2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@1001cars).
Značka Dacia zažíva v posledných mesiacoch neuveriteľný úspech. Jej najnovší model Bigster prekonal všetky očakávania výrobcu a objednávky prevýšili plány o neuveriteľných 40 percent. No rumunskí inžinieri rozhodne nezaspali na vavrínoch. Naopak, chystajú technologickú revolúciu, ktorá by mohla navždy zmeniť vnímanie tejto značky.

Foto: youtube.com/@1001cars
Hybridný pohon 4×4 prichádza ešte tento rok
Najdôležitejšou úlohou pre Daciu je v súčasnosti elektrifikácia jej modelov. Preto ešte v roku 2025 dostanú modely Bigster a Duster nové, elektrifikované pohonné jednotky. Najzaujímavejšou novinkou bude hybridný pohon 4×4, ktorý prinesie úplne nový prístup k pohonu všetkých kolies.
Aktuálne verzie modelov s pohonom 4×4 využívajú 1,2-litrový trojvalec s výkonom 130 koní. Nová hybridná verzia však prinesie omnoho väčší výkon a lepšiu efektivitu. Základom bude 4-valcový atmosférický motor 1.8 s výkonom 112 koní, ktorému bude pomáhať alternátor pridávajúci ďalších 20 koní.
K tomu pribudne 49-koňový elektromotor a viacstupňová prevodovka. Celkový výkon sústavy tak dosiahne 156 koní, čo zabezpečí zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy pri priemernej spotrebe iba 4,7 litra na 100 kilometrov.
Elektromotor na zadnej náprave zmení pravidlá hry
Najväčšie prekvapenie však príde do konca tohto roka, keď hybridný systém získa ďalší elektromotor. Ten bude umiestnený pri zadnej náprave a bude zodpovedať za pohon zadných kolies.

Foto: youtube.com/@SDADanCars
„Vyvinuli sme systém, ktorý zahŕňa elektromotor vzadu. Ale nejde len o motor s výkonom 20 koní – je to motor, ktorý naozaj dokáže zabezpečiť trakciu zadných kolies,“ vysvetľuje Denis Le Vot, šéf Dacie. Podľa jeho slov budú hybridné modely 4×4 schopné poradiť si aj s náročným terénom.
LPG s pohonom všetkých kolies? Dacia to dokáže!
Prekvapivo, elektrifikovaná zadná náprava sa objaví aj vo verziách s technológiou mild-hybrid.
„Táto technológia bude k dispozícii aj pre elektrifikované varianty s LPG,“
– dodáva Le Vot.
Okrem dodatočného elektromotora vzadu majú tieto verzie dostať aj automatickú prevodovku. „Rozšírenie elektrifikácie na celú našu modelovú paletu je v súčasnosti jedným z našich hlavných cieľov,“ pokračuje šéf rumunskej značky.
Plug-in hybridy a elektromobily s predĺženým dojazdom?
Napriek tomu, že Le Vot otvorene hovorí o rastúcej popularite plug-in hybridov a elektromobilov s predĺženým dojazdom, v najbližšom čase by sa verzia PHEV objaviť nemala.
„Musíme mať oči široko otvorené, aby sme mohli pristúpiť k týmto technológiám, keď sa naskytne príležitosť. Na úrovni skupiny sú všetky prvky na svojom mieste, aby sme to mohli urobiť. Pravidlá hry však nie sú úplne jasné: čakáme na revíziu európskeho nariadenia o zastavení predaja spaľovacích áut od roku 2035, ktorá príde v druhej polovici roka 2025,“
– vysvetľuje šéf Dacie.
Očakávajte záplavu noviniek
Dacia tento rok predstaví obnovené Sandero, ktoré dostane okrem iného aj elektrifikované pohonné jednotky. Očakávať možno aj facelift modelu Jogger.

Foto: youtube.com/@DusterCoolTravels
Ďalším modelom, ktorý by mohol uzrieť svetlo sveta ešte tento rok, bude úplne nový kompaktný automobil. Označovaný ako C-Neo bude na trhu konkurovať napríklad Škode Octavia, no nebude dlhší ako Bigster.
„Neexistuje dohoda, podľa ktorej by Renault mohol vyrábať len veľké modely a Dacia by sa musela sústrediť na malé. Rozlišovanie je založené na obsahu, predovšetkým technologickom, a na zákazníkoch,“
– hovorí Le Vot.
„Nemyslím si však, že by sme mohli prekročiť dĺžku 4,6 metra. Aspoň nie s touto platformou,“
– dodáva šéf Dacie.
Na rovnakej architektúre CMF-B, ktorá je spoločná pre celú modelovú radu s výnimkou modelu Spring, bude postavený aj C-Neo.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dacia oslavuje: Z Mioveni vyšlo 8 miliónov áut, jubilejný Bigster v jedinečnej farbe!
Kozmická hrozba zo ZSSR: Sonda, ktorá mala letieť na Venušu, mieri na Zem!
Koniec snov o elektrických autách? Automobilka dostáva tvrdú lekciu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.