Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Pozor motoristi! Tieto chyby pri oprave podvozku vás môžu stáť stovky

5.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko). Odborníci varujú: Nesprávne opravené zavesenie kolies nielen zničí nové pneumatiky, ale ohrozí aj vašu bezpečnosť na ceste. Vyhnite sa týmto najčastejším prešľapom, ktoré...

5.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko).

Odborníci varujú: Nesprávne opravené zavesenie kolies nielen zničí nové pneumatiky, ale ohrozí aj vašu bezpečnosť na ceste. Vyhnite sa týmto najčastejším prešľapom, ktoré robia aj skúsení mechanici.

Servis podvozok
Pozor motoristi! Tieto chyby pri oprave podvozku vás môžu stáť stovky.
Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko

Problémy so zavesením kolies sa často prejavia až po dlhšom období používania vozidla, najmä pri jazde v náročných cestných podmienkach. Bez ohľadu na ročné obdobie sú správna diagnostika a precízna montáž nových komponentov kľúčové pre bezpečnosť aj životnosť podvozku. Odborníci upozorňujú na tri najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú mechanici pri opravách podvozku, a ktoré môžu viesť k zbytočným výdavkom i bezpečnostným rizikám.

Rôzne typy stabilizátorov na jednom aute? Katastrofa pre ovládateľnosť!

Stabilizačné tyče patria medzi najlacnejšie komponenty zavesenia, ktoré sa bežne menia. Pri bežných pozdĺžnych spojovacích prvkoch sa niektoré typy vyrábajú v dvoch verziách – oceľovej a plastovej. Častou chybou pri ich výmene je ignorovanie verzie, ktorá je namontovaná na opačnej strane vozidla.

V praxi to znamená situácie, keď na jednej strane namontujete oceľový spoj a na druhej plastový. Hoci to nepredstavuje priame ohrozenie bezpečnosti jazdy, takúto „miešanú montáž“ vnímajú ako neprofesionálne vykonanú opravu. Navyše môže negatívne ovplyvniť presnosť riadenia vozidla.

Čo je zaujímavé, táto chyba sa môže vyskytnúť aj vtedy, keď mechanik správne identifikuje materiál demontovaného spojovacieho prvku. Ak sa totiž po predchádzajúcej oprave na druhej strane nachádza prvok iného typu, bez dôkladnej kontroly sa tento fakt ľahko prehliadne.

Pozor na silentbloky! Chybná montáž ich zničí v priebehu dní

Opravy zavesenia kolies sa zvyčajne vykonávajú na stĺpovom zdviháku, keď je automobil zdvihnutý a prvky zavesenia – vrátane kolies – voľne „visia“ v najnižšej možnej polohe. Výmena spodných ramien v takejto pozícii a ich dotiahnutie pred spustením vozidla je vážnou montážnou chybou.

Po spustení auta na kolesá dôjde k nepriaznivému napätiu na silentblokoch, a pri jazde po nerovnostiach sa silentbloky natrhnú. Aby ste tomu predišli, skrutky upevňujúce kovovo-gumové prvky by ste mali uťahovať výlučne v neutrálnej polohe – teda vtedy, keď auto stojí na kolesách alebo keď je zavesenie vhodne podopreté.

Odborníci zdôrazňujú, že je mylné si myslieť, že moment dotiahnutia nemá význam, keďže koleso pracuje v pohybe hore-dole. Kovovo-gumové prvky totiž navrhli s predpokladom, že skrutky dotiahnete v neutrálnej polohe – len vtedy môžu pracovať v plnom rozsahu. Ak ich namontujeme v krajnej polohe, napríklad dolnej, rozsah sa zníži o polovicu a počas jazdy dôjde k natrhnutiu pružných prvkov.

