Šport, Tipy, Zaujímavosti,

Brzdenie motorom vs. klasické brzdy: Tajomstvo bezpečnej jazdy, ktoré musí poznať každý vodič

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/jpreat). Viete, kedy a ako správne používať brzdy vášho auta? Nesprávne brzdenie môže skončiť nielen vyššími nákladmi na servis, ale v horšom prípade aj nehodou....

30.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/jpreat).

Viete, kedy a ako správne používať brzdy vášho auta? Nesprávne brzdenie môže skončiť nielen vyššími nákladmi na servis, ale v horšom prípade aj nehodou. Prinášame vám praktického sprievodcu, ktorý by mal poznať každý motorista.

Autá na ceste
Brzdenie motorom vs. klasické brzdy: Tajomstvo bezpečnej jazdy, ktoré musí poznať každý vodič.
Foto: shutterstock.com/jpreat

Bezpečnosť za volantom vo veľkej miere závisí od efektívneho ovládania rýchlosti a zastavenia vozidla. Dve hlavné metódy na spomalenie auta sú brzdenie motorom a klasické brzdenie pomocou brzdového pedála. Tieto dva systémy fungujú odlišne a odporúčajú sa v špecifických situáciách. Okrem toho existuje aj ručná brzda, ktorú však možno použiť len v určitých momentoch.

Ako fungujú brzdové systémy vášho auta?

Moderné vozidlá disponujú viacerými doplnkovými systémami na zníženie rýchlosti. Máme teda klasickú nožnú brzdu, ručnú brzdu a existuje aj brzdenie motorom. Pozrime sa, ako a kedy je vhodné tieto systémy brzdenia používať.

Klasická brzda vs. brzdenie motorom: V čom je rozdiel?

Nožná brzda a ručná brzda využívajú mechanický systém, ktorý pôsobí priamo na kolesá. Keď vodič stlačí pedál alebo zatiahne ručnú brzdu, prostredníctvom hydraulického systému alebo lanka sa aktivujú brzdové doštičky. Tie tlačia na brzdové kotúče, až kým sa kolesá auta prestanú otáčať.

Brzdenie motorom naopak využíva, ako napovedá aj názov, motor na zníženie rýchlosti. Tento typ brzdenia sa dosahuje postupným podraďovaním z vyššieho prevodového stupňa na nižší. Motor tak už nevytvára pohybovú energiu, ale bude spotrebúvať pohybovú energiu automobilu, čím znižuje jeho rýchlosť.

Z technického hľadiska, keď používate tento typ brzdy, škrtiaca klapka sa zatvorí a čiastočne zastaví prúdenie vzduchu do sacieho potrubia. Čím vyššie budú otáčky, tým výraznejší bude brzdný účinok.

Tento efekt je citeľnejší pri benzínových autách než pri dieselových. Je to preto, že rýchlosť sa znižuje jednoducho uvoľnením plynového pedála. Prakticky, zníženie otáčok motora povedie k zníženiu rýchlosti otáčania kolies.

Kedy a ako správne využiť brzdenie motorom?

Tento typ brzdenia sa odporúča na povrchoch s nízkou priľnavosťou, pretože zabraňuje zablokovaniu kolies. Zároveň musíte znižovať rýchlosť postupne, teda vyhnúť sa agresívnemu podraďovaniu prevodových stupňov.

Napríklad, ak ste na piatom prevodovom stupni pri rýchlosti 100 km/h, mali by ste prejsť na štvrtý stupeň, kým nedosiahnete 60-70 km/h. Potom prejdete na tretí stupeň do 30-40 km/h a tak ďalej, až kým nedosiahnete požadovanú rýchlosť.

Ak prejdete z piateho rýchlostného stupňa priamo na tretí, aby ste rýchlejšie znížili rýchlosť, riskujete poškodenie prevodovky alebo šmyk.

Keď sa rýchlosť blíži k nule, ak nestlačíte spojku, motor sa zastaví, čo povedie k zablokovaniu kolies.

