Správy, Zaujímavosti,

Chcete lacné čínske autá? EU má iný plán – regulácia namiesto voľného trhu!

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo). Navonok to vyzerá, že Európska únia bojuje za blaho spotrebiteľov a ochranu životného prostredia. Realita je však často oveľa komplikovanejšia. Najnovšie sa Brusel pokúša...

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo).

Navonok to vyzerá, že Európska únia bojuje za blaho spotrebiteľov a ochranu životného prostredia. Realita je však často oveľa komplikovanejšia. Najnovšie sa Brusel pokúša obmedziť príchod lacných čínskych elektromobilov na európsky trh. Politici tvrdia, že ide o ochranu domácich výrobcov, no pravda je niekde inde. Ak ste dúfali, že si kúpite lacný elektromobil z Číny, tento sen sa môže rýchlo rozplynúť.

Kľúč auto eurá
Chcete lacné čínske autá? EU má iný plán – regulácia namiesto voľného trhu!
Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo

Európska únia: pomoc alebo manipulácia?

Európska únia na prvý pohľad pôsobí ako organizácia, ktorá robí všetko pre dobro svojich občanov. Politici z Bruselu nás denne presviedčajú, že ich rozhodnutia sú tu pre nás – pre našu bezpečnosť, zdravie či peňaženku. No ako ukazuje aktuálny prípad s čínskymi autami, ich skutočná motivácia môže byť otázna.

Brusel sa totiž rozhodol zavádzať opatrenia, ktoré majú zabrániť čínskym výrobcom predávať svoje autá príliš lacno. Na jednej strane zruší dovozné clá, na druhej strane však od čínskych výrobcov požaduje sľub, že ich autá nebudú cenovo dostupnejšie než tie európske. Je toto skutočne ochrana trhu, alebo ďalší krok k manipulácii?

Kto na tom získa a kto stratí?

Na prvý pohľad je zrejmé, že takéto pravidlá majú pomôcť európskym automobilkám, ktoré len ťažko dokážu konkurovať čínskym cenám. Lenže namiesto toho, aby únia uľahčila domácim výrobcom život a znížila byrokraciu, pridáva ďalšie pravidlá. Výsledkom je, že trpí predovšetkým spotrebiteľ.

Predstavte si, že v Číne si môžete kúpiť mestský elektromobil BYD Seagull za 9 000 eur. Na európskom trhu však jeho cena vďaka reguláciám môže narásť až na 16 600 eur. Rozdiel? Viac ako dvojnásobok. Kam vlastne tieto peniaze idú? K výrobcom, vládam alebo do pokladnice EÚ? Odpoveď je zatiaľ nejasná.

Je lacné auto naozaj problém?

Zaujímavé je, že lacné čínske autá by mohli byť pre európskych spotrebiteľov výhrou. Domáce automobilky totiž zatiaľ nedokážu ponúknuť cenovo dostupné a zároveň kvalitné elektromobily. Namiesto podpory konkurencie, ktorá by mohla zlepšiť celý trh, však Brusel volí úplne opačný prístup.

Mnohým motoristom tak ostáva iba snívať o tom, že si kúpia elektromobil za prijateľnú cenu. Regulácie a nariadenia totiž neustále zvyšujú ceny, a tak sa auto stáva luxusom, na ktorý si mnohí nebudú môcť dovoliť.

BYD Seallgull
Čínske autá na európskych cestách: Lacné sny, ktoré Brusel brzdí.
Foto: youtube.com/@worldautoshow

Brusel hrá vlastnú hru

Je jasné, že Európska únia má v pláne kontrolovať trh tak, aby vyhovoval jej vlastnej politike. Miesto podpory inovácií a odstránenia prekážok pre výrobcov však volí cestu ďalších regulácií a obmedzení. Výsledkom je trh, ktorý viac pripomína šachovnicu, kde Brusel ťahá všetkými figúrkami.

Ak sa pýtate, kde je záujem spotrebiteľa, odpoveď je jednoduchá – v tejto hre nemá čo hľadať.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ste spokojní s politikou EÚ pri ochrane automobilového trhu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nemecké automobilky v Číne strácajú dych: Prečo ich už Číňania nechcú?

Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete? Neočakávaný výsledok testu

Tesla si vystrelila sama zo seba: Nečakané priznanie chyby rozdelilo vodičov!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Kúpil si späť svoje vlastné ukradnuté auto – tento príbeh je ako zo sveta sci-fi!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PaulLP). Muž sa stal hlavným aktérom bizarného prípadu, keď si nevedomky kúpil späť svoje vlastné auto, ktoré mu pred niekoľkými…

Benzín alebo diesel? Ktoré auto vám skutočne ušetrí viac peňazí?

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/alexgo.photography). Výber medzi benzínovým a dieselovým motorom patrí k rozhodnutiam, ktoré najviac ovplyvnia vašu peňaženku. Ktorý typ auta je však…

SUV s DNA Dacie Bigster, ktoré sa chystá dobýjať svet!

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tuningblogeu). Renault odhalil svoje plány na nové kompaktné SUV model Boreal, ktorý zamieri na trhy Latinskej Ameriky. Toto nové vozidlo,…

Nový Defender V8 Soft Top je snom každého milovníka dobrodružstva

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Linewcartech). Land Rover opäť dokazuje, že tradícia a moderné technológie môžu kráčať ruka v ruke. Po takmer desaťročí prichádza Defender…

Matera: Skryté talianske mesto vytesané do skál, kde sa natáčal James Bond

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ryzhkov Oleksandr). Predstavte si mesto staršie ako Rím, kde ľudia žijú nepretržite už 9000 rokov. Mesto, kde domy nie sú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov