30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo).
Napriek masívnej podpore a mediálnemu cirkusu sa elektromobily stále nedokážu dostať medzi skutočne najžiadanejšie modely. Čo to znamená pre budúcnosť automobilového priemyslu?

Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo
V čase, keď sa zdá, že elektromobily sú na každom reklamnom billboarde a v každej druhej správe o automobilovom priemysle, prichádzajú tvrdé dáta s prekvapivým zistením. Medzi 30 najpredávanejších automobilov v Európe za prvé štyri mesiace roku 2025 sa nedostal ani jeden čisto elektrický model. Napriek masívnym investíciám výrobcov, dotáciám a intenzívnemu marketingu, tradičné autá so spaľovacími motormi naďalej dominujú predajným rebríčkom.
Čísla neklamú: Spaľovacie motory stále kraľujú
Pohľad na štatistiky od spoločnosti Data Force odhaľuje jasnú realitu. Na vrchole rebríčka tróni Dacia Sandero s takmer 88 000 predanými kusmi, nasledovaná modelmi Peugeot 208 a Renault Clio. Všetky tieto vozidlá ponúkajú primárne spaľovacie motory, aj keď niektoré majú aj elektrické verzie.
Zaujímavé je, že aj keď napríklad Peugeot 208 existuje aj v elektrickej verzii, táto predstavuje len približne 10 percent z celkových predajov. Keby teda elektrická verzia vôbec neexistovala, model by bol stále vysoko v rebríčku. To jasne ukazuje, že spotrebitelia stále preferujú osvedčené technológie.
Kde vlastne sú tie elektromobily?
Ak by sme chceli nájsť prvý elektromobil v predajnom rebríčku, museli by sme zísť až na 33. miesto, kde sa nachádza Tesla Model Y. Paradoxne, tento model je v posledných mesiacoch kritizovaný za relatívne predajné neúspechy, no napriek tomu výrazne predbieha všetkých ostatných elektrických konkurentov.
V prvej päťdesiatke nájdeme len tri elektromobily – spomínaný Model Y, na 49. mieste Teslu Model 3 a na 44. mieste Volkswagen ID.4. To je všetko. Pritom nových elektrických modelov pribúda každý mesiac, zatiaľ čo premiéry nových spaľovacích áut sú vzácnosťou.
Rastúce čísla verzus realita trhu
„Odbyt elektrických áut síce rastie, ale vzhľadom na počet nových modelov a masívnu podporu by výsledky mali byť oveľa lepšie,“ hovoria odborníci. Podľa údajov JATO Dynamics vzrástol predaj elektromobilov v apríli o 28 percent, čo pri celkovej stagnácii trhu pôsobí impozantne.
Čo za tým skutočne stojí?
Za nárastom predaja elektromobilov často stoja špecifické faktory. Napríklad koncern Volkswagen čiastočne pozdržal realizáciu minuloročných objednávok kvôli ich započítaniu do tohtoročných flotilových emisií. Tiež sa intenzívne snaží rozpredať prebytok vlani vyrobených vozidiel.
Navyše, dáta značiek napojených na VW Group vyzerajú relatívne lepšie kvôli poklesu nemeckého trhu na začiatku minulého roka po skončení tamojších dotácií. Ide teda o komplexnú situáciu, ktorú nemožno zjednodušiť len na percentuálny nárast.

Foto: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas
Budúcnosť zostáva otvorená
Nemá zmysel robiť z týchto čísel ďalekosiahle závery. Situácia na neustále manipulovanom automobilovom trhu je nestála a za rok môže vyzerať úplne inak. Dôležité je však vidieť reálny stav, nie len mediálne vyhlásenia o „revolúcii v automobilovom priemysle“.
Ako ukazuje rebríček predajov, spotrebitelia stále preferujú osvedčené technológie a cenovo dostupné vozidlá. Bez ohľadu na to, koľko nových elektrických modelov výrobcovia uvedú, zákazníci si naďalej kupujú to, čo považujú za praktické a ekonomicky výhodné.
30 najpredávanejších modelov áut v Európe v období január-apríl 2025 podľa Data Force:
- Dacia Sandero – 87 565 (-10,5)
- Peugeot 208 – 75 108 (-1,0)
- Renault Clio – 74 659 (+2,7)
- VW Golf – 70 833 (-17,8)
- VW Tiguan – 70 785 (+20,1)
- Citroen C3 – 67 414 (-3,0)
- VW T-Roc – 67 364 (-2,6)
- Dacia Duster – 63 957 (+13,0)
- Toyota Yaris Cross – 63 601 (-3,7)
- Peugeot 2008 – 62 752 (+3,7)
- Opel Corsa – 61 046 (+10,2)
- Toyota Yaris – 59 011 (-5,1)
- Nissan Qashqai – 55 348 (-7,1)
- Škoda Octavia – 54 716 (-22,4)
- Kia Sportage – 52 065 (-9,9)
- Fiat Panda – 51 879 (-1,2)
- Ford Puma – 50 931 (-13,9)
- Renault Captur – 50 571 (+1,6)
- Hyundai Tucson – 49 736 (-7,8)
- MG ZS – 47 034 (+38,8)
- Peugeot 3008 – 46 076 (+52,3)
- Toyota C-HR – 41 925 (+9,6)
- BMW X1 – 40 222 (+12,9)
- VW T-Cross – 39 377 (+1,5)
- Audi A3 – 37 818 (-20,9)
- Toyota Corolla – 37 731 (-24,0)
- Nissan Juke – 37 440 (+2,4)
- Jeep Avenger – 37 297 (+44,5)
- Ford Kuga – 36 728 (+1,0)
- Škoda Fabia – 36 414 (+7,8)
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Škoda Elroq dobýva Európu: Najpredávanejší elektromobil v apríli šokoval trh!
Po zavedení dane na elektromobily prudko klesli predaje
Koniec sna o európskych batériách! Najväčšia továreň ide ku dnu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.