Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Šesť chýb, ktoré vám zničia automat v aute. Stoja tisíce eur!

25.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carcareclues). Automatická prevodovka patrí medzi najdrahšie súčiastky auta na opravu. Pritom väčšina porúch vzniká kvôli chybám vodičov. Stačí zmeniť niekoľko zlých návykov a ušetríte tisíce...

25.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carcareclues).

Automatická prevodovka patrí medzi najdrahšie súčiastky auta na opravu. Pritom väčšina porúch vzniká kvôli chybám vodičov. Stačí zmeniť niekoľko zlých návykov a ušetríte tisíce eur. Odborníci prezradili, akých šiestich chýb sa treba vyvarovať.

Ruka na riadiacej páke
Šesť chýb, ktoré vám zničia automat v aute. Stoja tisíce eur!
Foto: youtube.com/@carcareclues

Čím novšie auto, tým väčšia šanca, že má automatickú prevodovku. Medzi úplne novými autami v showroomoch sú už manuálne prevodovky v menšine. Automatická prevodovka však predstavuje najzložitejšie mechanické zariadenie vo vozidle a zároveň najdrahšie na opravu.

Dobrou správou je, že väčšina porúch nevzniká sama od seba. Naopak, v prevažnej väčšine prípadov ich spôsobujú chyby pri servise a používaní. Niekedy stačí zmeniť svoje zlé návyky a vyhnete sa výdavkom v tisíckach eur.

Prvá chyba: Zabúdate meniť olej v automate

Olej v automatickej prevodovke sa na rozdiel od motorového oleja nestráca. Ubúda len vtedy, keď prevodovka tečie. Navyše nemusí meniť farbu pri opotrebovaní, hoci môže – a vždy je to alarmujúci signál.

Nanešťastie opotrebovanie oleja nedáva hneď viditeľné príznaky. Keď už príznaky spozorujete, dochádza k zrýchlenému opotrebovaniu prevodovky. Tieto príznaky zahŕňajú:

  • oneskorený pohyb dopredu alebo dozadu
  • zvuky pri zmene stupňov
  • hluk a vibrácie

Olej v automatickej prevodovke sa mení každých niekoľko desiatok tisíc kilometrov (pozrieť manuál). Pritom sa často predpokladá, že nový olej z výroby má o niečo dlhšiu životnosť.

Pozor: Ak automatická prevodovka vo vašom aute často pracuje pri vyšších teplotách – napríklad kvôli ťahaniu prívesu, jazde v horách alebo neustálej jazde v meste – odporúčaný interval medzi výmenami oleja treba skrátiť.

Ruka na páke automatickej prevodovky
Jeden zlý návyk vás môže stáť tisíce eur. Poznáte ho?
Foto: shutterstock.com/Studio Mars

Druhá chyba: Nesprávne parkovanie na svahu

Väčšina vodičov po zastavení auta najprv zradí na P (Parking) a až potom potiahne ručnú brzdu. To je chyba! Skúste obrátiť túto postupnosť: najprv ručná brzda, potom až P.

Toto je obzvlášť dôležité, keď nechávate auto na svahu. Ak zaradíte P a zodvihnete nohu z brzdy, prevodovka prevezme úlohu ručnej brzdy a zastaví auto, ktoré by sa inak mohlo pohnúť. Pritom ju vystavuje preťaženiu, na ktoré nebola navrhnutá.

Takéto zaťaženie prevodovka vydrží viackrát, ale nakoniec dôjde k poruche. V niektorých novších modeloch áut chráni automatickú prevodovku automatické zatiahnutie pomocnej brzdy. V starších autách však takáto možnosť neexistuje.

Tretia chyba: Príliš rýchle manévrovanie

Neponáhľajte sa pri manévrovaní na parkovisku. Skôr ako preložíte páku z R na D alebo naopak, auto sa musí zastaviť. Auto je zastavené až vtedy, keď sa kolesá netočia. V opačnom prípade vystavujete prevodovku preťaženiu.

Pozor: ani režim D (jazda dopredu), ani režim R (cúvanie) nezaraďujeme pri zvýšených otáčkach motora!

Štvrtá chyba: Prehrievate prevodovku

K prehriatiu dochádza počas dlhodobého ťahania ťažkých prívesov a počas veľmi rýchlej jazdy po diaľnici. Prehriatie prevodovky skracuje životnosť oleja a vedie aj k poškodzovaniu tesnení a únikom oleja.

