21.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/somkanae sawatdinak).
Európa sa mení na železničný raj. Megalomanské projekty skracujú vzdialenosti medzi mestami, krajinami a dokonca kontinentmi. Už čoskoro sa povezieme z Budapešti do Belehradu bez prestupov a z Tallinnu do Vilniusu za necelé štyri hodiny. Pripravte si kufre – vlaky sa dávajú do pohybu!

Foto: shutterstock.com/somkanae sawatdinak
Železničné projekty, ktoré navždy zmenia cestovanie po Európe
Namiesto lietadla – vlak. Bez stresu, bez batožinových limitov, zato s úchvatnými výhľadmi a komfortom. Nové železničné investície v Európe sú skvelou správou pre tých, ktorí milujú cestovanie, ale majú dosť letiskových radov a komplikácií.
Už čoskoro sa dostaneme k Jadranskému moru priamo z Poľska, z Hamburgu do Kodane prejdeme podmorským tunelom a z Tallinnu do Vilniusu sa povezieme super-rýchlou Rail Balticou.
Tunel pod Baltikom – inžiniersky zázrak storočia
Najväčší trhák? Tunel Fehmarnbelt, ktorý spojí Dánsko s Nemeckom. Nie je to vtip – pod Baltským morom vzniká najdlhší železničný tunel na svete, ktorý prepojí nemecký ostrov Fehmarn s dánskym ostrovom Lolland. Má viac ako 18 kilometrov a ambiciózny cieľ: skrátiť čas cesty z Hamburgu do Kodane z piatich hodín na len dva a pol.
Nejde len o impozantný inžiniersky projekt, ale aj o symbol modernej Európy – bez bariér, mostov a hraníc. Tunel bude pozostávať z dvoch vozoviek a dvoch železničných koľají, pričom prejazd bude trvať iba sedem minút autom a 10 minút vlakom.
Pre porovnanie: dnes trajekt prekonáva túto trasu za 45 minút, a k tomu treba ešte pripočítať čas čakania. Otvorenie je plánované na rok 2029 a celkové náklady dosahujú približne sedem a pol miliardy eur.
Budapešť a Belehrad si podávajú ruku
Ešte donedávna trvala cesta medzi hlavnými mestami Maďarska a Srbska sedem hodín a vyžadovala tri prestupy. V roku 2026 sa situácia radikálne zmení. Vďaka finančnej podpore z Číny vzniká moderná vysokorýchlostná trať.
Výsledok? Cesta z Budapešti do Belehradu zaberie len dve hodiny a 40 minút – bez prestupov a stresu.
Je to niečo viac než len pohodlná cesta. Je to súčasť väčšieho plánu: tzv. Novej hodvábnej cesty, teda rýchleho spojenia Číny s Európou cez Balkán. Investícia, hoci politicky kontroverzná, môže otvoriť úplne nové možnosti pre región, nielen turistické, ale aj hospodárske.
Baltická železničná revolúcia mení pravidlá hry
Ak ste sa niekedy pokúsili dostať z Tallinnu do Vilniusu, viete, že je to poriadna výzva. V súčasnosti môže takáto cesta trvať až 10 hodín! Do roku 2030 sa to však má zmeniť.
Projekt Rail Baltica spojí hlavné mesto Estónska s Litvou (cez Rigu), čím skráti čas cesty na tri hodiny a 38 minút. Odhadovaná cena lístka: 38 eur.
Nejde len o zlepšenie komfortu – je to aj obrovský krok smerom k integrácii pobaltských krajín s Európskou úniou. Rail Baltica má konečne ukončiť éru rozchodu koľají z čias ZSSR – nová trať bude plne v súlade so štandardmi EÚ.
Projekt zahŕňa aj moderné stanice, nové vlaky a ekologické riešenia. A čo je zaujímavé: z Vilniusu do Tallinnu sa dostaneme rýchlejšie než autobusom z Bratislavy do Košíc.
Do Álp skratkou cez horský masív
Tunel Mont d’Ambin, ktorý spojí Turín a Lyon, je ďalším impozantným projektom. Má mať až 57,5 km dĺžky – viac než legendárny Gotthardský tunel. Otvorenie je plánované na rok 2033.
A načo to všetko? Aby sme sa z Paríža do Milána dostali za štyri a pol hodiny – teda o dve hodiny rýchlejšie než v súčasnosti.
Projekt je súčasťou väčšej vízie tzv. európskeho železničného koridoru TEN-T, ktorý má spojiť západ s juhom kontinentu. Vďaka novému tunelu sa viac ľudí presadne z lietadla do vlaku, čo sa prejaví v nižších emisiách oxidu uhličitého.
A výhľady po ceste? Alpské scenérie spoza panoramatických okien sú niečo, čo každému cestovateľovi zostane v pamäti.
Španielsko – Maroko: Keď sa kontinenty spoja
Znie to ako sci-fi, ale možno sa čoskoro stane skutočnosťou: tunel pod Gibraltárskym prielivom, spájajúci Európu s Afrikou.
Španielsko a Maroko opäť zvažujú výstavbu železničného spojenia, ktoré by malo byť dokončené na futbalové Majstrovstvá sveta 2030 – organizované spoločne Španielskom, Portugalskom a Marokom.

Foto: youtube.com/@MegaBuildsYT
Podmorský tunel s dĺžkou 28 km a hĺbkou 475 metrov má spojiť Punta Paloma s Malabatou v blízkosti Tangeru. Náklady? Odhaduje sa, že šesť miliárd libier.
Ak vznikne, bude prvým takýmto medzikontinentálnym spojením v tejto časti sveta. A to znamená, že z Madridu do Casablanky by sme sa mohli dostať vlakom za menej ako 6 hodín. Takéto cestovanie je čistá radosť.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Z dopravného pekla do neba: Los Angeles stavia na lietajúce taxíky pre olympiádu 2028
Podmorský tunel medzi Európou a Afrikou: Španielsko investuje milióny do ambiciózneho projektu
Česko stavia najdlhší železničný tunel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.