Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Šok na európskom trhu: V tridsiatke najpredávanejších autách tohto roka nie je ani jeden elektromobil

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo). Napriek masívnej podpore a mediálnemu cirkusu sa elektromobily stále nedokážu dostať medzi skutočne najžiadanejšie modely. Čo to znamená pre budúcnosť automobilového priemyslu? V čase,...

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo).

Napriek masívnej podpore a mediálnemu cirkusu sa elektromobily stále nedokážu dostať medzi skutočne najžiadanejšie modely. Čo to znamená pre budúcnosť automobilového priemyslu?

Kľúč auto eurá
Šok na európskom trhu: V tridsiatke najpredávanejších autách tohto roka nie je ani jeden elektromobil.
Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo

V čase, keď sa zdá, že elektromobily sú na každom reklamnom billboarde a v každej druhej správe o automobilovom priemysle, prichádzajú tvrdé dáta s prekvapivým zistením. Medzi 30 najpredávanejších automobilov v Európe za prvé štyri mesiace roku 2025 sa nedostal ani jeden čisto elektrický model. Napriek masívnym investíciám výrobcov, dotáciám a intenzívnemu marketingu, tradičné autá so spaľovacími motormi naďalej dominujú predajným rebríčkom.

Čísla neklamú: Spaľovacie motory stále kraľujú

Pohľad na štatistiky od spoločnosti Data Force odhaľuje jasnú realitu. Na vrchole rebríčka tróni Dacia Sandero s takmer 88 000 predanými kusmi, nasledovaná modelmi Peugeot 208 a Renault Clio. Všetky tieto vozidlá ponúkajú primárne spaľovacie motory, aj keď niektoré majú aj elektrické verzie.

Zaujímavé je, že aj keď napríklad Peugeot 208 existuje aj v elektrickej verzii, táto predstavuje len približne 10 percent z celkových predajov. Keby teda elektrická verzia vôbec neexistovala, model by bol stále vysoko v rebríčku. To jasne ukazuje, že spotrebitelia stále preferujú osvedčené technológie.

Kde vlastne sú tie elektromobily?

Ak by sme chceli nájsť prvý elektromobil v predajnom rebríčku, museli by sme zísť až na 33. miesto, kde sa nachádza Tesla Model Y. Paradoxne, tento model je v posledných mesiacoch kritizovaný za relatívne predajné neúspechy, no napriek tomu výrazne predbieha všetkých ostatných elektrických konkurentov.

V prvej päťdesiatke nájdeme len tri elektromobily – spomínaný Model Y, na 49. mieste Teslu Model 3 a na 44. mieste Volkswagen ID.4. To je všetko. Pritom nových elektrických modelov pribúda každý mesiac, zatiaľ čo premiéry nových spaľovacích áut sú vzácnosťou.

Rastúce čísla verzus realita trhu

„Odbyt elektrických áut síce rastie, ale vzhľadom na počet nových modelov a masívnu podporu by výsledky mali byť oveľa lepšie,“ hovoria odborníci. Podľa údajov JATO Dynamics vzrástol predaj elektromobilov v apríli o 28 percent, čo pri celkovej stagnácii trhu pôsobí impozantne.

Čo za tým skutočne stojí?

Za nárastom predaja elektromobilov často stoja špecifické faktory. Napríklad koncern Volkswagen čiastočne pozdržal realizáciu minuloročných objednávok kvôli ich započítaniu do tohtoročných flotilových emisií. Tiež sa intenzívne snaží rozpredať prebytok vlani vyrobených vozidiel.

Navyše, dáta značiek napojených na VW Group vyzerajú relatívne lepšie kvôli poklesu nemeckého trhu na začiatku minulého roka po skončení tamojších dotácií. Ide teda o komplexnú situáciu, ktorú nemožno zjednodušiť len na percentuálny nárast.

Žena nabíja elektromobil
Napriek masívnej propagácii elektrických vozidiel, bežní Európania stále preferujú klasické autá.
Foto: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas

Budúcnosť zostáva otvorená

Nemá zmysel robiť z týchto čísel ďalekosiahle závery. Situácia na neustále manipulovanom automobilovom trhu je nestála a za rok môže vyzerať úplne inak. Dôležité je však vidieť reálny stav, nie len mediálne vyhlásenia o „revolúcii v automobilovom priemysle“.

