Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Mazda má pripravený nový Wankel motor, brzdí ju však ešte jeden problém

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art Konovalov). Fanúšikovia rotačných motorov môžu po rokoch snívania opäť zbystriť pozornosť. Mazda oznámila, že jej nový dvojrotorový Wankel motor je pripravený na sériovú výrobu...

23.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art Konovalov).

Fanúšikovia rotačných motorov môžu po rokoch snívania opäť zbystriť pozornosť. Mazda oznámila, že jej nový dvojrotorový Wankel motor je pripravený na sériovú výrobu a spĺňa aj tie najprísnejšie emisné normy. No návrat kultového rotačného sporťáka má stále jednu zásadnú prekážku. Čo bráni Mazde priniesť nám nástupcu RX-8?

Mazda Wankel motor
Mazda má pripravený nový Wankel motor, brzdí ju však ešte jeden problém.
Foto: shutterstock.com/Art Konovalov

Mazda oživuje ikonický Wankel motor

Predstavte si motor, ktorý nielenže roztáča zadné kolesá, ale prináša aj jedinečný zvukový zážitok a otáčky, ktoré bežné motory ani nesnívajú dosiahnuť. Práve takýto výnimočný zážitok prinášali rotačné motory Mazdy, ktorým dlhé roky dominovala RX-8. Od jej ukončenia výroby však ubehlo už 13 rokov a mnohí prestali veriť, že sa niekedy dočkáme jej nástupcu.

Masahiro Moro, šéf Mazdy, však pred časom oznámil, že vývoj rotačných motorov bol oficiálne obnovený. Výsledkom je nový dvojrotorový motor, ktorý spĺňa normy Euro 7 a LEV IV, čím ukazuje, že rotačné technológie stále majú svoje miesto vo svete moderných áut.

Emisné normy už nie sú problémom, čo je teda prekážkou?

Podľa technického šéfa Mazdy, Ryuichiho Umeshitu, bol prvý krok k oživeniu rotačných vozidiel úspešne zavŕšený. Vývojový tím Mazdy dokončil motor, ktorý je pripravený na sériovú výrobu. No ako sa ukazuje, technológia nie je jedinou výzvou.

„Ďalším krokom je nájsť schodný obchodný model,“ prezradil Umeshita. Rotačné šporťáky nikdy nepatrili medzi masovo predávané modely. RX-8 síce dosiahla slušný predaj 192 094 kusov, no trh so športovými vozidlami sa odvtedy zmenil. Mazda teraz skúma, či by nový model dokázal zaujať dostatok zákazníkov na to, aby bol ekonomicky životaschopný.

Radosť za volantom, no aj náklady a výzvy

Fanúšikovia RX-8 oceňujú jej ľahký motor, ktorý zaručuje pôžitok z jazdy, a špecifický zvukový prejav rotačných motorov. Avšak, tieto motory majú aj svoje nevýhody. Okrem vyššej spotreby sú známe náročnou údržbou, ktorá zahŕňa pravidelné rozoberanie a čistenie motora. Navyše, problémy s koróziou u modelov RX-8 znižovali ich popularitu aj medzi skalnými priaznivcami.

Mazda naznačila, že nový model by mohol byť vybavený automatickou prevodovkou, ktorá „by musela byť rýchlejšia“. Niektorí fanúšikovia však môžu považovať absenciu manuálu za krok späť. Kombinácia automatickej prevodovky a vyššej hmotnosti môže znamenať, že nový rotačný sporťák už nebude úplne tým, čo jeho predchodcovia.

Mazda RX-8
Mazda RX-8 – posledný model s ikonickým Wankel motorom.
Foto: shutterstock.com/NeydtStock

Bude nový Wankel realitou?

Aj keď návrat rotačných motorov stále visí vo vzduchu, Mazda ukazuje, že je odhodlaná posúvať hranice. Ak sa podarí vyriešiť otázku obchodnej životaschopnosti, mohli by sme sa konečne dočkať modelu, ktorý nadviaže na odkaz RX-8. A možno, len možno, si fanúšikovia Mazdy budú môcť splniť svoj 13-ročný sen.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Podporili by ste nový rotačný sporťák od Mazdy, aj keby bol vybavený automatickou prevodovkou?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Čo skrýva Dacia Duster upravená Nemcami za 46 000 eur?

Päťmetrový rodinný sedan so spotrebou len 3,7 l/100 km za cenu, ktorá vyráža dych!

Legenda sa vracia: V retro štýle 80. rokov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Pozor na falošné promile! Tieto produkty vám môžu spôsobiť obrovské problémy

16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrey_Popov). Môže alkohol tester ukázať nesprávny výsledok? Ukazuje sa, že áno. Polícia má právo požadovať od občana, aby sa podrobil…

Zelená šípka je pasca! Nový systém vás odfotí aj tak, hrozí mastná pokuta!

16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ronald Rampsch) Svieti červená, no vedľa nej sa rozsvieti zelená šípka doprava. Čo urobíte? Väčšina slovenských vodičov bez zaváhania odbočí.…

Koniec kompromisom: Tieto pneumatiky vydržia najdlhšie a zároveň sú najbezpečnejšie!

16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/4045). Ešte donedávna si výrobcovia pneumatík museli vybrať – buď vysoký kilometrový nájazd, teda nízke opotrebenie, alebo priľnavosť. Ukazuje sa…

Honda Transalp po facelifte: Lepšia, krajšia a stále za dobrú cenu.

16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/sylv1rob1). Keď prišiel na svet v roku 1987, nikto mu nepredpovedal úspech. Stalo sa však presne naopak. Transalp je jedným…

BMW potichu mení svoje logo! Toto ste si určite nevšimli

16.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tonline) Automobilový svet spozornel. BMW, jedna z najkonzervatívnejších značiek, urobila niečo nečakané. Potichu a bez veľkých fanfár začala meniť svoje…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov