Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Elektrická idylka je minulosťou – Rakúsko zavádza dane na elektromobily

14.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Owlie Productions). Koniec hradenia elektromobilov z vreciek ostatných šoférov. Rakúsko od 1. apríla zavádza ročnú cestnú daň aj na vozidlá poháňané elektrinou. Majitelia týchto áut...

14.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Owlie Productions).

Koniec hradenia elektromobilov z vreciek ostatných šoférov. Rakúsko od 1. apríla zavádza ročnú cestnú daň aj na vozidlá poháňané elektrinou. Majitelia týchto áut sa budú musieť pripraviť na nové poplatky, ktoré ich môžu vyjsť až na tisíce eur ročne. Tento krok znamená, že aj doteraz „zvýhodnená“ e-mobilita má svoju cenu.

V ruke nabíjací kábel na elektromobil
Elektrická idylka je minulosťou – Rakúsko zavádza dane na elektromobily.
Foto: shutterstock.com/Owlie Productions

Daňové zvýhodnenie elektromobilov končí

Desaťročie trvajúca výhoda pre majiteľov elektromobilov sa blíži ku koncu. Rakúsko od 1. apríla zavádza povinnosť platiť cestnú daň aj na elektrické vozidlá, čím výrazne mení pravidlá hry. Doteraz mohli majitelia týchto áut využívať bezplatné parkovanie, minimálne náklady na prevádzku a absenciu daní. Nový režim však zasiahne najmä tých, ktorí si zvolili luxusnejšie modely.

Koľko zaplatia majitelia elektromobilov?

Nová daň sa vypočítava na základe výkonu motora a hmotnosti vozidla, čo znamená, že čím výkonnejšie a ťažšie auto máte, tým viac zaplatíte. Napríklad majiteľ Dacie Spring, jedného z najdostupnejších elektromobilov, zaplatí ročne len 66 eur, zatiaľ čo vlastník luxusného Audi e-tron čaká odvod až 1 142 eur. V niektorých prípadoch sa suma môže vyšplhať až na 2 000 eur ročne.

Prečo je to nevyhnutné?

Rakúske autority argumentujú, že štátna pokladnica potrebuje kompenzovať straty, ktoré vznikajú z postupného úbytku daní na spaľovací pohon. Elektrické autá sú na cestách čoraz častejšie a ich dotovanie začína byť finančne neudržateľné. Ak sa teda štát rozhodol uľaviť jednej skupine, musí náklady preniesť na všetkých majiteľov vozidiel. Príchod daní na elektromobily je tak len otázkou času aj v iných krajinách.

Kto zaplatí najviac?

Vzorové príklady ukazujú, že nové dane zasiahnu najmä majiteľov výkonných alebo luxusných vozidiel, ako sú Tesla Model Y či Audi e-tron 55. Priemerný poplatok pre majiteľov elektromobilov v Rakúsku bude podľa odhadov okolo 400 eur ročne. Aj takýto krok ale môže mnohých odradiť od kúpy elektrického auta, najmä ak výhody začnú miznúť.

Príklady výšky ročnej cestnej dane novo uvalenej v Rakúsku na elektromobily:

Audi e-tron 55 – 1 142 Eur
BMW i3 – 170 Eur
BMW i4 – 530 Eur
BYD Seal – 813 Eur
Dacia Spring – 66 Eur
Hyundai Inster – 108 Eur
Škoda Enyaq – 480 Eur
Tesla Model 3 – 732 Eur
Tesla Model Y – 950 Eur
VW ID.3 Pro – 514 Eur

Audi E-Tron na ceste
Budete platiť na základe výkonu: Čím luxusnejšie auto, tým vyššia daň.
Foto: youtube.com/@Auditography

Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility?

Rakúsko svojim rozhodnutím naznačuje smerovanie, ktorým sa môžu vydať aj iné krajiny. Napríklad Nemecko, kde jazdí viac ako 1,65 milióna elektromobilov, by týmto systémom mohlo do rozpočtu priniesť miliardy eur. Otázkou však ostáva, kedy sa aj ďalšie vlády odvážia zaviesť podobné opatrenia, ktoré by mohli zmeniť vnímanie elektromobilov ako „lacnej alternatívy„.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o zavedení daní na elektromobily v Rakúsku?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Čínske diely, portugalská výroba a nemecký marketing – cesta Volkswagenu ID.1

Zrútenie európskeho sna: Najväčší výrobca batérií vyhlásil bankrot

Ktorá batéria je lepšia? Tesla alebo BYD? Výsledky testovania vás prekvapia!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Syntetický „superlist“, ktorý mení CO2 na palivo: Budúcnosť dopravy je tu!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: instagram.com/berkeleylab/). Predstavte si svet, kde by ste mohli tankovať svoje auto úplne ekologicky – priamo zo vzduchu pomocou slnečnej energie.…

Koniec snov o elektrických autách? Automobilka dostáva tvrdú lekciu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography). Ikonická nemecká automobilka Porsche, čelí šokujúcej realite – ich elektrické vozidlá môžu na najväčšom svetovom trhu úplne zlyhať.…

Trump cúvol! Svetový automobilový priemysel oslavuje kľúčový obrat

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSNews). Donald Trump potvrdil, že jeho administratíva zníži kontroverzné clá na automobilové diely. Tieto opatrenia, ktoré mali pôvodne podporiť americký…

Ruský automobilový trh na kolenách: Ani boháči si už nepomôžu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/AntonSAN). Ruský automobilový trh sa rúti do záhuby a ani luxusné značky už nedokážu nájsť svoje miesto na trhu. Predaje…

Kúpil si späť svoje vlastné ukradnuté auto – tento príbeh je ako zo sveta sci-fi!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PaulLP). Muž sa stal hlavným aktérom bizarného prípadu, keď si nevedomky kúpil späť svoje vlastné auto, ktoré mu pred niekoľkými…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov