1.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kirkam).
Čínsky automobilový trh zaplavili „nové-ojazdené“ vozidlá s nulovým nájazdom kilometrov. Šokujúce praktiky výrobcov odhalené!

Foto: shutterstock.com/Kirkam
Čínsky automobilový priemysel opäť prekvapuje svet svojimi nekonvenčnými praktikami. Tentoraz ide o fenomén, ktorý nadobúda čoraz väčšie rozmery – tisíce áut s nulovým nájazdom kilometrov sa predávajú ako ojazdené vozidlá. Čo sa za tým skrýva a prečo čínska vláda začína biť na poplach?
Nulový nájazd, ale „ojazdené“ – ako je to možné?
Predstavte si, že si kúpite „ojazdené“ auto, ktoré nikdy neprešlo ani meter. Znie to ako fantastický obchod, však? Presne takáto bizarná situácia sa odohráva v Číne, kde rastie počet predajcov ponúkajúcich vozidlá, ktoré majú síce evidenčné čísla, ale nikdy neopustili predajné miesto. Podľa agentúry Reuters dnes v Číne pôsobí 3 až 4 tisíc predajcov špecializujúcich sa na takéto „nové-ojazdené“ autá.
Zatiaľ čo výrobcovia a predajcovia automobilov odmietajú túto situáciu komentovať, čínska vláda už začala konať. Ministerstvo obchodu zorganizovalo stretnutie s predstaviteľmi automobilového priemyslu, aby tento problém riešili.
Umelo nafúknuté štatistiky a cenová vojna
Za týmto zvláštnym javom stojí jednoduchá motivácia – umelé zvyšovanie predajných čísel. Vozidlá sa síce zaregistrujú, ale v skutočnosti nezmenia majiteľa. Táto manipulácia je pravdepodobne výsledkom roky trvajúcej cenovej vojny medzi výrobcami.
Pre bežných motoristov to prináša výhody v podobe lacnejších áut, no z dlhodobého hľadiska takéto praktiky poškodzujú trh. Vytvárajú falošný obraz o skutočnom dopyte a môžu viesť k vzniku nebezpečnej bubliny na automobilovom trhu.
Reakcia čínskej vlády vyvolala okamžité otrasy na burze. Po zverejnení informácií o stretnutí automobiliek s vládnymi predstaviteľmi klesli akcie popredných čínskych výrobcov ako BYD a Leapmotor o 3,1 percenta.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Podobná prax aj v Európe, ale z iných dôvodov
Zaujímavé je, že podobný fenomén existuje aj v Európe, hoci v oveľa menšom meradle a z úplne iných dôvodov. V našich končinách predajcovia registrovali nové vozidlá na seba najmä v rokoch 2022 a 2024, keď sa v EÚ menili pravidlá povinnej výbavy automobilov.
Európski predajcovia boli nútení tieto vozidlá zaregistrovať, inak by nikdy nemohli byť uvedené do premávky, keďže by nespĺňali požiadavky. Na rozdiel od Číny, v Európe sa autá neregistrujú umelo s cieľom skresľovať štatistiky. Namiesto toho výrobcovia organizujú výpredaje ročníka a k registrácii áut pristupujú len v nevyhnutných prípadoch.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Jaguar v ohrození: Legendárna britská značka predala v Európe len 49 áut!
Toyota triumfuje: Hybridná revolúcia prekonáva Trumpove clá
Brzdenie motorom vs. klasické brzdy: Tajomstvo bezpečnej jazdy, ktoré musí poznať každý vodič
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.