Správy, Zaujímavosti,

Európska únia schválila zásadnú zmenu: Prísne emisné normy sa menia

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot). Brusel schválil trojročné obdobie na plnenie emisných cieľov namiesto každoročného. Čo to znamená pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu a vašu peňaženku? Európska únia schválila...

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot).

Brusel schválil trojročné obdobie na plnenie emisných cieľov namiesto každoročného. Čo to znamená pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu a vašu peňaženku?

Európska únia
Európska únia schválila zásadnú zmenu: Prísne emisné normy sa menia.
Foto: shutterstock.com/symbiot

Európska únia schválila zásadnú zmenu v prístupe k emisným normám, ktorá prinesie automobilkám väčšiu flexibilitu. Ministri pre európske záležitosti odsúhlasili návrh Európskej komisie, podľa ktorého budú výrobcovia áut vykazovať plnenie emisných cieľov za trojročné obdobie namiesto doterajšieho každoročného reportovania. Táto zmena má pomôcť európskemu automobilovému priemyslu, ktorý v súčasnosti čelí intenzívnej konkurencii a technologickým výzvam.

Automobilový priemysel dostáva záchranné lano

Európsky automobilový priemysel zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 14 percent hrubého domáceho produktu Európskej únie. Práve preto sa Brusel rozhodol poskytnúť tomuto sektoru väčšiu flexibilitu pri plnení prísnych emisných noriem.

Nová legislatíva umožní výrobcom automobilov, aby spriemerovali svoje emisné ciele za trojročné obdobie rokov 2025, 2026 a 2027. V praxi to znamená, že ak automobilka prekročí stanovený limit v jednom roku, môže to kompenzovať lepšími výsledkami v nasledujúcich rokoch. Pokuta bude hroziť len vtedy, ak výrobca prekročí priemerný limit za celé trojročné obdobie.

Čo to znamená pre bežných motoristov?

Táto zmena môže priniesť viacero výhod aj pre bežných motoristov. Automobilky získajú viac času na vývoj technológií, ktoré znížia emisie bez drastického zvyšovania cien vozidiel. Flexibilnejší prístup k plneniu emisných cieľov by mohol znamenať, že:

  • Ceny nových áut nebudú rásť tak rýchlo
  • Na trhu zostane širšia ponuka modelov
  • Výrobcovia budú môcť investovať do inovácií namiesto platenia pokút
Autá a dym
Európske automobilky získali viac času na splnenie prísnych emisných cieľov.
Foto: shutterstock.com/khunkornStudio

Prísne limity zostávajú, mení sa len spôsob ich plnenia

Je dôležité zdôrazniť, že samotné emisné ciele sa nemenia. Podľa platných noriem musí každé nové auto v EÚ znížiť uhlíkovú stopu z priemerných 116 gramov oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometer. Každá automobilka má však individuálne nastavený cieľ.

Ak výrobcovia tieto limity nesplnia, hrozí im pokuta 95 eur za každý gram CO2 nad limit pri každom predanom vozidle. Tieto sankcie by mohli pre niektoré automobilky znamenať miliardy eur.

Nová flexibilita im však umožní lepšie rozložiť investície do technológií znižujúcich emisie a zároveň udržať konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu voči americkým a čínskym výrobcom.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako vnímate zmeny v emisných normách EÚ?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nová hrozba pre Európu v oblasti elektromobilov

Rumunský drahokam na európskych cestách: Dacia vyváža 92% svojej produkcie

Dacia Duster prepisuje históriu: Po prvýkrát kraľuje európskemu trhu B-SUV!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Porsche prepisuje históriu: Vyrobili milión Macanov za 10 rokov!

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarsAroundTV). Automobilka Porsche má obrovský dôvod na oslavu. Ich najobľúbenejšie a pre mnohých aj najdôležitejšie SUV poslednej dekády dosiahlo neuveriteľný…

Od Brexitu k colným vojnám: Britský automobilový priemysel v kríze

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jcwadventures). Ak vynecháme pandemické časy, dnešná výroba automobilov vo Veľkej Británii je najnižšia od roku 1953. Údaje sú skutočne tragické.…

Prečo z vetrania fúka studený vzduch pri zapnutom kúrení? Fyzika, nie porucha

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Boytaro1428). Prečo z vetrania fúka studený vzduch počas zapnutého kúrenia? Vodiči si všímajú, že v zákrutách náhle začína vychádzať chlad,…

Nabíjanie telefónu v aute: Tieto chyby skracujú životnosť batérie

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Galina-Photo). Nepochybne, automobilová nabíjačka je záchranou na ceste. Ak ju však budete nesprávne používať, časom urýchlite opotrebovanie telefónu. Pozrite si,…

Prečo ťa Google Maps nevedie najkratšou cestou? Odhaľujeme tajomstvo algoritmu

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alex Photo Stock). Určite si sa už stretol s tým, že Google Maps ťa zaviedol na dlhšiu trasu, aj keď…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov