23.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Natalia Kirsanova).
Mnoho motorkárov si myslí, že nechať motor „zahriať“ na bočnom stojane je dobrý nápad. Odborník však varuje – tento zdanlivo neškodný zvyk môže viesť k drahým opravám.

Foto: shutterstock.com/Natalia Kirsanova
Predstavte si bežnú situáciu: Vyberáte motorku z garáže, postavíte ju na bočný stojan, naštartujete motor a necháte ho „zahriať“ pred jazdou. Logické, však? Lenže práve táto rutina môže vášmu dvojkolesovému miláčikovi spôsobiť fatálne škody, ktoré vás pripravia o stovky eur.
Prečo motor sám zhasne? Nie je to náhoda!
Všimli ste si, že mnohé moderné motorky automaticky zhasnú motor, keď ich postavíte na bočný stojan? Nie je to len „otravná funkcia“, ale zásadná ochrana vášho stroja.
Mnohí motorkári sa domnievajú, že systém má zabrániť rozjazdu s vysunutým stojanom. To je však len časť pravdy. Hlavný dôvod je oveľa závažnejší, vysvetľuje odborník.
Hrozba ukrytá v olejovom čerpadle
Kľúčový problém spočíva v umiestnení olejového čerpadla. To sa zvyčajne nachádza na pravej strane motora. Keď postavíte motorku na bočný stojan, motor sa nakloní a čerpadlo začne namiesto oleja nasávať vzduch!
„Už niekoľkominútový chod motora v takejto polohe môže viesť k prehriatiu a zadretiu motora,“ upozorňuje odborník. Vaša snaha o „zahrievanie“ by tak skončila drahou opravou celého motora.
Čo na to skeptici? Prečo sa motor nezadrie v zákrute?
Možno si poviete: „Ak je to také nebezpečné, prečo sa motor nezadrie v zákrute, keď je motorka tiež naklonená?“
Odpoveď je jednoduchá, ale fascinujúca. Odborník vysvetľuje, že napriek náklonu motorky v zákrute, pôsobí na olej stále zemská príťažlivosť v zvislej osi. Jednoducho povedané, „hladina“ oleja zostáva vždy rovnobežná s rovinou motorky. Čerpadlo tak má v zákrute neustály prístup k oleju.
Pri státí na bočnej nôžke je však situácia úplne iná – motorka je naklonená v neprirodzenom uhle, čo narúša celý mazací systém.

Foto: youtube.com/@Twinsengine
Lepšie riešenia existujú
Výrobcovia by teoreticky mohli problém vyriešiť dvoma spôsobmi:
- Zhasnutím motora až v momente, keď je nôžka vysunutá a jazdec zaradí prevodový stupeň
- Automatickým sklopením nôžky, keď sa odľahčí (systém, ktorý odborník označuje ako „taliansky“)
Ale najjednoduchšie riešenie? Nikdy nenechávajte bežať motor na bočnom stojane!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Motocyklisti sa predbiehajú cez plnú čiaru. Je to naozaj zakázané?
Kontranatočenie: Tajomný trik motorkárov, ktorý popiera logiku
Škoda šokuje svet: Oživuje legendárny motocykel po 125 rokoch!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.