Zachovajte opatrnosť napríklad pri vyťahovaní lode z vody, ťahaní prívesov v kopcoch a podobne. V prípade potreby nezabúdajte na častejšiu kontrolu a výmenu oleja. Ak olej vyzerá „pripálene“, vymeňte ho okamžite.

Pozor: Dvojspojková prevodovka je obzvlášť citlivá na preťaženie. Už jednorazové nadmerné zaťaženie auta ju môže poškodiť.

Piata chyba: U DSG prevodoviek ignorujete prešmyk spojky

Všetky dvojspojkové prevodovky sú v praxi mechanické prevodovky s automatikou. Buď sú mokré spojky (pracujúce v olejovom kúpeli) alebo suché spojky – len elektronicky riadené.

V takejto prevodovke počas rozjazdu automat riadi spojku podobne ako človek. Najprv dovolí ľahký prešmyk spojky a potom ho plynule redukuje s naberaním rýchlosti.

Ľahko však dôjde k chybe: ak vyrážame do strmého kopca, napríklad pri vyjazdení z podzemnej garáže a robíme to veľmi pomaly, prešmyk spojky trvá dlhšie. Ak to preženiete – spálite spojku! Riziko rastie pri ťahaní ťažkých prívesov. Preto: lepšie je ísť svižnejšie ako ísť do kopca 2 km za hodinu.

Olej pod autom
Kvapky pod autom? Okamžite k mechanikovi!
Foto: shutterstock.com/Love the wind

Šiesta chyba: Ignorujete prvé príznaky porúch

Keď sa objavia prvé príznaky poruchy, niečo zlé sa už stalo – to je isté. Ale nikdy to nie je také zle, aby to nemohlo byť ešte horšie. Možno stačí banálna výmena oleja alebo jednoduchá oprava?

Jedno je isté: keď sa niečo poškodí tak, že sa nedá pohnúť, náklady na opravu budete rátať v tisíckach. V prípade starších áut sa budete zamýšľať, či sa to vôbec oplatí.

Neignorujte:

  • zastavenie v režime D alebo R
  • vibrácie a hluk pri zmene stupňov
  • úniky: kvapky oleja pod autom
  • kontrolku „check engine“ alebo textové správy o poruche prevodovky

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Máte vo svojom aute automatickú prevodovku?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Pozor turisti! Taliani vymysleli najkomplikovanejší zákaz dieselov na svete

Kruhový objazd, ktorý desí aj tých najskúsenejších šoférov z celého sveta

Motocyklisti sa predbiehajú cez plnú čiaru. Je to naozaj zakázané?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Revolúcia v autoškolách: Manuál bude čoskoro len doplnkovou výbavou?

28.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carbuzzcom). Svet automobilov sa mení a s ním aj spôsob, akým sa učíme šoférovať. Kým kedysi bola manuálna prevodovka absolútnym…

Mysleli ste si, že nové je lepšie? Štúdia odhaľuje krutú pravdu o SUV.

27.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/North Monaco). Očakávame, že nové autá budú vo všetkom lepšie. Sú drahšie, modernejšie a mali by byť aj bezpečnejšie. Najnovšia…

Nemecký gigant a čínsky Dávid: Volkswagen prehlbuje spoluprácu s XPengom, dotkne sa to aj Európy?

27.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars). Keď v júli 2023 gigantický koncern Volkswagen oznámil technickú spoluprácu s malou čínskou firmou XPeng, mnohí krútili hlavami. Ukázalo…

Svieti vám táto kontrolka? Pozor, ničíte si brzdy a ani o tom neviete!

27.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PixieMe). Brzdový systém je absolútnym základom bezpečnosti každého vozidla. Hoci za samotné zastavenie zodpovedajú najmä brzdové doštičky a kotúče, nie…

Cesta do stredu Zeme za zlatom! V najhlbšej bani sveta vládne peklo.

27.08.2025, Redakcia Zaujímavý svet (Foto: youtube.com/@guardiannews) Zabudnite na všetko, čo ste si mysleli o ťažkej práci. Hlboko pod povrchom Juhoafrickej republiky existuje miesto, ktoré pripomína…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov