4.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPedia).
Čierna farba nie je len dizajnovou voľbou, ale má zásadný vplyv na bezpečnosť a životnosť pneumatík vášho auta.

Foto: youtube.com/@EVPedia
Každý deň ich vidíme na cestách – čierne pneumatiky na miliónoch áut. No napadlo vám niekedy, prečo majú práve túto farbu? Veď prírodná guma má pôvodne bielu farbu! Nejde o náhodu ani módny trend. Za touto tmavou farbou sa skrýva fascinujúci príbeh technologického pokroku a bezpečnosti, ktorý sa začal písať už pred desiatkami rokov.
Tajomná prísada, ktorá predlžuje život pneumatikám
Možno by ste nečakali, že za čiernou farbou pneumatík stojí sadza – ten istý materiál, ktorý sa usádza v komínoch. Táto látka, ktorá je takmer čistým uhlíkom (až 97%), vzniká pri neúplnom spaľovaní palív ako uhlie, ropa či zemný plyn.
Sadza však nie je len obyčajným čiernym práškom. V pneumatikách plní niekoľko kľúčových funkcií, bez ktorých by moderné automobily nemohli bezpečne jazdiť. Výrobcovia ju pridávajú do gumy zámerne, pretože dramaticky zlepšuje vlastnosti pneumatík.
Bez sadze by ste menili pneumatiky každých pár mesiacov!
Predstavte si, že by ste museli meniť pneumatiky dvakrát ročne. Znie to šialene? Bez sadze by to bola realita! Tento nenápadný čierny prášok totiž odvádza teplo z povrchu pneumatiky, čím znižuje riziko tepelného poškodenia a výrazne predlžuje životnosť.
Podľa odborných štúdií by pneumatiky bez sadze pravdepodobne nevydržali viac ako 8000 kilometrov. Pre väčšinu vodičov by to znamenalo výmenu raz alebo dokonca dvakrát za rok. Sadza teda nielen šetrí vaše peniaze, ale aj prírodné zdroje.
Čierna farba chráni pred elektrickým šokom
Ďalším prekvapivým benefitom sadze je jej schopnosť zabezpečiť dobré elektrické vodivé vlastnosti. Vďaka tomu sa v pneumatikách nehromadí statický náboj, ktorý by inak mohol spôsobiť nepríjemný elektrický šok pri dotyku s vozidlom.

Foto: shutterstock.com/KingN
Navyše, tmavá farba má aj praktickú výhodu – oveľa ľahšie skryje nečistoty a škvrny, ktoré vznikajú pri bežnom používaní. Keby boli pneumatiky biele, udržať ich v reprezentatívnom stave by bolo takmer nemožné.
Od bielej k čiernej: Stručná história pneumatík
Vývoj pneumatík prešiel fascinujúcou cestou. Začalo sa to približne 3500 rokov pred naším letopočtom v Mezopotámii, kde ľudia vynašli koleso. Prvé primitívne „pneumatiky“ boli vlastne len drevené kolesá obtiahnuté kožou alebo železom.
Revolúciu priniesla pneumatická (vzduchom plnená) pneumatika, ktorú v roku 1845 patentoval Robert Thomson. Skutočnú popularitu však získala až pneumatika vytvorená Johnom Dunlopom v roku 1888, ktorú navrhol pre svojho syna a jeho hlučne jazdiaci bicykel. V roku 1895 bratia Michelinovci prvýkrát namontovali pneumatiky na automobil.
Zaujímavosťou je, že pridávanie sadze do gumy sa začalo až na začiatku 20. storočia. Dovtedy boli pneumatiky jednoducho biele. Dnes už moderné pneumatiky zabezpečujú komfort a bezpečnosť jazdy či už v aute, na bicykli alebo v lietadlách.

Foto: shutterstock.com/Eric Buermeyer
Biele boky áno, celé biele pneumatiky nie
Existujú síce pneumatiky s bielymi bočnicami, ktoré sa často využívajú na klasických a luxusných vozidlách, no kompletne biele pneumatiky by v dnešnej doprave nemali šancu. Nielen že by rýchlo zošedli a zašpinili sa, ale bez sadze by im chýbali kľúčové vlastnosti pre bezpečnú jazdu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
EÚ pripravuje novú ranu pre motoristov: Po autách prichádzajú na rad čínske pneumatiky
Kolaps, o ktorom sa mlčí: Zatvorenie továrne zničí životy stovkám rodín
Farba auta prezrádza inteligenciu? Vedci odhalili, ktoré farby vyberajú menej inteligentní vodiči!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.