Vynechanie geometrie – najdrahšia skratka, ktorá zničí nové pneumatiky

Kontrola geometrie zavesenia po dokončení opravy môže byť problematická, keďže vyžaduje špeciálne vybavenie. Navyše sa často spája s potrebou odskrutkovať zahrdzavené nastavovacie skrutky, ktorými sa počas servisu nehýbalo. V extrémnych prípadoch to môže vyžadovať dodatočné práce alebo nákup nových dielov.

Niektorí mechanici sa snažia tento postup obísť a montujú nové prvky tak, aby zachovali geometrické parametre. Táto metóda však nie je vždy účinná. Aj malé odchýlky môžu viesť k strate zbiehavosti, čo spôsobuje zhoršenie presnosti riadenia, zníženie bezpečnosti a zrýchlené opotrebovanie pneumatík. V extrémnych prípadoch sa nové pneumatiky môžu výrazne opotrebovať už v priebehu jedného mesiaca!

Geometria kolies
Geometria kolies je často prehliadaným, ale kritickým krokom pri oprave podvozku.
Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko

Preto odborníci pripomínajú, že po každej vážnejšej oprave zavesenia by sa mala vykonať kontrola geometrie. Kvalifikovaný mechanik by mal vykonať túto opravu. V prípade, že dielňa nemá vhodné vybavenie, je dôležité informovať zákazníka o potrebe navštíviť iný servis, ktorý dokáže poskytnúť požadovanú službu.

Širší pohľad na zavesenie sa oplatí

Pri servise viacprvkového zavesenia stojí za úvahu rozšíriť rozsah opravy o susediace komponenty. Stáva sa, že počas výmeny jedného prvku dochádza k namáhaniu susedných závitových spojov, silentblokov či čapov.

V dôsledku toho sa môže ukázať, že krátko po vykonanej oprave bude potrebná ďalšia návšteva servisu. Pomôcť môže výmena celých súprav – napríklad kompletu ramien. Diely kupované v súpravách zvyčajne predstavujú cenovo výhodnejšiu možnosť než objednávané jednotlivo, a náklady na prácu a čas práce sa spravidla nemenia.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo najviac sledujete pri servise podvozku vášho auta?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

7 skrytých pokladov v Google Mapách, ktoré musíte poznať. Nie je to len navigácia!

Letný trik, ktorý ocení každý motorista: Aká kvapalina do ostrekovačov vám zachráni život?

Kedy vymeniť rozvodový remeň alebo reťaz? Kľúčové rozdiely medzi dieselom a benzínom


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Mercedes CLA Shooting Brake: Najlepšie elektrické kombi, ktoré príde v roku 2025

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/VanderWolf Images) Mercedes pripravuje revolučné CLA Shooting Brake, ktoré môže byť najlepším elektrickým kombi na trhu. Nové vozidlo bude postavené…

Načo dúhové hory, keď máme dúhové travertíny? V Sklených Tepliciach si užijete riadne teplúčko

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/rekordyslovenska) Načo cestovať za dúhovými horami do Číny, keď máme na Slovensku vlastné farebné zázraky? Sklené Teplice v Žiarskom okrese…

Polovodičové batérie od Huawei: Koniec problémov s dosahom elektromobilov?

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/BigTunaOnline) Huawei opatentoval architektúru polovodičových akumulátorov s hustotou energie 400-500 Wh/kg. To je dvojnásobok toho, čo ponúkajú súčasné lítiovo-iónové batérie…

Čo hrozí pri zaplavení elektromobilu? Skrat a požiar alebo len mýty?

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@adeelkhanadventures9010) Prichádzajú intenzívne dažde a povodne. Čo sa stane, keď elektromobil zaplavíme vodou? Znamená zaplavenie hrozbu skratu a požiaru? Alebo…

Nové prezidentské auto Francúzska kombinuje luxus s najvyššou bezpečnosťou

25.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechnologicVehicles) Renault predstavil nový Rafale Présidentiel, špeciálne vozidlo vytvorené pre potreby francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona. Toto luxusné vozidlo nahradí dosluhujúci…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov