28.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/wsf-s).
Najväčší automobilový škandál v histórii uzatvára svoju prvú kapitolu. Súd v Nemecku po desiatich rokoch od vypuknutia kauzy Dieselgate rozdal tresty bývalým riaditeľom Volkswagenu.

Foto: shutterstock.com/wsf-s
Po desiatich rokoch vyšetrovania a súdnych sporov konečne padli definitívne verdikty v kauze, ktorá otriasla celým automobilovým priemyslom. Štyria bývalí vysokopostavení manažéri koncernu Volkswagen boli odsúdení na tresty odňatia slobody za ich úlohu v škandále s podvádzaním pri emisných testoch dieselových motorov. Pre dvoch z nich súd v Braunschweigu nariadil nepodmienečné tresty, zatiaľ čo ďalší dvaja vyviazli s podmienkou.
Tvrdá rana pre inžinierov, ktorí oklamali svet
Súd v nemeckom Braunschweigu nemal zľutovanie s mužmi, ktorí stáli za technickým riešením, ktoré umožnilo podvádzať pri emisných testoch. Najprísnejší trest si odniesol manažér identifikovaný len ako Jens H., ktorý dostal 4 roky a 6 mesiacov nepodmienečne za manipuláciu viac ako s 2 miliónmi vozidiel.
Ďalším potrestaným je Hanno J., ktorý si za mrežami posedí 2 roky a 7 mesiacov. Naopak, s podmienečnými trestami vyviazli Heinz-Jakob Neusser, bývalý riaditeľ oddelenia vývoja motorov, ktorý dostal 15 mesiacov s podmienkou, a Thorsten D. s trestom 1 rok a 10 mesiacov podmienečne.
Ako fungoval podvod storočia?
Sudca Christian Schutz vo svojom verdikte jasne pomenoval podstatu podvodu: autá vybavené špeciálnym softvérom vykazovali úplne iné hodnoty emisií v laboratóriách než v reálnej prevádzke. Jednoducho povedané, keď vozidlo zistilo, že je testované, preplo sa do „čistého“ režimu. Na cestách však vypúšťalo násobne vyššie množstvo škodlivín.
„Úrady, ktoré certifikovali tieto vozidlá, neboli informované o tom, že emisie pri reálnej jazde sú podstatne vyššie,“ zdôraznil sudca Schutz. Práve tento kľúčový moment – úmyselné zavádzanie kontrolných orgánov – bol základom pre udelenie trestov.

Foto: youtube.com/@thesouthcarolinasecessioni3637
Miliardové škody a pošpinená povesť
Škandál, ktorý vypukol v septembri 2015 po odhalení podvodov americkou Agentúrou pre ochranu životného prostredia, stál koncern Volkswagen neuveriteľných 33 miliárd eur na náhradách škôd a pokutách. Okrem finančných strát však nemecký gigant prišiel aj o to najcennejšie – dôveru zákazníkov.
Hoci väčšina obvinených manažérov dodnes popiera svoju vinu, postupne padajú ďalšie rozsudky. Minulý rok bol napríklad bývalý šéf značky Audi, Rupert Stadler, odsúdený na 1 rok a 9 mesiacov s podmienkou, hoci toto rozhodnutie ešte nie je právoplatné.
Čo bude s dieselovými motormi ďalej?
Kauza Dieselgate nepochybne urýchlila odklon od naftových motorov, ktoré boli kedysi považované za ekologickejšiu alternatívu k benzínovým agregátom. Dnes, desať rokov po škandále, smeruje celý automobilový priemysel k elektrifikácii a dieselové motory sú čoraz viac vytláčané z trhu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ruský automobilový sen na dne: Volga, ktorá nikdy nevyšla z továrne
Tajná zbraň pre váš motor: Prečo by ste mali používať palivové aditíva
Automobilky našli spôsob, ako bojovať s čínskymi autami: Najímajú inžinierov za zlomok platu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.