30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anastasia Sotchenko).
Najnovšie štúdie spochybňujú budúcnosť elektrických autobusov v mestskej doprave. Mráz im berie až polovicu výkonu!

Foto: shutterstock.com/Anastasia Sotchenko
Zatiaľ čo svet nadšene investuje miliardy do elektrifikácie verejnej dopravy, šokujúce zistenia amerických vedcov vrhajú tieň pochybností na túto „zelenú revolúciu“. Elektrické autobusy totiž skrývajú vážnu slabinu, ktorá môže celý koncept poslať do zabudnutia. Pozrime sa na prekvapivé výsledky výskumu, ktoré mnohí nechcú počuť.
Mrazivá realita: Keď batérie strácajú dych
Rozsiahly výskum Cornellovej univerzity v USA odhalil nepríjemnú pravdu – elektrické autobusy v chladnom počasí spotrebujú až o 48% viac energie! Vedci sledovali sedem elektrických autobusov počas dvoch rokov, pričom najazdili vyše 225 tisíc kilometrov v rôznych podmienkach. Výsledky sú alarmujúce najmä pre krajiny ako Slovensko, kde zimné teploty bežne klesajú pod nulu.
„Hlavným problémom je nutnosť ohrievania batérií a kabíny pre cestujúcich,“ vysvetľujú výskumníci. „Batérie fungujú optimálne pri teplote okolo 24°C, takže v zime najprv míňajú energiu na vlastné zohrievanie, než vôbec začnú efektívne pohánať vozidlo.“
Nočná mora dopravcov: Keď sa zelené sny stretávajú s realitou
Predstavte si situáciu: Vaše mesto investovalo milióny do flotily elektrických autobusov. Prichádza zimné obdobie a zrazu zisťujete, že vozidlá majú polovičný dojazd. Potrebujete viac autobusov, viac nabíjacích staníc a viac peňazí. Presne s týmto problémom sa stretli prevádzkovatelia v severovýchodných štátoch USA.
Ďalším kameňom úrazu je znížená účinnosť rekuperácie energie. Systém, ktorý má dobíjať batérie pri brzdení, v chlade jednoducho nefunguje tak efektívne. Nehovoriac o neustálom otváraní dverí na zastávkach, ktoré spôsobuje únik tepla a ďalšie energetické straty.
Riešenie existuje, ale za akú cenu?
Podľa doktora Jintao Gu, hlavného autora štúdie, prechod na elektrickú dopravu v chladnom podnebí vyžaduje oveľa viac než len nákup vozidiel. „Potrebujeme vyhrievané depoá, optimalizované trasy, moderné systémy riadenia flotily a špeciálne vyškolený personál,“ uvádza odborník.
Mestá musia investovať do premyslených harmonogramov nabíjania, skrátiť čas otvárania dverí a dokonca uvažovať o bočných prístreškoch autobusov na zníženie tepelných strát. Všetky tieto opatrenia však výrazne zvyšujú celkové náklady, čo spochybňuje ekonomickú výhodnosť celého konceptu.

Foto: shutterstock.com/aapsky
Budúcnosť na križovatke: Kam povedie cesta verejnej dopravy?
Napriek odhaleným problémom experti neodporúčajú úplne zavrhnúť elektrické autobusy. Zdôrazňujú však potrebu realistického prístupu a kombinovaných riešení. Pre mnohé mestá môže byť rozumnejšie investovať do hybridných technológií alebo autobusov na vodíkový pohon, ktoré netrpia takými drastickými výkonnostnými stratami v chladnom počasí.
Jedno je isté – cesta k udržateľnej verejnej doprave bude komplikovanejšia a nákladnejšia, než sa pôvodne očakávalo. A možno práve tieto nové poznatky nás prinútia prehodnotiť naše stratégie a hľadať skutočne efektívne riešenia namiesto slepého nasledovania módnych trendov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec cesty: Mazda ukončila výrobu svojho prvého elektromobilu v Európe
Nová hrozba pre Európu v oblasti elektromobilov
Najvyšší most sveta sa stane rajom pre adrenalínových nadšencov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.