29.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DVector).
Japonská automobilka Mazda ticho stiahla svoj čisto elektrický model MX-30 z európskeho trhu. Napriek tomuto kroku však značka pokračuje s predajom hybridnej verzie s rotačným motorom, ktorá poskytuje väčší dojazd a odstraňuje obavy vodičov z vybitia batérie.

Foto: shutterstock.com/DVector
Elektrická revolúcia s horkou príchuťou
Mazda MX-30, prvý sériovo vyrábaný elektromobil japonskej značky, už nenájdete v ponuke európskych predajcov. Spoločnosť túto informáciu potvrdila prostredníctvom svojej hovorkyňe pre britský trh, Monique Clark: „Model MX-30 BEV bol stiahnutý z predaja v Európe a všetky exempláre vo Veľkej Británii sú už vypredané. Výroba čisto elektrickej verzie MX-30 BEV pre Európu aj Veľkú Britániu bola ukončená.“
Namiesto smútenia však Mazda ponúka alternatívu. „Ocenený model MX-30 R-EV je naďalej k dispozícii pre zákazníkov, ktorí túžia po elektrickom zážitku z jazdy s istotou dojazdu vďaka rotačnému motoru ako generátoru,“ dodáva Clark.
Unikátny rotačný motor zachraňuje situáciu
Aj keď čisto elektrická verzia končí, európski motoristi si stále môžu zakúpiť model MX-30 e-Skyactiv R-EV. Ide o jediné sériovo vyrábané vozidlo s rotačným motorom na svete, hoci tento motor priamo nepoháňa kolesá. Namiesto toho slúži jednokomorový agregát ako generátor na dobíjanie 17,8 kWh batérie.
Zaujímavosťou je, že v Japonsku a na ďalších trhoch ponúka Mazda MX-30 aj s klasickým 2,0-litrovým benzínovým motorom s mild-hybridnou technológiou. Výroba tohto crossoveru v štýle legendárnej RX-8 začala približne pred piatimi rokmi.

Foto: shutterstock.com/Valdis Skudre
Čo čaká Mazdu v elektrickej budúcnosti?
Mazda v Číne uvádza na trh väčšie SUV EZ-60 s range-extenderom, hoci nie rotačným. Očakáva sa, že tento model sa dostane aj na ďalšie trhy, najmä keďže sedan EZ-6 už bol premenovaný na 6e v Európe. Podobne by mohol byť model EZ-60 premenovaný na CX-6e pre európske a iné regióny.
Hoci MX-30 zostane v pamäti ako prvý masovo vyrábaný elektromobil Mazdy, existoval ešte jeden pred ním. V roku 2012 uviedla Mazda na japonský trh elektrickú verziu modelu Demio/Mazda2, malého hatchbacku, ako limitovanú sériu približne 100 kusov. Všetky však prenajímali len miestnym politikom a firemným klientom v blízkosti sídla spoločnosti v regióne Chugoku.
Prvá platforma Mazdy určená výhradne pre elektrické vozidlá bude pripravená v roku 2027 a „plnohodnotné uvedenie elektromobilov“ začne o rok neskôr.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová kapitola japonskej dominancie: Päť modelov, ktorými Toyota a Lexus ohromia svet
Fiat Grande Panda 4×4 klope na dvere slovenských hôr
Toyota RAV4 2026: Japonský svalovec, ktorý prekvapí každého motoristu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.