Výhody brzdenia motorom, ktoré ste možno nepoznali

Brzdenie motorom sa odporúča na ceste pokrytej snehom alebo dole kopcom. Pretože použitie nožnej brzdy môže viesť k zablokovaniu kolies, takže auto bude šmýkať. Brzdenie motorom postupne zníži rýchlosť až do bodu, kedy vozidlo môže byť bezpečne zastavené.

Okrem toho používaním brzdenia motorom znižujete spotrebu paliva a predlžujete životnosť brzdových doštičiek.

Snehová fujavica a po ceste idúce auto s rozsvietenými hmlovkami
Brzdenie motorom je najmä v zimných podmienkach bezpečnejšie než klasické brzdenie.
Foto: shutterstock.com/K-FK

Brzdenie motorom vs. klasická brzda: Kedy použiť ktorú?

Brzdenie motorom prebieha automaticky v okamihu, keď zdvihnete nohu z plynu. Motor znižuje otáčky a rýchlosť otáčania kolies klesá.

Hlavný rozdiel oproti klasickému brzdeniu je v brzdnej dráhe. Ak stlačíte nožnú brzdu, môžete auto zastaviť v priebehu niekoľkých metrov. Naopak, pri použití brzdenia motorom je čas a brzdná dráha oveľa, oveľa dlhšia.

Preto sa brzdenie motorom odporúča len na zníženie rýchlosti. Ak chcete auto zastaviť alebo rýchlo znížiť rýchlosť, použite nožnú brzdu.

A ručná brzda sa používa, keď je auto zaparkované, na zablokovanie kolies vozidla.

Pozor na tieto chyby pri brzdení – môžu vás stáť život!

Nikdy počas jazdy nezaťahujte ručnú brzdu! Ak sa kolesá zablokujú, aj pri rýchlosti 30-50 km/h, stratíte kontrolu nad vozidlom. Len v núdzovej situácii, keď ste prišli o nožnú brzdu, môžete použiť ručnú brzdu na zastavenie auta.

V takejto situácii sa odporúča použiť brzdenie motorom. Ale ak nemáte dostatok priestoru na postupné zníženie rýchlosti, môžete si pomôcť ručnou brzdou. Musíte ju však zdvíhať postupne, aby ste zabránili zablokovaniu kolies. Ak je však ručná brzda ovládaná tlačidlom, potom vás buď systém nenechá ju aktivovať, alebo zablokuje kolesá, keď ho stlačíte.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako najčastejšie brzdíte v zime?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nemecké autá stále spoľahlivé, Dacia a Tesla prepadli v testoch: Vieme, ktorým značkám sa vyhnúť!

Neviditeľný nepriateľ vášho auta: Ako zabrániť korózii karosérie a ušetriť stovky eur

Karavanisti, pozor! Obľúbená dovolenkové destinácia zakazuje voľné táborenie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Formule 1 pre začiatočníkov: Všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa stali fanúšikom!

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jay Hirano). Ste zmätení z pravidiel Formule 1? Neviete, čo znamenajú všetky tie farebné pneumatiky, prečo autá vyzerajú tak zvláštne…

iPhone kraľuje svetu smartfónov: Aké telefóny si ľudia kupujú najčastejšie?

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Wongsakorn 2468). Ak si myslíte, že popularita iPhonov je len marketingovou bublinou, najnovšie štatistiky vás presvedčia o opaku. Apple nielen…

Brazília žaluje BYD: Čínsky automobilový gigant obvinený z otrockých podmienok

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Reuters). Čínska automobilka BYD, ktorá nedávno vstúpila aj na slovenský trh, čelí v Brazílii škandálu nevídaných rozmerov. Prokurátori požadujú 48,43…

Hybrid, ktorý prekoná vaše očakávania: Toyota predstavuje šiestu generáciu

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ToyotaGlobalNews). Japonská automobilka opäť predbehla konkurenciu. Nová generácia hybridnej technológie ponúka väčší dojazd, lepšiu spoľahlivosť a prekvapivo priestranný interiér. Toyota…

Jaguar v ohrození: Legendárna britská značka predala v Európe len 49 áut!

31.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Harry Howitt). Ikonický britský výrobca luxusných vozidiel zažíva dramatický prepad predajov. V apríli 2025 zaregistrovali v Európe iba 49 nových…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov