26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/FotograFFF).
Mala byť vlajkovou loďou ruského automobilového priemyslu a dôkazom, že domáci výrobcovia dokážu konkurovať svetovým značkám. Luxusná Lada Aura však v realite narazila na tvrdý múr nezáujmu zákazníkov. Nielenže ju obchádzajú bežní motoristi, no dokonca ani ruské úrady nie sú ochotné naplniť výrobné ciele tohto ambiciózneho projektu.

Foto: shutterstock.com/FotograFFF
Úvod do luxusu, ktorý sa nekonal
Keď v decembri 2024 spoločnosť AVTOVAZ predstavila svoj luxusný model Lada Aura, očakávania boli obrovské. Ruský automobilový gigant sľuboval elegantné, priestranné vozidlo, ktoré malo nahradiť zahraničné značky v garážach podnikateľov aj štátnych úradníkov. Aura mala byť alternatívou pre segment C s priestorom typickým pre segment D. Avšak len pár mesiacov po spustení predaja je jasné, že realita má od týchto ambícií poriadne ďaleko.
Čísla, ktoré hovoria za všetko
Bez ohľadu na veľkú marketingovú kampaň, výsledky predaja sú alarmujúce. V decembri 2024 sa podarilo predať len 203 kusov Aury, a situácia sa v prvom kvartáli roka 2025 ešte zhoršila – predalo sa iba 118 vozidiel. Pre porovnanie, AVTOVAZ plánoval vyrobiť 2 900 kusov v roku 2024 a ďalších 8 000 kusov v roku 2025. Aby tieto ciele dosiahli, museli by štvrťročne predať približne 2 000 áut, no doteraz sa im podarilo na trhu umiestniť len niečo vyše 6 % plánovaného objemu.
Luxus na ruský spôsob?
Technicky vzaté, Lada Aura ponúka štandardné funkcie, ktoré dnes zákazníci očakávajú. Základná verzia za 2,6 milióna rubľov (približne 24 000 eur) obsahuje benzínový motor 1,8 l s výkonom 122 koní, automatickú prevodovku, LED svetlá, kameru na cúvanie a bezdrôtovú konektivitu. Avšak práve vybavenie, prezentované ako luxusné, je u konkurencie už dlhšie považované za štandard. Navyše, dizajn Aury pripomína starší model Vesta, pričom rozdiely spočívajú len v rozmeroch – Aura je o 25 cm dlhšia a má väčší rázvor kolies.
Slabá dôvera zákazníkov a neistá budúcnosť
Jedným z hlavných problémov je nedôvera ruských zákazníkov. Zatiaľ čo Lada zápasila s podobnými problémami už pri modeli Vesta, tentokrát situáciu ešte viac komplikuje neistota spojená s budúcnosťou domáceho trhu. Ruskí motoristi dúfajú v návrat zahraničných značiek, čo ich odrádza od investovania do miestnych produktov.

Foto: shutterstock.com/FotograFFF
Posledná nádej: štátne inštitúcie
AVTOVAZ teraz upiera svoje nádeje na objednávky od štátnych inštitúcií, ktoré podľa zákona musia nakupovať vozidlá vyrobené v Rusku. Aj keď tento krok môže čiastočne pomôcť zlepšiť predajné čísla, s najväčšou pravdepodobnosťou to nebude stačiť na dosiahnutie pôvodných produkčných plánov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Audi ukázalo svetu nový A6 sedan: najefektívnejšie spaľovacie auto vo svojej histórii!
Nové prísne testy bezpečnosti: Koniec dostupných áut pre bežných vodičov?
Najvyššia cesta sveta: Tu budete jazdiť vyššie ako lietajú dopravné lietadlá!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.