3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@4DriveTime).
Európsky automobilový gigant kapituluje pred vlastnou zelenou politikou, zatiaľ čo čínsky konkurent vidí príležitosť na expanziu. Je to začiatok konca európskeho automobilového priemyslu?

Foto: youtube.com/@4DriveTime
Kedysi najväčší automobilový výrobca sveta, dnes firma v úpadku. Volkswagen sa rozhodol zatvoriť svoje továrne v Drážďanoch a Osnabrücku, no tieto priestory pravdepodobne neosirejú nadlho. Čínsky výrobca Chery už naznačil, že by mohol prevziať tieto závody a rozbehnúť v nich vlastnú výrobu. Táto situácia dokonale ilustruje hlbší problém – európske firmy sa stávajú čoraz menej konkurencieschopnými, zatiaľ čo ich zahraniční rivali dokážu úspešne podnikať aj tam, kde domáce spoločnosti zlyhávajú.
Európa únia a zelená politika
V 90. rokoch minulého storočia pripadalo na EÚ 15,2 percenta globálnych emisií CO2, čo Brusel následne vzal ako hodenú rukavicu a zavelil k ozeleneniu kontinentu.
Predvlani klesol podiel Európy na celosvetových emisiách CO2 už na 6 percent, čo však neznamená len to, že krajiny EÚ produkujú menej, ale aj to, že iné časti sveta produkujú viac (vlani vystúpili celkové globálne emisie CO2 na 41,6 miliárd ton, zatiaľ čo predvlani išlo o 40,6 miliardy ton). Napriek tomu, že európske znižovanie emisií nemá na globálnu bilanciu výrazný vplyv, Brusel ďalej sprísňuje pravidlá, čo nevyhnutne poškodzuje hospodárstvo bez reálneho prínosu pre planétu.
Volkswagen platí vysokú cenu za zelenú ideológiu
Tento vývoj je obzvlášť viditeľný v automobilovom priemysle, najmä u Volkswagenu. Nemecká automobilka, ktorá bola kedysi najväčším výrobcom áut na svete, stratila tento titul v prospech Toyoty. A je otázne, či si dokáže udržať aspoň druhé miesto, keďže sa rozhodla ísť v zelenej ideológii, čím sa však obrátila chrbtom k zákazníkom.
Volkswagen teraz nevyužíva kapacity svojich tovární v Nemecku, pretože zákazníci jednoducho čoraz častejšie volia konkurenciu. Už vlani musel VW priznať, že aby sa udržal nad vodou, bude musieť niektoré podniky zatvoriť. Medzi nimi sú fabriky v Drážďanoch a Osnabrücku, ktoré však možno úplne neprestanú vyrábať – len už pri tom nebudú Nemci.

Foto: youtube.com/@NDRInfo
Čínsky drak vidí príležitosť tam, kde Európania vidia prekážky
Na scénu vstupuje čínska automobilka Chery, ktorá vlani predala 2 603 916 nových vozidiel a stala sa štvrtým najväčším výrobcom áut v Číne. Spoločnosť už potvrdila, že plánuje vyrábať svoje autá v Nemecku, hoci zatiaľ nie je isté, či skutočne prevezme podniky VW.
Charlie Zhang, ktorý má na starosti medzinárodné aktivity Chery, pre Auto News uviedol, že výrobca „potrebuje preštudovať plán realizovateľnosti, pretože v Nemecku je situácia veľmi komplikovaná.“ Ak však k dohode dôjde, v Drážďanoch a Osnabrücku sa budú vyrábať vozidlá novej lacnej značky Lepas, pod ktorou majú na starý kontinent doraziť modifikované modely rodiny Tiggo.
Kľúčové je, že tieto autá budú k dispozícii aj so spaľovacími motormi – inak by nemohli byť ani lacné, ani žiadané. Volkswagen síce pokračuje ďalej, ale je zas o niečo menší, a na dlhodobé dôsledky týchto krokov zjavne nikto nemyslí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Čo si myslíte o preberaní európskych tovární čínskymi výrobcami?
- Je to prirodzený vývoj globálnej ekonomiky
- Európa by mala takýmto prevzatiam zabrániť
- Je to výsledok zlyhania európskej zelenej politiky
- Pre zamestnanosť v regióne je to lepšie ako zatvorenie tovární
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
BYD mení taktiku: Elektrické autá ustúpia hybridom – Číňania prekvapujú Európu!
Američania v šoku: Rebelanti z Jemenu utopili stíhačku za 67 miliónov dolárov!
Najvšestrannejší model Dacie má vo svojej ponuke aj naftový motor.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.