Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Pozor motoristi! Tieto chyby pri oprave podvozku vás môžu stáť stovky

5.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko). Odborníci varujú: Nesprávne opravené zavesenie kolies nielen zničí nové pneumatiky, ale ohrozí aj vašu bezpečnosť na ceste. Vyhnite sa týmto najčastejším prešľapom, ktoré...

5.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko).

Odborníci varujú: Nesprávne opravené zavesenie kolies nielen zničí nové pneumatiky, ale ohrozí aj vašu bezpečnosť na ceste. Vyhnite sa týmto najčastejším prešľapom, ktoré robia aj skúsení mechanici.

Servis podvozok
Pozor motoristi! Tieto chyby pri oprave podvozku vás môžu stáť stovky.
Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko

Problémy so zavesením kolies sa často prejavia až po dlhšom období používania vozidla, najmä pri jazde v náročných cestných podmienkach. Bez ohľadu na ročné obdobie sú správna diagnostika a precízna montáž nových komponentov kľúčové pre bezpečnosť aj životnosť podvozku. Odborníci upozorňujú na tri najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú mechanici pri opravách podvozku, a ktoré môžu viesť k zbytočným výdavkom i bezpečnostným rizikám.

Rôzne typy stabilizátorov na jednom aute? Katastrofa pre ovládateľnosť!

Stabilizačné tyče patria medzi najlacnejšie komponenty zavesenia, ktoré sa bežne menia. Pri bežných pozdĺžnych spojovacích prvkoch sa niektoré typy vyrábajú v dvoch verziách – oceľovej a plastovej. Častou chybou pri ich výmene je ignorovanie verzie, ktorá je namontovaná na opačnej strane vozidla.

V praxi to znamená situácie, keď na jednej strane namontujete oceľový spoj a na druhej plastový. Hoci to nepredstavuje priame ohrozenie bezpečnosti jazdy, takúto „miešanú montáž“ vnímajú ako neprofesionálne vykonanú opravu. Navyše môže negatívne ovplyvniť presnosť riadenia vozidla.

Čo je zaujímavé, táto chyba sa môže vyskytnúť aj vtedy, keď mechanik správne identifikuje materiál demontovaného spojovacieho prvku. Ak sa totiž po predchádzajúcej oprave na druhej strane nachádza prvok iného typu, bez dôkladnej kontroly sa tento fakt ľahko prehliadne.

Pozor na silentbloky! Chybná montáž ich zničí v priebehu dní

Opravy zavesenia kolies sa zvyčajne vykonávajú na stĺpovom zdviháku, keď je automobil zdvihnutý a prvky zavesenia – vrátane kolies – voľne „visia“ v najnižšej možnej polohe. Výmena spodných ramien v takejto pozícii a ich dotiahnutie pred spustením vozidla je vážnou montážnou chybou.

Po spustení auta na kolesá dôjde k nepriaznivému napätiu na silentblokoch, a pri jazde po nerovnostiach sa silentbloky natrhnú. Aby ste tomu predišli, skrutky upevňujúce kovovo-gumové prvky by ste mali uťahovať výlučne v neutrálnej polohe – teda vtedy, keď auto stojí na kolesách alebo keď je zavesenie vhodne podopreté.

Odborníci zdôrazňujú, že je mylné si myslieť, že moment dotiahnutia nemá význam, keďže koleso pracuje v pohybe hore-dole. Kovovo-gumové prvky totiž navrhli s predpokladom, že skrutky dotiahnete v neutrálnej polohe – len vtedy môžu pracovať v plnom rozsahu. Ak ich namontujeme v krajnej polohe, napríklad dolnej, rozsah sa zníži o polovicu a počas jazdy dôjde k natrhnutiu pružných prvkov.

Vynechanie geometrie – najdrahšia skratka, ktorá zničí nové pneumatiky

Kontrola geometrie zavesenia po dokončení opravy môže byť problematická, keďže vyžaduje špeciálne vybavenie. Navyše sa často spája s potrebou odskrutkovať zahrdzavené nastavovacie skrutky, ktorými sa počas servisu nehýbalo. V extrémnych prípadoch to môže vyžadovať dodatočné práce alebo nákup nových dielov.

Niektorí mechanici sa snažia tento postup obísť a montujú nové prvky tak, aby zachovali geometrické parametre. Táto metóda však nie je vždy účinná. Aj malé odchýlky môžu viesť k strate zbiehavosti, čo spôsobuje zhoršenie presnosti riadenia, zníženie bezpečnosti a zrýchlené opotrebovanie pneumatík. V extrémnych prípadoch sa nové pneumatiky môžu výrazne opotrebovať už v priebehu jedného mesiaca!

Geometria kolies
Geometria kolies je často prehliadaným, ale kritickým krokom pri oprave podvozku.
Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko

Preto odborníci pripomínajú, že po každej vážnejšej oprave zavesenia by sa mala vykonať kontrola geometrie. Kvalifikovaný mechanik by mal vykonať túto opravu. V prípade, že dielňa nemá vhodné vybavenie, je dôležité informovať zákazníka o potrebe navštíviť iný servis, ktorý dokáže poskytnúť požadovanú službu.

Širší pohľad na zavesenie sa oplatí

Pri servise viacprvkového zavesenia stojí za úvahu rozšíriť rozsah opravy o susediace komponenty. Stáva sa, že počas výmeny jedného prvku dochádza k namáhaniu susedných závitových spojov, silentblokov či čapov.

V dôsledku toho sa môže ukázať, že krátko po vykonanej oprave bude potrebná ďalšia návšteva servisu. Pomôcť môže výmena celých súprav – napríklad kompletu ramien. Diely kupované v súpravách zvyčajne predstavujú cenovo výhodnejšiu možnosť než objednávané jednotlivo, a náklady na prácu a čas práce sa spravidla nemenia.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo najviac sledujete pri servise podvozku vášho auta?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

7 skrytých pokladov v Google Mapách, ktoré musíte poznať. Nie je to len navigácia!

Letný trik, ktorý ocení každý motorista: Aká kvapalina do ostrekovačov vám zachráni život?

Kedy vymeniť rozvodový remeň alebo reťaz? Kľúčové rozdiely medzi dieselom a benzínom


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Let rýchlosťou 115 km/h: Táto rakúska zipline je šialenstvo, na ktoré nikdy nezabudnete!

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Christopher Moswitzer) Hľadáte adrenalín, pri ktorom vám stuhne krv v žilách a zároveň sa vám naskytnú výhľady ako z iného…

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Nová Toyota Corolla 2026 bude vyzerať úchvatne, no má to háčik

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything) Toyota Corolla je pojem. Je to najpredávanejšie auto v histórii, ktoré si získalo srdcia miliónov vodičov po celom svete.…

Revolúcia menom Clio! Nová generácia prichádza, bude to úplne iné auto!

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV) Jedna z najväčších legiend európskych ciest sa chystá na svoju najväčšiu premenu v histórii. Renault intenzívne pracuje na úplne…

Model auta za cenu nového Volkswagenu? Toto nie je vtip, toto je realita!

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AmalgamCollection) Predstavte si, že vojdete do showroomu a za cenu úplne nového Volkswagenu Polo si odnesiete... model auta. Znie to…

Volvo predstavuje VIPRO: Mobilný štít, ktorý ochráni Európu pred dronmi!

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/Defence_blog). Švédsky startup Nordic Air Defence a Volvo Defense ohlásili spoločný projekt nového mobilného systému proti bezpilotným lietadlám (CUAS). Riešenie…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov