31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/CleoPaskal).
Peking buduje vojenskú základňu len 650 km od amerického územia. Začína nová éra geopolitického napätia?

Foto: x.com/CleoPaskal
Čínska štátna firma začala s rekonštrukciou historickej pristávacej dráhy z čias druhej svetovej vojny na ostrove Woleai, vzdialenom len necelých 650 kilometrov od amerického územia Guam. Hoci oficiálne ide o projekt zlepšenia dopravnej dostupnosti pre miestnych obyvateľov, experti varujú, že za nenápadnou civilnou stavbou sa skrýva oveľa väčší strategický zámer Pekingu.
Čína posilňuje vplyv tam, kde USA zaspali
Americký Newsweek nedávno informoval o tom, ako Čína systematicky prehlbuje svoj vplyv v regióne, ktorý USA tradične považujú za kľúčový pre svoju obranu. Pri slávnostnom otvorení stavby nechýbal ani prezident Mikronézie Wesley Simina. Ako poznamenala Cleo Paskal z Nadácie pre obranu demokracie, mikronézsky prezident priplával na miesto austrálskym hliadkovým člnom, čínska pomoc dorazila vlastnou loďou, no „USA nebolo nikde vidieť“.
Tento moment vystihuje meniaci sa pomer síl v regióne. Čína koná rýchlo a efektívne, zatiaľ čo americká prítomnosť slabne. Pre svet to znamená jediné – mení sa geopolitické súperenie medzi veľmocami.
Prečo je Woleai také dôležité?
Woleai pozostávajúci z dvadsiatich dvoch ostrovčekov v západnom reťazci súostrovia Karolíny v Tichom oceáne. Administratívne patrí pod štát Yap v Mikronézii. Tá patrí do skupiny tzv. Freely Associated States (Voľne pridružené štáty) spolu s Palau a Marshallovými ostrovmi.
Tieto štáty majú s USA špeciálne dohody o voľnom pridružení, ktoré im zaručujú obrannú pomoc od Spojených štátov, prístup k federálnym programom a finančnú podporu. Obyvatelia môžu dokonca voľne cestovať a pracovať v USA bez víz. Američania získavajú na oplátku výhradné vojenské a strategické práva v týchto vodách a na týchto územiach.
Washington má dôvod na znepokojenie
Woleai sa nachádza v rámci tzv. Druhého ostrovného reťazca, pásu ostrovov, ktorý sa tiahne od Japonska na juh cez Severné Mariány (vrátane ostrova Guam), Marshallove ostrovy, Palau a ďalej smerom k Mikronézii. Tento reťazec leží približne 1500-2500 km od čínskeho pobrežia, za tzv. Prvým ostrovným reťazcom, ktorý zahŕňa Taiwan, Filipíny a Okinawu.
Pre Washington je táto oblasť kľúčová na zabezpečenie amerických záujmov v Tichomorí a na zabránenie čínskej vojenskej expanzii v regióne. Čínska prítomnosť tak blízko amerického územia predstavuje vážnu bezpečnostnú výzvu.
Infraštruktúra s dvojakým využitím
Hoci projekt letiska má oficiálne civilný charakter, experti upozorňujú, že infraštruktúra môže mať dvojaké využitie. Prepojenie vojenských a civilných zdrojov, technológií a infraštruktúry je typické pre čínsku strategickú koncepciu.
Podľa taiwanského obranného analytika Domingo I-Kwei Yanga sa Čína snaží vytvoriť tzv. Južné spojenie – sieť pristávacích dráh, prístavov a digitálnej infraštruktúry, ktorá im umožní vplyv na Áziu aj Latinskú Ameriku.
„Symbolika toho, že čínska pomoc dorazila ako prvá, zatiaľ čo USA zostávajú neprítomné, neunikla nikomu,“ píše Newsweek.
Spojené štáty však nezostávajú nečinné. Paralelne podnikajú kroky na obnovu svojej prítomnosti v regióne vrátane revitalizácie inej pristávacej dráhy z čias druhej svetovej vojny na ostrove Tinian v Severných Mariánach. V Tichomorí sa tak schyľuje k novému kolu geopolitického súperenia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová hrozba pre Európu v oblasti elektromobilov
Taliansky crossover s dušou kupé: Fiat Fastback prichádza dobyť Európu
Najvyšší most sveta sa stane rajom pre adrenalínových nadšencov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.