Ako ukazuje rebríček predajov, spotrebitelia stále preferujú osvedčené technológie a cenovo dostupné vozidlá. Bez ohľadu na to, koľko nových elektrických modelov výrobcovia uvedú, zákazníci si naďalej kupujú to, čo považujú za praktické a ekonomicky výhodné.

30 najpredávanejších modelov áut v Európe v období január-apríl 2025 podľa Data Force:

  1. Dacia Sandero – 87 565 (-10,5)
  2. Peugeot 208 – 75 108 (-1,0)
  3. Renault Clio – 74 659 (+2,7)
  4. VW Golf – 70 833 (-17,8)
  5. VW Tiguan – 70 785 (+20,1)
  6. Citroen C3 – 67 414 (-3,0)
  7. VW T-Roc – 67 364 (-2,6)
  8. Dacia Duster – 63 957 (+13,0)
  9. Toyota Yaris Cross – 63 601 (-3,7)
  10. Peugeot 2008 – 62 752 (+3,7)
  11. Opel Corsa – 61 046 (+10,2)
  12. Toyota Yaris – 59 011 (-5,1)
  13. Nissan Qashqai – 55 348 (-7,1)
  14. Škoda Octavia – 54 716 (-22,4)
  15. Kia Sportage – 52 065 (-9,9)
  16. Fiat Panda – 51 879 (-1,2)
  17. Ford Puma – 50 931 (-13,9)
  18. Renault Captur – 50 571 (+1,6)
  19. Hyundai Tucson – 49 736 (-7,8)
  20. MG ZS – 47 034 (+38,8)
  21. Peugeot 3008 – 46 076 (+52,3)
  22. Toyota C-HR – 41 925 (+9,6)
  23. BMW X1 – 40 222 (+12,9)
  24. VW T-Cross – 39 377 (+1,5)
  25. Audi A3 – 37 818 (-20,9)
  26. Toyota Corolla – 37 731 (-24,0)
  27. Nissan Juke – 37 440 (+2,4)
  28. Jeep Avenger – 37 297 (+44,5)
  29. Ford Kuga – 36 728 (+1,0)
  30. Škoda Fabia – 36 414 (+7,8)

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo najviac ovplyvňuje vaše rozhodnutie pri kúpe nového auta?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Škoda Elroq dobýva Európu: Najpredávanejší elektromobil v apríli šokoval trh!

Po zavedení dane na elektromobily prudko klesli predaje

Koniec sna o európskych batériách! Najväčšia továreň ide ku dnu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Hybrid, ktorý prekoná vaše očakávania: Toyota predstavuje šiestu generáciu

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ToyotaGlobalNews). Japonská automobilka opäť predbehla konkurenciu. Nová generácia hybridnej technológie ponúka väčší dojazd, lepšiu spoľahlivosť a prekvapivo priestranný interiér. Toyota…

Novinka v nemeckej doprave: Robotaxíky jazdia zadarmo a čakajú na vás!

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Mobileye). Nemecko spúšťa prelomový projekt autonómnych taxíkov, ktoré zvládnu aj diaľničnú rýchlosť. Novinka v nemeckej doprave: Robotaxíky jazdia zadarmo a…

Novinka na kolesách: Nový Bentley Bentayga prekoná legendárny W-12 motor!

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/JoshBryan). Britská luxusná značka pripravuje pre motoristických nadšencov skutočný skvost. Nový model Bentayga sľubuje výkon, aký sme doteraz u SUV…

Ford v Európe sťahuje vozidlá z dôvodu rizika požiaru. Ktorých modelov sa to týka?

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Daniel Chetroni). Spoločnosť Ford iniciovala kampaň na stiahnutie niekoľkých modelov z trhu. Zavádza sa v celej Európe, pričom prvou krajinou,…

Európska únia schválila zásadnú zmenu: Prísne emisné normy sa menia

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot). Brusel schválil trojročné obdobie na plnenie emisných cieľov namiesto každoročného. Čo to znamená pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu a…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov