21.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia).
Bez nabíjačiek to nepôjde! Európska únia čelí obrovskej výzve – ak chce splniť stanovené klimatické ciele a podporiť rozmach elektromobility, musí pridávať viac ako 3 200 nových nabíjačiek denne. Doterajšie tempo však nestačí, a Európa sa dostáva do časového sklzu.

Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia
Európa v kríze: Nabíjačky nestačia pokryť dopyt
Nabíjačky pre elektromobily sú základom pre rozvoj elektromobility. Napriek tomu, že počet nabíjacích bodov na starom kontinente narastá, aktuálne čísla hovoria jasne – stále ich je žalostne málo. Na konci roku 2024 bolo v celej Európskej únii k dispozícii 882 000 nabíjacích bodov, čo znamená medziročný nárast o 37 %.
Znie to ako skvelá správa, no do roku 2030 potrebuje Európa dosiahnuť cieľ 3,5 milióna nabíjačiek. Aby sa to podarilo, musí pribudnúť ešte 2,2 milióna nabíjacích bodov, čo si vyžaduje výstavbu neuveriteľných 3 285 nabíjačiek denne.
ACEA varuje: Potrebujeme ešte viac než 3,5 milióna
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) upozorňuje, že cieľ 3,5 milióna nabíjacích bodov nemusí stačiť. Podľa nich by Európa mala do roku 2030 prevádzkovať až 8,8 milióna nabíjačiek, ak chce udržať krok s rastúcim počtom elektromobilov.
Tento cieľ si však vyžaduje ešte rýchlejšie tempo výstavby – až 23 000 nabíjačiek týždenne. Pre porovnanie, súčasné tempo tomu ani zďaleka nezodpovedá, a krajiny čelia problémom spojeným s byrokraciou, nedostatočnou sieťovou kapacitou a dlhými schvaľovacími procesmi.
Problém je aj v rýchlosti výstavby
V niektorých krajinách, ako Holandsko, Belgicko či Nemecko, trvá vybudovanie a uvedenie novej nabíjačky do prevádzky kvôli byrokracii a preťaženým sieťam aj 2 až 5 rokov. To je alarmujúce, keďže pri takomto tempe bude dosiahnutie cieľov prakticky nemožné.
Dve rýchlosti Európy: Kto je lídrom a kto zaostáva?
Kým západné krajiny ako Nemecko, Holandsko a Francúzsko výrazne vedú v počte nových nabíjacích bodov, ostatné štáty, vrátane Slovenska, majú čo doháňať. Napríklad v roku 2024 pribudlo v Nemecku viac než 39 000 nových nabíjačiek, pričom až 26 800 z nich boli rýchle nabíjačky. Holandsko pridalo 37 000 a Francúzsko 36 700 nabíjacích bodov.
Na druhej strane, Slovensko zaostáva. Na konci 2024 bolo na Slovensku len niekoľko stoviek nabíjacích staníc, čo je hlboko pod európskym priemerom.
Strach z nabíjania nahrádza obavy zo vzdialenosti
Podľa prieskumu GridX až 73 % používateľov elektromobilov v EÚ jazdí prevažne na kratšie vzdialenosti. No na dlhé cesty mnohí plánujú dobíjanie vopred a zároveň sa obávajú dostupnosti a spoľahlivosti nabíjacích bodov. Tento tzv. „strach z nabíjania“ sa stáva novou výzvou pre vodičov elektromobilov, ktorí očakávajú jednoduchšiu dostupnosť infraštruktúry.

Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia
Čo to znamená pre motoristov?
Ak Európa nezrýchli tempo výstavby nabíjačiek, používateľov elektromobilov čakajú problémy. Už teraz sa vodiči stretávajú s preťaženými nabíjacími stanicami, dlhými čakacími lehotami a obmedzenou dostupnosťou rýchlych nabíjačiek.
Ak má byť elektromobilita skutočne budúcnosťou dopravy, krajiny musia odstrániť byrokratické prekážky, investovať do rozvoja elektrickej siete a zabezpečiť, aby nabíjačky pribúdali v oveľa rýchlejšom tempe.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čína zadržiava vzácne suroviny: Svetoví výrobcovia elektromobilov stoja pred veľkým problémom!
Ako zelená ideológia zrazila na kolená automobilový trh v Holandsku
V Holandsku obmedzia domáce nabíjanie elektromobilov: Väčšine ľudí to vraj stačí
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.