7.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alexander Gafarro).
Najväčší automobilový trh sveta zápasí s prebytkom áut, klesajúcimi cenami a nekalými praktikami. Prežijú len najsilnejší.

Foto: shutterstock.com/Alexander Gafarro
Zatiaľ čo západné automobilky sa snažia dobyť čínsky trh, samotná Čína zápasí s brutálnou konkurenciou medzi viac ako 150 domácimi značkami. Mnohé z nich používajú pochybné praktiky na nafukovanie predajných čísel a získanie vládnych dotácií. Situácia je taká vážna, že dokonca aj čínske ministerstvo obchodu muselo priznať, že výrobcovia skresľujú údaje o predaji prostredníctvom masívnych samoregistrácií vozidiel.
Kilometre nula po čínsky: Keď výrobcovia klamú sami seba
Fenomén „kilometrov nula“ poznáme aj v Európe, ale v Číne dosiahol úplne nové rozmery. Automobilky si samy registrujú autá, aby vykázali lepšie predajné čísla a získali vládnu podporu. Tieto praktiky nadobudli v Číne systematický charakter a objemy, ktoré v Európe nemajú obdobu.
Situácia vedie k narastajúcej nespokojnosti medzi predajcami, ktorí sú nútení držať na sklade nadmerné množstvo vozidiel. A hoci Čína v roku 2024 predala približne 22,9 milióna áut (nárast o 5,5% oproti predchádzajúcemu roku), ani tieto ohromujúce čísla nestačia na absorbovanie obrovských výrobných kapacít čínskych spoločností.
Keď ceny padajú a zisky miznú
Dôsledky sú dramatické. Čínske továrne v súčasnosti fungujú len na polovicu svojich možností, čo vedie k prudkému poklesu cien. Len v minulom roku viac ako 200 modelov áut znížilo svoje cenníky, čím sa zmenšili marže výrobcov.
„Čínske automobilky sa teraz obracajú na zahraničné trhy, najmä na Európu, kde môžu účtovať podstatne vyššie ceny a generovať väčšie zisky,“ vysvetľuje odborník na automobilový priemysel. „Pre európskych výrobcov to predstavuje vážnu hrozbu, pretože čínske značky prichádzajú s konkurencieschopnými produktmi za nižšie ceny.“

Foto: shutterstock.com/Wanz.st
Prežijú len najsilnejší, ostatní zmiznú
Prognózy sú neúprosné. V nasledujúcich rokoch mnohé značky neprežijú, najmä tie menšie a bez schopnosti exportovať svoje vozidlá do zahraničia. Len v roku 2024 zmizlo z trhu alebo bolo prevzatých väčšími spoločnosťami 23 výrobcov.
Podľa analytikov zostanú len najsilnejšie a najlepšie štruktúrované značky ako BYD, Geely alebo Chery, ale aj nové subjekty ako Xpeng a Xiaomi, ktoré sa dokázali presadiť vďaka špičkovým technológiám.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Švédska automobilka v problémoch: Volvo muselo zastaviť výrobu
BMW revolúcia v logistike: Ako nemecký gigant mení pravidlá hry v automobilovom svete
Musk vzdoruje: „Ostanem šéfom Tesly, kým nezomriem“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.