27.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/ElectrekCo).
Najnovšia verzia autonómneho systému Tesly sa ukázala ako nebezpečná. Vodič z Alabamy skončil v nemocnici po tom, čo jeho vozidlo náhle zišlo z cesty a prevrátilo sa. Mal vôbec šancu zareagovať?

Foto: x.com/ElectrekCo
Technológia autonómneho riadenia mala byť revolúciou v automobilovom priemysle. Vodičom sľubovala oddych počas dlhých ciest a zvýšenú bezpečnosť. Najnovší incident s Teslou však ukazuje, že realita je ďaleko od týchto sľubov. Vodič z Alabamy zažil doslova nočnú moru, keď jeho Tesla s najnovším systémom FSD Supervised bez akéhokoľvek varovania prudko odbočila z cesty, narazila do stromu a prevrátila sa.
Keď auto zrazu žije vlastným životom
Všetko sa odohralo v priebehu sekúnd. Wally, ako sa volá postihnutý vodič, cestoval do práce s aktivovaným systémom FSD (Full Self Driving). Cesta prebiehala bez problémov, až kým ho neminulo auto idúce v protismere.
„Minulo ma auto idúce z protismeru a v tom momente sa volant začal prudko otáčať, smerujúc do priekopy. Vozidlo sa obtrelo o strom a následne sa prevrátilo. Vôbec som nemal čas zareagovať,“ opísal desivú skúsenosť Wally.
Na videozázname z nehody vidieť, že Tesla náhle odbočila z cesty, obtrala sa o strom, narazila do plota a prevrátila sa. Wally zostal visieť na bezpečnostných pásoch, krvácajúc z viacerých rán. Z auta ho museli vyslobodiť hasiči a následne bol prevezený do nemocnice, kde mu zašili početné rany.
Nebezpečný paradox technológie
Autonómne systémy riadenia majú jednu zásadnú vlastnosť – vyžadujú si dohľad človeka. Výrobcovia, vrátane Tesly, zdôrazňujú, že vodič musí byť pripravený kedykoľvek prevziať kontrolu nad vozidlom. Paradoxne však Tesla propaguje svoj systém FSD Supervised sloganmi ako: „Pripravte si espresso počas jazdy, zatiaľ čo Tesla sa riadi sama.“
Realita je však iná. Zatiaľ čo európske autonómne systémy dávajú vodičovi dostatok času na prevzatie kontroly, systém Tesly môže urobiť nečakaný manéver kedykoľvek, bez akéhokoľvek upozornenia.
„V Európe väčšina autopilotov má odblokovaný len zlomok svojich možností: len toľko, aby vodič mohol na niekoľko desiatok sekúnd na diaľnici pustiť volant. To je skôr zábava než reálne využitie,“ vysvetľuje odborník na autonómne systémy.
Elon Musk sľubuje, realita je sklamanie
Technológia, ktorú Elon Musk predával pod názvom „Autopilot“, je v skutočnosti len systémom autonómneho riadenia na druhej úrovni v škále od 0 do 5. Podobné zariadenia, dokonca s pokročilejším hardvérom, sú v európskych automobiloch dostupné už roky.
Napriek tomu Tesla propaguje svoj systém FSD Supervised ako prelom: „Veľký rozdiel medzi neustálym korigovaním dráhy jazdy, pozorovaním premávky, predvídaním správania iných vodičov a jednoducho opieraním sa o sedadlo a sledovaním cesty. Vďaka FSD Supervised môžete robiť to druhé,“ píše Tesla na sociálnej sieti X.
Vyzerá to tak, že FSD Supervised je ďalším nedopracovaným produktom technologickej firmy, ktorý je propagovaný odvážnym spôsobom. A čo je najhoršie, môže byť nebezpečný pre svojich používateľov.
„Pripravte si espresso počas jazdy, zatiaľ čo Tesla sa riadi sama,“ láka výrobca.
Len aby sa vám tá káva nevyliala na hlavu, keď sa auto bude prevracať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elon v úzkych: Čínsky Xiaomi YU7 búra cenové rekordy elektromobilov
Výmena oleja po 30-tisíc kilometroch? Odpoveď vás prekvapí
Zásah blesku do auta: Čo vás skutočne chráni pred smrťou v kovových „rakvách“?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.