29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Brandon Woyshnis).
Nový systém Greentell prináša zelenšiu budúcnosť pre motoristov aj životné prostredie

Foto: shutterstock.com/Brandon Woyshnis
Zatiaľ čo svet automobilov sa rýchlo elektrifikuje, niektoré problémy znečistenia pretrvávajú aj v novej ére mobility. Taliansky výrobca prémiových bŕzd Brembo prichádza s prevratným riešením, ktoré môže dramaticky znížiť jeden z najškodlivejších, no často prehliadaných zdrojov znečistenia – brzdový prach. Ich nová technológia Greentell sľubuje revolúciu v oblasti brzdových systémov.
Neviditeľný zabijak, ktorý dýchame každý deň
Možno ste o tom nevedeli, ale brzdový prach je podľa najnovších štúdií pre ľudské zdravie dokonca škodlivejší než výfukové plyny. Vzniká pri každom brzdení, keď sa trením uvoľňujú mikroskopické častice z brzdových doštičiek a kotúčov. Tieto toxické častice následne vdychujeme, pričom môžu spôsobovať vážne zdravotné problémy.
Problém sa pritom netýka len klasických áut so spaľovacími motormi. Aj elektrické vozidlá, napriek využívaniu rekuperačného brzdenia, stále potrebujú konvenčné brzdy, ktoré pri použití produkujú rovnaké množstvo škodlivého prachu.
Desať rokov vývoja prináša prelomové riešenie
„Pred desiatimi rokmi sme začali hľadať nové riešenie. Hlavným cieľom bolo nájsť ekologickejší materiál a technológiu než tradičné liatinové kotúče,“ vysvetľuje Fabiano Carminati, vedúci vývoja brzdových kotúčov v spoločnosti Brembo.
Výsledkom tohto desaťročného úsilia je revolučná technológia Greentell, ktorá dokáže znížiť množstvo produkovaného brzdového prachu až o neuveriteľných 90 percent. Zároveň ponúka o 80 percent lepšiu odolnosť voči korózii a celkovo vyššiu životnosť v porovnaní s konvenčnými brzdovými systémami.
Ako funguje zázračná technológia?
Vývojári z Bremba experimentovali s viacerými pokročilými technológiami, kým našli ideálne riešenie. Medzi testovanými postupmi bola napríklad metóda naparovania vo vákuu (PVD), ktorá sa bežne používa pri výrobe luxusných hodiniek či zbraní. Táto technológia sa však ukázala ako príliš nákladná pre masovú výrobu.
Prelom prišiel s využitím metódy laserovej depozície kovu (LMD). Pri tomto procese laser roztaví povrch brzdového kotúča a súčasne naň nanáša kovový prášok, ktorý vytvorí novú, mimoriadne odolnú vrstvu. Brembu sa podarilo túto technológiu optimalizovať natoľko, že je teraz použiteľná aj v masovej výrobe za prijateľnú cenu.

Foto: shutterstock.com/JoshBryan
Kedy sa dočkáme v našich autách?
S blížiacim sa zavedením emisnej normy Euro 7, ktorá bude prvýkrát regulovať aj množstvo brzdového a gumového prachu, je implementácia tejto technológie mimoriadne aktuálna. Hoci presný časový rámec uvedenia na trh zostáva otázny, nová norma bude pravdepodobne katalyzátorom rýchleho nasadenia tejto inovácie.
Systém Greentell nie je nesmrteľný – časom bude potrebné kotúče vymeniť, no ich životnosť je výrazne vyššia než u konvenčných riešení. Brembo dokonca vymyslelo jednoduchý spôsob, ako zistiť, kedy je čas na výmenu: keď sa z kotúča opotrebuje logo Brembo, nastal čas na výmenu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Karavanisti, pozor! Obľúbená dovolenkové destinácia zakazuje voľné táborenie
5 najčastejších podvodov pri predaji ojazdených áut. Prečítajte si toto skôr, než kúpite!
Najpredávanejšia Dacia ako ojazdená: Ktorá generácia je zlatou strednou cestou a ktorej sa vyhnúť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.