Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Zisková realita elektromobilov: Len štyri značky na svete dokážu zarábať. A aj to je otázne!

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@edmundscars). Elektromobily sa stále viac stávajú symbolom budúcnosti. No hoci po svete jazdia milióny takýchto vozidiel, pravda o ich ziskovosti je tvrdá a neúprosná. Podľa...

7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@edmundscars).

Elektromobily sa stále viac stávajú symbolom budúcnosti. No hoci po svete jazdia milióny takýchto vozidiel, pravda o ich ziskovosti je tvrdá a neúprosná. Podľa štúdie iba štyri automobilky dokážu na elektromobiloch skutočne zarobiť – a aj to s dávkou optimizmu.

Nabijanie Toyota
Zisková realita elektromobilov: Len štyri značky na svete dokážu zarábať. A aj to je otázne!
Foto: youtube.com/@edmundscars

Sen o elektromobilite: Záchrana alebo ekonomická pasca?

Elektromobilita bola dlho ospevovaná ako budúcnosť automobilového priemyslu. Automobilky, ako Volkswagen, sa rozhodli staviť všetko na túto kartu, najmä po škandáloch s dieselovými emisiami. Elektromobily mali priniesť vyššie zisky a nižšie náklady. Lenže realita ukázala úplne iný obraz. Náklady na vývoj a výrobu sú stále vysoké, a keďže sa tieto vozidlá častokrát predávajú za vyššie ceny, zákazníci ich prijímajú len s váhavosťou.

Číňania ako lídri – a zároveň varovanie

Čína sa stala hlavným trhom pre elektromobily. A čo viac, medzi svetovou „ziskovou špičkou“ výrobcov sa nachádzajú práve čínske značky ako BYD, Li Auto a Seres. Tesla, ktorá vedie rebríček s 7,2 % ziskovosťou, je jedinou spoločnosťou mimo Číny, ktorá dokáže na elektromobiloch zarábať. No aj tieto úspechy sú len zlomkom celkového obrazu – veľká časť príjmov týchto značiek pochádza z vládnych dotácií a predaja emisných povoleniek.

Katastrofálne straty a nekonečný boj

Drvivá väčšina výrobcov elektromobilov čelí obrovským stratám. Medzi „lídrov“ v mínusoch patrí čínska Nio (-400 %) a americký Rivian (-374 %). Automobilky ako Polestar, VinFast či Xpeng síce bojujú o svoje miesto na trhu, no cesta k ziskovosti je pre ne stále veľmi vzdialená. Dokonca aj tí, ktorí dokážu znížiť svoje straty, zďaleka nemajú vyhraté. Situácia je natoľko zúfalá, že niektoré firmy sú závislé na dotáciách alebo úveroch, aby prežili.

Komu veriť? Realita verzus optimistické vykazovanie

Štúdia poukazuje aj na fakt, že čísla „ziskových“ značiek môžeme najprv len ťažko považovať za úplne dôveryhodné. Mnohé spoločnosti následne optimalizujú výsledky, aby potom uspokojili investorov či veriteľov. Tesla napríklad najskôr zarába nemalé peniaze na emisných povolenkách, zatiaľ čo čínski výrobcovia zároveň získavajú masívnu podporu od štátu. Preto sa nemožno čudovať, že ekonomická stránka elektromobility vyzerá viac ako ilúzia než ako udržateľný model.

Nápis Tesla na vozidle
Tesla a BYD: Ziskoví lídri, no za akú cenu?
Foto: shutterstock.com/Art of pixels

Kto varoval, ale nikto nepočúval…

Mnohí experti už pred rokmi upozorňovali, že elektromobilita nie je zlatou baňou, za ktorú je často vykresľovaná. Napriek tomu boli ich varovania ignorované. Dnes, keď sú čísla a fakty neúprosné, sa ukazuje, že ich slová boli viac ako pravdivé. Zároveň sa potvrdzuje, že politické rozhodnutia bez ohľadu na trhové mechanizmy vedú k nepredvídateľným dôsledkom.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že elektromobily sú budúcnosťou, alebo slepou uličkou?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Cla na čínske elektromobily zabrali: Ich predaje v Európe prudko klesajú!

Odpoveď Nemcov jasná: Elektromobily? Nie, ďakujeme!

Elektromobily žerú pneumatiky ako nikdy predtým – Tesla na čele!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Revolúcia na kolesách sa odkladá: Prečo stále nemáme pneumatiky, ktoré nikdy nedostanú defekt?

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET) Predstavte si svet bez defektov, kompresorov a starostí s tlakom v pneumatikách. Znie to ako sen, však? Presne to…

Koniec dohadom! Prekvapivá pravda o elektromobiloch, ktorá vám vyrazí dych

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia) Sú elektromobily naozaj také ekologické, ako sa hovorí? Nezruinujú našu peňaženku a nezrútia sa pod nimi elektrické siete?…

Prémiové palivo: Kedy pomáhajú a kedy môže zničiť motor? Toto musíte vedieť!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor) Každý to pozná. Stojíte pri čerpacom stojane, pozeráte na lesklé pištole s označením "premium", "V-Power" či "MaxxMotion" a v…

Tajná reč vodičov: Čo znamená „hovoriaca ruka“ a prečo vám môže zachrániť peňaženku?

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Standret) Na cestách sa často stretávame so signálmi, ktoré v autoškole neučia. Vodiči si vytvorili vlastný jazyk gest, ktorým si…

Japonskom otriaslo zemetrasenie a hrozba cunami: Automobilky Nissan, Toyota a Mitsubishi zastavili výrobu!

01.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ABCNews) Silné zemetrasenie, ktoré v stredu zasiahlo pobrežie Japonska, vyvolalo okamžitú reakciu. Úrady vydali varovanie pred vlnou cunami, čo prinútilo…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov