30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot).
Brusel schválil trojročné obdobie na plnenie emisných cieľov namiesto každoročného. Čo to znamená pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu a vašu peňaženku?

Foto: shutterstock.com/symbiot
Európska únia schválila zásadnú zmenu v prístupe k emisným normám, ktorá prinesie automobilkám väčšiu flexibilitu. Ministri pre európske záležitosti odsúhlasili návrh Európskej komisie, podľa ktorého budú výrobcovia áut vykazovať plnenie emisných cieľov za trojročné obdobie namiesto doterajšieho každoročného reportovania. Táto zmena má pomôcť európskemu automobilovému priemyslu, ktorý v súčasnosti čelí intenzívnej konkurencii a technologickým výzvam.
Automobilový priemysel dostáva záchranné lano
Európsky automobilový priemysel zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 14 percent hrubého domáceho produktu Európskej únie. Práve preto sa Brusel rozhodol poskytnúť tomuto sektoru väčšiu flexibilitu pri plnení prísnych emisných noriem.
Nová legislatíva umožní výrobcom automobilov, aby spriemerovali svoje emisné ciele za trojročné obdobie rokov 2025, 2026 a 2027. V praxi to znamená, že ak automobilka prekročí stanovený limit v jednom roku, môže to kompenzovať lepšími výsledkami v nasledujúcich rokoch. Pokuta bude hroziť len vtedy, ak výrobca prekročí priemerný limit za celé trojročné obdobie.
Čo to znamená pre bežných motoristov?
Táto zmena môže priniesť viacero výhod aj pre bežných motoristov. Automobilky získajú viac času na vývoj technológií, ktoré znížia emisie bez drastického zvyšovania cien vozidiel. Flexibilnejší prístup k plneniu emisných cieľov by mohol znamenať, že:
- Ceny nových áut nebudú rásť tak rýchlo
- Na trhu zostane širšia ponuka modelov
- Výrobcovia budú môcť investovať do inovácií namiesto platenia pokút

Foto: shutterstock.com/khunkornStudio
Prísne limity zostávajú, mení sa len spôsob ich plnenia
Je dôležité zdôrazniť, že samotné emisné ciele sa nemenia. Podľa platných noriem musí každé nové auto v EÚ znížiť uhlíkovú stopu z priemerných 116 gramov oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometer. Každá automobilka má však individuálne nastavený cieľ.
Ak výrobcovia tieto limity nesplnia, hrozí im pokuta 95 eur za každý gram CO2 nad limit pri každom predanom vozidle. Tieto sankcie by mohli pre niektoré automobilky znamenať miliardy eur.
Nová flexibilita im však umožní lepšie rozložiť investície do technológií znižujúcich emisie a zároveň udržať konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu voči americkým a čínskym výrobcom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová hrozba pre Európu v oblasti elektromobilov
Rumunský drahokam na európskych cestách: Dacia vyváža 92% svojej produkcie
Dacia Duster prepisuje históriu: Po prvýkrát kraľuje európskemu trhu B-SUV!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.