3.6.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: youtube.com/@XXA843).
Čínsky technologický gigant Xiaomi šokuje svet svojou agresívnou stratégiou na trhu elektromobilov. Napriek tomu, že na každom predanom vozidle stráca takmer 900 dolárov, plánuje ešte zvýšiť výrobnú kapacitu. Európski výrobcovia bijú na poplach – prichádza vlna lacných čínskych elektromobilov, ktorým nedokážu cenovo konkurovať.

Foto: youtube.com/@XXA843
Stratégia straty: Prečo Číňania predávajú autá pod cenu
Skupina Xiaomi zverejnila finančnú správu za prvý štvrťrok 2025, ktorá potvrdila rozvoj v oblasti elektrických vozidiel. Počas prvých troch mesiacov dodali 75 869 exemplárov modelu SU7. Na každom aute výrobca stráca 903 dolárov (približne 3400 eur). Hoci je strata obrovská, je výrazne nižšia v porovnaní s minulým rokom, keď na každom vozidle strácali až 6250 dolárov.
„Len sa rozvíjame“ – Čínsky výrobca sa nestará o straty
Prezident Skupiny Xiaomi Lu Weibing vysvetlil, že automobilová činnosť firmy sa nachádza v počiatočnej fáze rozvoja. Zároveň zdôraznil, že veľké počiatočné investície a náklady na vlastné továrne vedú k stratám, čo je však bežné v celom priemysle elektrických vozidiel. Napriek tomu, Xiaomi verí, že ich dlhodobá stratégia a investície do inovácií im pomôžu prekonať tieto počiatočné výzvy a etablovať sa ako významný hráč na trhu s elektromobilmi. Spoločnosť je odhodlaná pokračovať vo vývoji pokrokových technológií a ponúkať zákazníkom kvalitné a cenovo dostupné elektrické vozidlá.
„Xiaomi môže dosiahnuť prah rentability alebo začať generovať zisky už v druhom štvrťroku tohto roka,“ dodal Weibing s optimizmom.

Foto: youtube.com/@zhongwenze
Nový model YU7 – zabijak Tesly Model Y
Fisker oficiálne predstaví model YU7 v júli 2025. Počiatočná cena bude približne 34 tisíc dolárov, čo ho stavia do konkurenčnej pozície voči Tesle Model Y (od 36,6 tisíc dolárov).
Nové SUV Xiaomi má elektrický motor s výkonom 681 koní. Auto dosahuje maximálnu rýchlosť 253 km/h. Oproti Tesle ponúka lepší dojazd (830 km vs 593 km) a rýchlejšie nabíjanie o 12 minút. YU7 má väčšiu batériu s kapacitou 93,6 kW (Model Y má akumulátor 62,5 kWH).
Európa v ohrození: Čínska invázia elektromobilov začala
Európski výrobcovia automobilov sledujú čínsku expanziu s obavami. Zatiaľ čo tradičné automobilky bojujú s vysokými nákladmi, čínske spoločnosti môžu vďaka štátnym dotáciám ponúkať vozidlá za nekonkurenčné ceny.
Napriek tomu, že Európska únia už reagovala zavedením dodatočných ciel na čínske elektromobily, mnohí analytici sa obávajú, že to nebude stačiť. Navyše, čínske automobilky plánujú obísť clá výstavbou tovární priamo v Európe, čo by im umožnilo ešte efektívnejšie konkurovať európskym výrobcom na ich domácom trhu. Táto situácia vyvoláva obavy o budúcnosť európskeho automobilového priemyslu a jeho schopnosť čeliť narastajúcej čínskej konkurencii.
Pre spotrebiteľov to však môže byť dobrá správa – konkurencia z Číny pravdepodobne povedie k zníženiu cien elektromobilov na európskom trhu.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Pripravte sa byť ohromení: Xiaomi SU7 Ultra – keď čínska technológia zahanbí aj Porsche!
Rodinné auto 1500 koní? Čínske skúsenosti ukazujú, že to môže byť problém!
Auto Xiaomi by mohlo prísť na Slovensko. Úplné špecifikácie prvého automobilu čínskeho výrobcu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.