Motorky, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Kontranatočenie: Tajomný trik motorkárov, ktorý popiera logiku

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Odua Images). Keď chcete zatočiť doprava, musíte najprv natočiť riadidlá doľava. Znie to absurdne, no je to základný princíp jazdy na motocykli, ktorý využíva každý...

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Odua Images).

Keď chcete zatočiť doprava, musíte najprv natočiť riadidlá doľava. Znie to absurdne, no je to základný princíp jazdy na motocykli, ktorý využíva každý jazdec – či už o tom vie, alebo nie.

Jazda na motocykli
Kontranatočenie: Tajomný trik motorkárov, ktorý popiera logiku.
Foto: shutterstock.com/Odua Images

Kontranatočenie je jedným z najzáhadnejších pojmov v motocyklovom svete. Pre neskúsených motorkárov znie ako nezmysel – ako môžete zatočiť doprava, keď natočíte riadidlá doľava? Napriek tomu tento princíp využíva každý jazdec bez ohľadu na typ, výkon či objem motocykla. Poďme si odhaliť, prečo je tento paradox kľúčový pre bezpečnú jazdu.

Princíp kontranatočenia vychádza priamo z konštrukcie motocykla

Kontranatočenie nie je len trik profesionálnych pretekárov, ale fyzikálny zákon, ktorý sa prejavuje pri každej jazde. Konštrukcia motocykla má niekoľko špecifických vlastností, ktoré umožňujú, aby sa jednostopové vozidlo po dosiahnutí minimálnej rýchlosti samo udržalo vo zvislej polohe a stabilne sa pohybovalo po zvolenej trase.

Túto stabilitu zabezpečuje predovšetkým predné zavesenie – koleso, vidlica a riadidlá, ktoré vďaka ložiskám v hlavnej časti rámu určujú smer jazdy predného kolesa. Nemenej dôležité sú aj gyroskopické sily, ktoré pomáhajú udržiavať motocykel v rovnováhe.

Predné koleso neustále kľučkuje – a to je dobré znamenie

Možno to znie prekvapivo, ale motocykel sa nikdy nepohybuje dokonale rovno. Vďaka ložiskám predné koleso neustále mierne kľučkuje, opisujúc malé oblúky raz doprava, inokedy doľava. Jazdec to počas jazdy nepociťuje, ale ak zanedbáte servis predného zavesenia – najmä ložiska hlavy rámu – rýchlo zistíte, že zmena smeru vyžaduje oveľa väčšiu silu a motocykel má tendenciu kľučkovať.

Ako si rýchlo otestovať stav predného zavesenia? Robíte to častejšie, než si myslíte

Stav predného zavesenia si motorkári často kontrolujú aj nevedomky, napríklad počas testovacej jazdy pri kúpe motocykla. Jedným z klasických testov je jazda „bez držania“, ktorá odhalí nielen to, či je rám motocykla relatívne rovný, ale aj stav predného zavesenia a ložiska hlavy rámu.

Stačí zrýchliť na rýchlosť, pri ktorej sa motocykel sám stabilne udrží vo zvislej polohe, a pustiť riadidlá. Ak všetko funguje správne, jednostopové vozidlo by sa malo pohybovať rovno, bez zatáčania či ťahania do strán.

Čo je kontranatočenie a ako funguje?

Vysvetliť kontranatočenie niekomu, kto na motocykli nejazdí, môže byť mimoriadne náročné. Samozrejme, pri nízkych rýchlostiach, napríklad na parkovisku, nemôžete zatočiť doľava a ísť doprava – to je nepopierateľný fakt. Všetko sa však mení so zvyšujúcou sa rýchlosťou.

Vtedy sa objavuje kontranatočenie – aby ste s motocyklom zatočili doprava, prvý pohyb rukami je úplne opačný. Jemne potiahnete k sebe ľavú rukoväť (zatočíte doľava), aby ste naklonili motocykel doprava.

Jednostopové vozidlo zatáča, keď je primerane naklonené v smere zákruty. Kľúčové je však vychýliť ho zo základnej polohy rovnováhy, na čo je potrebné použiť kontranatočenie. Tento minimálny pohyb v opačnom smere umožňuje vychýliť motocykel zo zvislej polohy a rýchlejšie ho nakloniť v smere zákruty.

