15.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Reuters).
Japonská automobilka Nissan zažila katastrofálny finančný rok s rekordnou stratou 4,5 miliardy dolárov. Napriek tomu, že autá sa stále predávajú, spoločnosť musí prepustiť tisíce zamestnancov a zatvoriť viaceré továrne. Ako sa chce dostať z najväčšej krízy za posledné dve desaťročia?

Foto: youtube.com/@Reuters
Červené čísla a šokujúce prepady
Nissan práve uzavrel svoj najhorší finančný rok za posledné dve desaťročia. Prevádzkový zisk padol o neuveriteľných 87,7 percenta, čo finančný riaditeľ Jeremie Papin pripisuje „nižšiemu objemu predaja, slabšiemu produktovému mixu, cenovým tlakom a zvýšeným nákladom.“
Prekvapujúce je, že napriek miliardovým stratám sa predaje vozidiel držali relatívne dobre. Celosvetovo klesli len o 2,8 percenta, pričom v Severnej Amerike dokonca vzrástli o 3,3 percenta. Najväčší problém zaznamenala značka v Číne, kde predaje klesli o 12,2 percenta.
„Naše celoročné finančné výsledky sú budíčkom,“ priznal generálny riaditeľ Ivan Espinosa. „Realita je veľmi jasná. Naše variabilné náklady rastú a naše fixné náklady sú vyššie, než dokážu naše súčasné príjmy pokryť.“
Plán záchrany: RE: Nissan odštartoval
Japonská automobilka už teraz označila fiškálny rok 2025 za prechodný, v ktorom očakáva ďalší pokles predajov a prehĺbenie straty. Situáciu komplikuje aj neistota okolo ciel, ktoré by mohli Nissan stáť približne 3 miliardy dolárov.
Napriek tomu automobilka ešte zďaleka nezvoní umieráčik. Stále disponuje hotovosťou vo výške 23 miliárd dolárov a ďalšími 14,2 miliardami v úverových linkách. Vedenie automobilky prišlo s ambicióznym plánom obnovy nazvaným „RE: Nissan“.
„Prioritou pre Nissan musí byť sebazlepšovanie s väčšou naliehavosťou a rýchlosťou, s cieľom dosiahnuť ziskovosť s menšou závislosťou na objeme,“ vysvetlil Espinosa.
Drastické škrty a nová efektivita
Prvým krokom plánu RE: Nissan – je razantné znižovanie nákladov. Espinosa potvrdil prepustenie ďalších 10 000 zamestnancov, čo zvýši celkový počet zrušených pracovných miest na približne 20 000. Väčšina týchto škrtov zasiahne výrobný sektor, keďže Nissan zatvorí sedem závodov a do roku 2027 zníži ich počet na 10.
Automobilka plánuje konsolidovať výrobné procesy, aby udržala využitie kapacít blízko 100 percent. Pri vývoji nových produktov zníži inžinierske náklady o 20 percent a dosiahne 70-percentné zníženie komplexnosti. Doba vývoja sa zrýchli na 30 mesiacov. Ak všetko pôjde podľa plánu, tieto opatrenia znížia náklady o 3,4 miliardy dolárov.
„Toto je oblasť, kde musíme ísť ďalej a rýchlejšie,“ zdôraznil Espinosa.
Nové modely a nádej na horizonte
Spoločnosť si uvedomuje, že samotné škrty nestačia na dosiahnutie ziskovosti. Ďalšie aspekty plánu RE: Nissan budú využívať existujúce partnerstvá na lepšie uspokojenie potrieb špecifických trhov po celom svete. Automobilka sa bude snažiť konsolidovať svoj dodávateľský reťazec, aby dosiahla väčší objem s menším počtom dodávateľov.
Dobrou správou pre fanúšikov značky je, že vývoj nových vozidiel sa nespomalí. Espinosa zdôraznil, že pre Severnú Ameriku prichádzajú nové hybridy a crossovery, a potvrdil aj vývoj nového modelu Skyline. Zatiaľ však nie je jasné, či pôjde o sedan, nástupcu legendárneho GT-R, alebo kombináciu oboch.
Ak všetko pôjde podľa plánu, Nissan očakáva návrat k ziskovosti v roku 2026. „Rok 2025 bude pre nás rokom prechodu, rokom rozhodnutí,“ povedal Papin. „Máme dostatok likvidity na pokrytie našich finančných potrieb, čo nás podporí pri reštrukturalizácii nášho podnikania.“
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Bezpečnostná organizácia Euro NCAP chystá zemetrasenie v automobilovom svete
Umelá inteligencia mala nahradiť zamestnancov. Realita ich prekvapila!
Prekvapenie z Vatikánu: Pápež Lev XIV. si vybral nemecký luxus na kolesách!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.