26.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).
Európski a americkí výrobcovia siahajú po inžinieroch z krajín s nižšími mzdami, aby dokázali konkurovať čínskej expanzii. Šéfov sa šetrenie však netýka.

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Európsky a americký automobilový priemysel má v topánke kameň – a to doslova čínsky. Nástup čínskych značiek sa stal vážnou hrozbou a západní výrobcovia hľadajú všetky možné spôsoby, ako znížiť výrobné náklady. Jedným z najúčinnejších riešení sa ukazuje najímanie inžinierov z krajín, kde sú mzdy podstatne nižšie.
Inžinier za tretinu ceny? Pre automobilky zlatá baňa
Automobilky už dávno presunuli výrobu do krajín s nižšími mzdovými nákladmi, no teraz idú ešte ďalej. Koncerny ako Stellantis vyhľadávajú v zahraničí nielen robotníkov, ale aj mozgy potrebné na vývoj nových áut.
Podľa správy Bloomberg, Stellantis najíma väčšinu svojich inžinierov v krajinách ako Brazília, India a Maroko. A čísla hovoria jasnou rečou – zatiaľ čo inžinier z týchto krajín môže stáť spoločnosť približne 50 000 eur ročne (alebo menej), európsky odborník si príde na 140 000 až 180 000 eur.
Čínska konkurencia diktuje tempo
Aktuálne sú čínske značky jediné, ktoré dokážu vyrábať elektrické vozidlá za rovnakú cenu ako spaľovacie. Európske a americké značky síce nasadzujú platformy a batérie novej generácie, ktoré im pomáhajú znižovať náklady, ale to nestačí.
„Nová, lacnejšia technológia je len časťou riešenia širších problémov s nákladmi na západnom automobilovom trhu,“ vysvetľuje odborník na automobilový priemysel. „K tomu sa pridáva aj spomaľujúci sa dopyt po elektrických vozidlách.“
Prepúšťanie a najímanie: Dve strany tej istej mince
Stellantis v marci prepustil 400 zamestnancov v USA, no zároveň plánuje prijať ďalších 500 pracovníkov v Brazílii, kde už zamestnáva 4000 ľudí.
„Vždy existuje väčší potenciál, pokiaľ ide o nákladovú disciplínu. Budeme naďalej optimalizovať naše mzdové náklady,“ povedala finančná riaditeľka Stellantisu Natalie Knight pre Bloomberg. Jednoduchšie povedané – lacnejšia pracovná sila a vyššie marže.

Foto: shutterstock.com/Andrey_Popov
Pre šéfov platia iné pravidlá
Zaujímavé je, že kde Stellantis určite neplánuje škrtať, sú platy top manažmentu. Ani najmenší náznak, že by funkcie generálneho riaditeľa chceli premiestniť do Brazílie, Indie či Maroka.
V roku 2023 si najvyšší predstaviteľ automobilového giganta Carlos Tavares pripísal na konto neuveriteľných 37 miliónov eur, čo predstavuje nárast o 56% oproti roku 2022. Zrejme na rozdiel od radových inžinierov sa šéfov „optimalizácia nákladov“ netýka.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Virgin Galactic chystá nový vesmírny zážitok. Turisti sa dostanú medzi hviezdy už budúci rok
Číňania šokujú Európu! Nové elektrické auto za menej ako 20-tisíc už je tu
Výmena oleja po 30-tisíc kilometroch? Odpoveď vás prekvapí
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.