17.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi).
Automobilový gigant prekvapivo ukončil svoj zámer predávať vozidlá bez klasických predajcov. Čo to znamená pre motoristov a prečo sa koncern vracia k tradičnému modelu?

Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi
V roku 2022 automobilový koncern Stellantis šokoval celý priemysel ambicióznym plánom – chcel prejsť na tzv. agentúrny model, kde by sa stali predajcovia len akýmisi sprostredkovateľmi a autá by predával priamo výrobca. Teraz však prichádza nečakaný obrat. Skupina, ktorú dočasne vedie Johan Elkan, sa rozhodla tento kontroverzný krok zrušiť. Čo za tým stojí a ako to ovplyvní budúcnosť predaja áut?
Koniec revolúcie v predaji áut: Dealeri zostávajú v hre
Jean-Philippe Imparato, šéf Stellantisu pre Európu, na veľtrhu Dealer Day vo Verone oficiálne potvrdil, že predajné siete zostanú v rukách koncesionárov vo väčšine krajín. Výnimku budú tvoriť len Rakúsko, Belgicko, Luxembursko a Holandsko, kde už prechod na nový model začal.
Pôvodný zámer zrušiť existujúce zmluvy s predajcami a prevziať priamu kontrolu nad cenami, predajom a zásobami áut bol súčasťou stratégie bývalého šéf Carlosa Tavaresa. Ten chcel takto zvýšiť ziskové marže a financovať masívne investície do elektrifikácie. Problém však nastal v momente, keď si manažment uvedomil, že takýto model vystavuje automobilku enormnému finančnému riziku – musela by totiž držať obrovské zásoby vozidiel vo vlastnom mene a niesť plnú zodpovednosť pri výkyvoch trhu či kríze.

Foto: shutterstock.com/Photoroyalty
Európska výroba v ohrození? Stellantis žiada podporu
Automobilový koncern sa tiež chystá požiadať Európsku úniu o výraznú podporu pre európskych výrobcov, ktorí čelia ťažkým časom kvôli vysokým nákladom na pracovnú silu, energie a prísnu reguláciu.
Medzi kľúčovými požiadavkami figuruje celoeurópsky program šrotovného, ktorý by podporil výmenu starších vozidiel za nové, a tiež verejné dotácie na výrobu batérií v Európe vo výške až 40 eur na kilowatt, čo predstavuje takmer polovicu celkových výrobných nákladov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Automobilový gigant prepúšťa stovky špecialistov! Programátori skončia na dlažbe
Škoda šokuje svet: Oživuje legendárny motocykel po 125 rokoch!
Indikátory životnosti oleja sú presnejšie, než si myslíte! Odhaľujeme pravdu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.