Vyskúšajte si kontranatočenie na vlastnej koži – stačí jednoduchý experiment

Motocyklisti majú často obavy, keď počujú o kontranatočení a dozvedajú sa o jednoduchom teste, ktorý potvrdzuje tento princíp. Pritom ho vedome či nevedome používajú všetci jazdci bez ohľadu na typ, výkon či objem motora.

Stačí nájsť úsek rovnej cesty s veľmi dobrým povrchom a zrýchliť motocykel nad úroveň rovnováhy. Potom pustíte ľavú ruku a držiac stabilne kolenami palivovú nádrž začnete jemne tlačiť na pravú rúčku. Prekvapení? Jednostopové vozidlo sa okamžite vychýli z bodu rovnováhy a nakloní sa doprava, napriek tomu, že ste riadidlá najprv natočili doľava. Tak presne funguje kontranatočenie.

Jazda na motocykli
Kontranatočenie nie je len pre profesionálov – je to základný princíp, ktorý využívajú všetci motorkári.
Foto: youtube.com/@chaseontwowheels

Kontranatočenie nie je len pre jazdcov MotoGP – používate ho každý deň

Kontranatočenie sa nevyužíva len na pretekárskych okruhoch, je to základný princíp jazdy na akomkoľvek motocykli. Prvý pohyb v opačnom smere má za úlohu vychýliť jednostopové vozidlo z bodu rovnováhy, aby sa naklonilo a prešlo zákrutou.

Určite ste si všimli, že motocykle sa bez problémov pohybujú rovno, ale vyžadujú zásah jazdca, aby zatočili. Nad bodom rovnováhy nie je možné zmeniť smer jazdy bez použitia kontranatočenia. To potvrdzuje, že každý motocyklista ho už mnohokrát použil, aj keď si to neuvedomoval.

Pochopenie kontranatočenia vám umožní jazdiť na kľukatých cestách oveľa bezpečnejšie a istejšie. Často sa stáva, že motocyklista „prestrelí“ zákrutu, ktorá ho začne „vyťahovať“ smerom von. Väčšina jazdcov v panike stlačí prednú brzdu, motocykel sa vráti do zvislej polohy a ide rovno. Schopnosť vedome používať kontranatočenie a princíp „ideš tam, kam sa pozeráš“ vám pomôže namiesto núdzového brzdenia ešte viac nakloniť jednostopové vozidlo, zúžiť zákrutu a prejsť ju vo svojom jazdnom pruhu.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Vyskúšali ste si niekedy vedome test kontranatočenia?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Pokuta za jazdu na motorke bez prilby je symbolická, no rozum víťazí

Najvyššia cesta sveta: Tu budete jazdiť vyššie ako lietajú dopravné lietadlá!

Transfagarasan: Adrenalínová jazda v srdci Rumunska


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Bill Gates ostro útočí na Elona Muska: „Zabíja najchudobnejšie deti sveta!“

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheStreet). Napätie medzi technologickými titánmi eskaluje. Zakladateľ Microsoftu obviňuje šéfa Tesly z fatálnych dôsledkov kontroverzných škrtov v humanitárnej pomoci. Bill…

Čínsky kolos dobýva oceány: Nový rekord v preprave automobilov prekonaný za rekordný čas

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChinaViewTV). Najväčšia nákladná loď na svete bola práve spustená na vodu. Čínsky gigant Anji Ansheng prekonáva všetky doterajšie rekordy v…

Tragédia v New Yorku: Plachetnica narazila do Brooklynského mosta, dve osoby neprežili

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ABC7). Mexická školská loď sa stala účastníkom dramatickej nehody, ktorá si vyžiadala životy dvoch ľudí a zanechala 19 zranených. Vysoké…

Dych vyrážajúce zábery: Takto odvážni robotníci vytvárajú horské cesty!

19.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechFreezeOfficial). Bagre visiace nad priepasťou, vodiči majú nervy z ocele a stavebný majstrovský talent, ktorý vám nedovolí odtrhnúť zrak od…

Legenda sa vracia s elektrickým pohonom všetkých kolies!

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Francúzska automobilka prekvapila fanúšikov novým konceptom, ktorý vyzerá takmer pripravený na sériovú výrobu. Legendárna "štvorka" dostane druhý elektromotor a…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov