1.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/North Monaco).
Nemecký automobilový gigant konečne priznal, že prechod na dotykové ovládanie bol omyl. Európski vodiči jasne hovoria: „Vráťte nám naše fyzické ovládače!“

Foto: shutterstock.com/North Monaco
Éra minimalistických interiérov s obrovskými dotykovými displejmi sa pomaly, ale isto chýli ku koncu. Volkswagen, ktorý bol jedným z hlavných propagátorov tejto „revolúcie“, teraz otvorene priznáva, že zákazníci v Európe preferujú hmatateľné ovládacie prvky pred dotykovými obrazovkami. Táto zmena kurzu by mohla zásadne ovplyvniť budúci dizajn áut nielen značky VW, ale celého koncernu.
Európania vs. Číňania: Rozdielne svety motoristov
Ralf Brandstätter, šéf Volkswagenu pre čínsky trh, nedávno odhalil zaujímavý kontrast medzi európskymi a čínskymi zákazníkmi. Zatiaľ čo Európania uprednostňujú „hmatateľné ovládanie, dlhodobú životnosť a jazdnú dynamiku“, Číňania túžia po „vozidlách s umelou inteligenciou, plnou konektivitou, hlasovým ovládaním a inteligentnými kokpitmi“.
Nie je to len otázka veku – priemerný európsky kupujúci elektromobilu má 56 rokov, zatiaľ čo v Číne je to menej ako 35. Tento generačný rozdiel sa výrazne prejavuje v očakávaniach od moderného automobilu.
„Už nikdy neurobíme túto chybu!“ sľubuje dizajnér VW
Andreas Mindt, šéfdizajnér Volkswagenu, prekvapivo otvorene priznal zlyhanie stratégie „všetko na obrazovke“. Jeho vyjadrenie nenecháva priestor na pochybnosti:
„Od modelu ID.2all budeme mať fyzické tlačidlá pre päť najdôležitejších funkcií – hlasitosť, kúrenie na oboch stranách vozidla, ventilátory a výstražné svetlá – priamo pod obrazovkou. Tieto prvky budú v každom aute, ktoré odteraz vyrobíme. Túto chybu už nikdy, nikdy neurobíme. Na volante budeme mať fyzické tlačidlá. Žiadne hádanie. Je tam hmatová odozva, je to skutočné a ľudia to milujú. Úprimne, je to auto. Nie je to telefón.“
Návrat ku klasike sa dotkne celého koncernu
Dobrá správa pre fanúšikov značiek Škoda, SEAT či Cupra – keďže Volkswagen zvykne zdieľať technológie naprieč koncernom, môžeme očakávať návrat fyzických ovládačov aj v týchto autách. Už teraz vidíme prvé lastovičky – nové modely Golf GTI a Golf R opäť dostali skutočné tlačidlá na volante.
Samozrejme, pridanie väčšieho množstva samostatných ovládačov nepochybne zvýši výrobné náklady, ktoré sa logicky prenesú na kupujúcich. Pre mnohých motoristov je to však obeť, ktorú sú ochotní priniesť v mene pohodlia a bezpečnosti.

Foto: shutterstock.com/ako photography
Návrat k osvedčenému nie je krokom späť
Keď sa pozrieme na predchádzajúcu generáciu Škody Octavia, nájdeme v nej takmer ideálne rozloženie ovládacích prvkov – vyváženú kombináciu tlačidiel a obrazoviek. Tento prístup charakterizoval takmer všetky produkty skupiny Volkswagen až do konca 2010-tych rokov, kedy sa začal trend „všetko do dotykového displeja“ v mene minimalizmu.
Volkswagen teraz otvorene priznáva, že táto cesta nebola správna. Najnovší Passat (dostupný len ako kombi) či elektrické kombi ID.7 Tourer jasne ukazujú, ako tabletové displeje v posledných rokoch ovládli palubné dosky. Našťastie, zdá sa, že táto éra sa chýli ku koncu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Viete skutočne, ako správne nafúkať pneumatiky vášho auta?
Nórsky zázrak: Most a vodopád, ktoré vyrážajú dych
Skaza Starshipu: Muskova cesta na Mars sa dramaticky vzdialila
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.