5.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko).
Odborníci varujú: Nesprávne opravené zavesenie kolies nielen zničí nové pneumatiky, ale ohrozí aj vašu bezpečnosť na ceste. Vyhnite sa týmto najčastejším prešľapom, ktoré robia aj skúsení mechanici.

Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko
Problémy so zavesením kolies sa často prejavia až po dlhšom období používania vozidla, najmä pri jazde v náročných cestných podmienkach. Bez ohľadu na ročné obdobie sú správna diagnostika a precízna montáž nových komponentov kľúčové pre bezpečnosť aj životnosť podvozku. Odborníci upozorňujú na tri najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú mechanici pri opravách podvozku, a ktoré môžu viesť k zbytočným výdavkom i bezpečnostným rizikám.
Rôzne typy stabilizátorov na jednom aute? Katastrofa pre ovládateľnosť!
Stabilizačné tyče patria medzi najlacnejšie komponenty zavesenia, ktoré sa bežne menia. Pri bežných pozdĺžnych spojovacích prvkoch sa niektoré typy vyrábajú v dvoch verziách – oceľovej a plastovej. Častou chybou pri ich výmene je ignorovanie verzie, ktorá je namontovaná na opačnej strane vozidla.
V praxi to znamená situácie, keď na jednej strane namontujete oceľový spoj a na druhej plastový. Hoci to nepredstavuje priame ohrozenie bezpečnosti jazdy, takúto „miešanú montáž“ vnímajú ako neprofesionálne vykonanú opravu. Navyše môže negatívne ovplyvniť presnosť riadenia vozidla.
Čo je zaujímavé, táto chyba sa môže vyskytnúť aj vtedy, keď mechanik správne identifikuje materiál demontovaného spojovacieho prvku. Ak sa totiž po predchádzajúcej oprave na druhej strane nachádza prvok iného typu, bez dôkladnej kontroly sa tento fakt ľahko prehliadne.
Pozor na silentbloky! Chybná montáž ich zničí v priebehu dní
Opravy zavesenia kolies sa zvyčajne vykonávajú na stĺpovom zdviháku, keď je automobil zdvihnutý a prvky zavesenia – vrátane kolies – voľne „visia“ v najnižšej možnej polohe. Výmena spodných ramien v takejto pozícii a ich dotiahnutie pred spustením vozidla je vážnou montážnou chybou.
Po spustení auta na kolesá dôjde k nepriaznivému napätiu na silentblokoch, a pri jazde po nerovnostiach sa silentbloky natrhnú. Aby ste tomu predišli, skrutky upevňujúce kovovo-gumové prvky by ste mali uťahovať výlučne v neutrálnej polohe – teda vtedy, keď auto stojí na kolesách alebo keď je zavesenie vhodne podopreté.
Odborníci zdôrazňujú, že je mylné si myslieť, že moment dotiahnutia nemá význam, keďže koleso pracuje v pohybe hore-dole. Kovovo-gumové prvky totiž navrhli s predpokladom, že skrutky dotiahnete v neutrálnej polohe – len vtedy môžu pracovať v plnom rozsahu. Ak ich namontujeme v krajnej polohe, napríklad dolnej, rozsah sa zníži o polovicu a počas jazdy dôjde k natrhnutiu pružných prvkov.
Vynechanie geometrie – najdrahšia skratka, ktorá zničí nové pneumatiky
Kontrola geometrie zavesenia po dokončení opravy môže byť problematická, keďže vyžaduje špeciálne vybavenie. Navyše sa často spája s potrebou odskrutkovať zahrdzavené nastavovacie skrutky, ktorými sa počas servisu nehýbalo. V extrémnych prípadoch to môže vyžadovať dodatočné práce alebo nákup nových dielov.
Niektorí mechanici sa snažia tento postup obísť a montujú nové prvky tak, aby zachovali geometrické parametre. Táto metóda však nie je vždy účinná. Aj malé odchýlky môžu viesť k strate zbiehavosti, čo spôsobuje zhoršenie presnosti riadenia, zníženie bezpečnosti a zrýchlené opotrebovanie pneumatík. V extrémnych prípadoch sa nové pneumatiky môžu výrazne opotrebovať už v priebehu jedného mesiaca!

Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko
Preto odborníci pripomínajú, že po každej vážnejšej oprave zavesenia by sa mala vykonať kontrola geometrie. Kvalifikovaný mechanik by mal vykonať túto opravu. V prípade, že dielňa nemá vhodné vybavenie, je dôležité informovať zákazníka o potrebe navštíviť iný servis, ktorý dokáže poskytnúť požadovanú službu.
Širší pohľad na zavesenie sa oplatí
Pri servise viacprvkového zavesenia stojí za úvahu rozšíriť rozsah opravy o susediace komponenty. Stáva sa, že počas výmeny jedného prvku dochádza k namáhaniu susedných závitových spojov, silentblokov či čapov.
V dôsledku toho sa môže ukázať, že krátko po vykonanej oprave bude potrebná ďalšia návšteva servisu. Pomôcť môže výmena celých súprav – napríklad kompletu ramien. Diely kupované v súpravách zvyčajne predstavujú cenovo výhodnejšiu možnosť než objednávané jednotlivo, a náklady na prácu a čas práce sa spravidla nemenia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
7 skrytých pokladov v Google Mapách, ktoré musíte poznať. Nie je to len navigácia!
Letný trik, ktorý ocení každý motorista: Aká kvapalina do ostrekovačov vám zachráni život?
Kedy vymeniť rozvodový remeň alebo reťaz? Kľúčové rozdiely medzi dieselom a benzínom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.