2.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Parilov).
Európska únia zvažuje zvýšenie ciel na čínske pneumatiky po tom, čo už zaviedla clá na elektromobily. Brusel sa obáva nekalej konkurencie, no opatrenie môže nakoniec zabolieť najmä európskych spotrebiteľov.

Foto: shutterstock.com/Parilov
V posledných mesiacoch sa európski motoristi museli vyrovnať s prudkým nárastom cien elektrických vozidiel z Číny po zavedení až 45% cla. Teraz sa zdá, že Európska únia mieri na ďalší segment automobilového priemyslu – pneumatiky. Brusel už začal vyšetrovanie možnej nekalej konkurencie zo strany čínskych výrobcov pneumatík, čo by mohlo viesť k ďalšiemu zdražovaniu pre bežných motoristov.
Boj Bruselu proti čínskej dominancii pokračuje
Európska komisia po vyšetrovaní začatom v októbri 2023 dospela k záveru, že čínske elektromobily predstavujú nekalú konkurenciu pre európsky automobilový priemysel. Výsledkom bolo zavedenie vysokých dovozných ciel. Teraz sa pozornosť úradníkov presúva na pneumatiky.
Podľa predbežných zistení Bruselu čínska vláda výrazne dotuje domácich výrobcov pneumatík, čo im umožňuje predávať produkty v Európe za ceny, s ktorými európski výrobcovia nemôžu súťažiť. Vyšetrovanie by malo trvať približne 14 mesiacov, no prvé opatrenia by mohli prísť už do ôsmich mesiacov, ak sa nájdu jednoznačné dôkazy o dumpingu na čínskom trhu s pneumatikami.
Ochrana pracovných miest alebo rana pre spotrebiteľov?
Európska komisia obhajuje svoj postup potrebou chrániť európsky priemysel, ktorý priamo zamestnáva približne 75 000 ľudí v 14 členských krajinách EÚ a ďalšie tisíce nepriamo. Podobne ako pri elektromobiloch, aj tu ide o snahu udržať konkurencieschopnosť európskeho priemyslu.
Čínska vláda už podala sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu proti clám na elektromobily a pravdepodobne bude protestovať aj proti prípadným clám na pneumatiky. Otázkou zostáva, či tieto opatrenia skutočne zastavia čínsku expanziu v Európe, ktorá sa zdá byť nezastaviteľná.
Protichodné ciele Bruselu
Paradoxom celej situácie je, že Európska únia na jednej strane tlačí na výrobcov, aby urýchlili elektrifikáciu vozidiel a znižovanie emisií CO2, no zároveň zavádza clá na cenovo dostupnejšie elektrické autá z Číny.
„Brusel chce mať na cestách viac elektromobilov, ale zároveň ich zdražuje clami. To je ako dať niekomu príkaz ísť rýchlo na superšporte a potom mu zobrať pneumatiky.“
Dokonca aj viaceré európske automobilky sa stavajú proti týmto clám a namiesto toho navrhujú, aby EÚ nasledovala čínsky model – poskytovala výraznejšie dotácie pre domáci priemysel, čo by pomohlo dosiahnuť ciele dekarbonizácie stanovené samotnými politikmi.

Foto: shutterstock.com/MNBB Studio
Čo to znamená pre bežného motoristu?
Pre slovenských motoristov to môže znamenať ďalšie zvyšovanie nákladov na prevádzku vozidla. Pneumatiky z Číny sú často cenovo dostupnejšou alternatívou k prémiovým európskym značkám. Ich zdraženie by mohlo výrazne zvýšiť náklady na údržbu vozidiel, najmä v čase, keď mnohí vodiči odkladajú výmenu pneumatík z finančných dôvodov.
„Ak prídu clá na pneumatiky, môžeme očakávať, že ceny aj európskych značiek pôjdu hore. Jednoducho preto, že konkurencia bude oslabená.“
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínska hrozba: Inteligentné pneumatiky Pirelli pod drobnohľadom amerických úradov
Šokujúci precedens z Číny: Vaše auto môže byť ďalším reklamným priestorom
Jazdíte na hybride? Toto musíte vedieť!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.