29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Virojt Changyencham).
Čo robiť, keď máte málo vzduchu v pneumatikách, a čo keď príliš veľa? Malá chyba môže viesť k veľkým finančným stratám, ale aj k ohrozeniu vašej bezpečnosti.

Foto: shutterstock.com/Virojt Changyencham
Mnoho vodičov robí pri kontrole tlaku v pneumatikách zásadné chyby. Niektorí ich nafúkajú „do zásoby“, iní zase podceňujú pravidelné meranie. Priveľa alebo primálo vzduchu v pneumatikách pritom môže nielen zvýšiť spotrebu paliva, ale aj dramaticky skrátiť životnosť pneumatík či dokonca spôsobiť nehodu.
Čo sa stane, keď jazdíte s podhustenými pneumatikami?
Myslíte si, že trochu menej vzduchu v pneumatikách nie je problém? Opak je pravdou! Podhustené pneumatiky spôsobujú:
- Výrazne vyššiu spotrebu paliva
- Rýchlejšie a nepravidelné opotrebovanie dezénu
- Nadmerné prehrievanie pneumatík, ktoré môže viesť až k ich roztrhnutiu počas jazdy pri vyšších rýchlostiach
- Zvýšené riziko aquaplaningu – straty priľnavosti pri prejazde vodou
Prečo nie je dobré nafúkať pneumatiky na maximum?
„Radšej viac ako menej“ – tento prístup je pri pneumatikách rovnako nebezpečný. Prečo?
- Nadmerne nahustené pneumatiky sa opotrebúvajú najmä v strednej časti dezénu
- Klesá ich priľnavosť k povrchu, najmä na mokrej vozovke
- Výrazne sa znižuje komfort jazdy – cítite každú nerovnosť

Foto: shutterstock.com/Mitch Cox Photo
Kam sa vlastne pozerať, keď chcete zistiť správny tlak?
Hľadáte údaj o správnom tlaku na boku pneumatiky? Robíte základnú chybu! Tu nájdete len maximálny tlak, ktorý pneumatika vydrží, no s takým by ste nikdy nemali jazdiť.
Správne hodnoty tlaku pre vaše auto nájdete:
- Na nálepke na stĺpiku dverí vodiča
- Na vnútornej strane krytu palivovej nádrže
- V poslednom prípade v návode na obsluhu vozidla
Prečo tlak v pneumatikách klesá aj keď nemáte defekt?
Je úplne prirodzené, že tlak v pneumatikách klesá o 0,1-0,2 baru mesačne. Tento pokles sa však môže urýchliť, keď:
- Klesne vonkajšia teplota
- Ventil kolesa je opotrebovaný alebo znečistený – preto nezabúdajte na ochranné čiapočky!
- Pneumatika má minimálne poškodenie (napríklad drobné prepichnutie)
Komfort verzus úspora: Ako nájsť správny kompromis?
Niektorí výrobcovia uvádzajú dve hodnoty základného tlaku: „komfortnú“ a „eko“. V čom je rozdiel?
- Nižší tlak znamená vyššiu spotrebu paliva a rýchlejšie opotrebovanie pneumatík, ale pohodlnejšiu jazdu
- Vyšší tlak prináša nižšiu spotrebu a lepšiu odozvu podvozka, ale na úkor komfortu
Pneumatiky sú dôležitou súčasťou tlmenia nerovností na ceste – s príliš vysokým tlakom sa jazda stáva nepohodlnou a môže dokonca spôsobiť poruchy elektroniky, rýchlejšie opotrebovanie podvozka a škrípanie interiéru.
Naozaj musím meniť tlak podľa zaťaženia auta?
Áno, aj keď nie pri každej jazde. Ak sa chystáte na dlhšiu cestu s plne naloženým autom, zvýšte tlak podľa odporúčaní výrobcu. Väčšie zaťaženie znamená, že vyšší tlak neovplyvní komfort jazdy, ale pomôže:
- Znížiť opotrebovanie pneumatík
- Znížiť spotrebu paliva
- Obmedziť riziko prasknutia pneumatiky počas jazdy
Po návrate z cesty, keď jazdíte prevažne s prázdnym autom, je vhodné tlak znížiť pre lepší komfort a priľnavosť. Investícia do vlastného kompresora môže byť preto rozumným riešením.

Foto: youtube.com/@InShotProductions
Ako správne kontrolovať a upravovať tlak v pneumatikách?
Ideálne je kontrolovať tlak, keď sú pneumatiky studené. Ak musíte upraviť tlak v teplých pneumatikách (napríklad po dlhšej jazde):
- Zvýšte tlak o 0,2-0,3 baru oproti odporúčanej hodnote
- Neskôr, keď budú pneumatiky studené, tlak znova skontrolujte a upravte
- Neignorujte vyšší tlak v teplých pneumatikách – je to normálny jav
A nezabudnite na rezervu! Tú môžete nafúkať o niečo viac „do zásoby“, ale nikdy neprekračujte hodnotu uvedenú výrobcom pneumatiky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Karavanisti, pozor! Obľúbená dovolenkové destinácia zakazuje voľné táborenie
Pozor turisti! Taliani vymysleli najkomplikovanejší zákaz dieselov na svete
Motocyklisti sa predbiehajú cez plnú čiaru. Je to naozaj zakázané?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.