automobilky sa snažia dobyť...

7.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexander Gafarro).

Najväčší automobilový trh sveta zápasí s prebytkom áut, klesajúcimi cenami a nekalými praktikami. Prežijú len najsilnejší.

Čínska továreň
Čínsky automobilový trh v problémoch: Keď konkurencia zabíja aj gigantov.
Foto: shutterstock.com/Alexander Gafarro

Zatiaľ čo západné automobilky sa snažia dobyť čínsky trh, samotná Čína zápasí s brutálnou konkurenciou medzi viac ako 150 domácimi značkami. Mnohé z nich používajú pochybné praktiky na nafukovanie predajných čísel a získanie vládnych dotácií. Situácia je taká vážna, že dokonca aj čínske ministerstvo obchodu muselo priznať, že výrobcovia skresľujú údaje o predaji prostredníctvom masívnych samoregistrácií vozidiel.

Kilometre nula po čínsky: Keď výrobcovia klamú sami seba

Fenomén „kilometrov nula“ poznáme aj v Európe, ale v Číne dosiahol úplne nové rozmery. Automobilky si samy registrujú autá, aby vykázali lepšie predajné čísla a získali vládnu podporu. Tieto praktiky nadobudli v Číne systematický charakter a objemy, ktoré v Európe nemajú obdobu.

Situácia vedie k narastajúcej nespokojnosti medzi predajcami, ktorí sú nútení držať na sklade nadmerné množstvo vozidiel. A hoci Čína v roku 2024 predala približne 22,9 milióna áut (nárast o 5,5% oproti predchádzajúcemu roku), ani tieto ohromujúce čísla nestačia na absorbovanie obrovských výrobných kapacít čínskych spoločností.

Keď ceny padajú a zisky miznú

Dôsledky sú dramatické. Čínske továrne v súčasnosti fungujú len na polovicu svojich možností, čo vedie k prudkému poklesu cien. Len v minulom roku viac ako 200 modelov áut znížilo svoje cenníky, čím sa zmenšili marže výrobcov.

„Čínske automobilky sa teraz obracajú na zahraničné trhy, najmä na Európu, kde môžu účtovať podstatne vyššie ceny a generovať väčšie zisky,“ vysvetľuje odborník na automobilový priemysel. „Pre európskych výrobcov to predstavuje vážnu hrozbu, pretože čínske značky prichádzajú s konkurencieschopnými produktmi za nižšie ceny.“

Čínsky showroom
Čínske showroomy praskajú vo švíkoch: Autá sa vyrábajú rýchlejšie, než sa predávajú.
Foto: shutterstock.com/Wanz.st

Prežijú len najsilnejší, ostatní zmiznú

Prognózy sú neúprosné. V nasledujúcich rokoch mnohé značky neprežijú, najmä tie menšie a bez schopnosti exportovať svoje vozidlá do zahraničia. Len v roku 2024 zmizlo z trhu alebo bolo prevzatých väčšími spoločnosťami 23 výrobcov.

Podľa analytikov zostanú len najsilnejšie a najlepšie štruktúrované značky ako BYD, Geely alebo Chery, ale aj nové subjekty ako Xpeng a Xiaomi, ktoré sa dokázali presadiť vďaka špičkovým technológiám.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že čínske automobilky ohrozia tradičných európskych výrobcov?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Švédska automobilka v problémoch: Volvo muselo zastaviť výrobu

BMW revolúcia v logistike: Ako nemecký gigant mení pravidlá hry v automobilovom svete

Musk vzdoruje: „Ostanem šéfom Tesly, kým nezomriem“


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nový šéf Renaultu sa Číny nebojí: Máme plán, ako ich dobehnúť!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electhib). Nový generálny riaditeľ skupiny Renault, François Provost, ktorý nastúpil do funkcie koncom júla, sa čínskej konkurencie nebojí. V rozhovore…

Aston Martin oslavuje vo veľkom štýle: Dve exkluzívne beštie, ktoré vám vyrazia dych!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Just dance) Britská automobilová ikona Aston Martin oslavuje 30 rokov svojej exkluzívnej divízie „Q by Aston Martin“ a robí to…

Chyba, ktorú robia cyklisti na jeseň: Hrubá bunda vás nezachráni, naopak, prechladnete!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Danijela Isakov). Teplé oblečenie počas jazdy na bicykli spočiatku poskytuje príjemné teplo. Ale s pribúdajúcimi kilometrami, keď sa začnete potiť,…

Zákaz fajčenia v kamiónoch, aj keď ste v kabíne sami!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roman Chekhovskoi). Španielska vláda predbežne schválila návrh zákona, ktorý počíta s prísnymi obmedzeniami fajčenia na mnohých verejných miestach – vrátane…

Revolúcia z Bruselu: EÚ chystá plán na malé a lacné autá!

14.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/miss.cabul). Niekoľko európskych výrobcov automobilov vyjadrilo želanie po miernejšej legislatíve v Európskej únii, aby sa uvoľnila cesta pre príchod nového,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov