8.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autogefuehl).
Zabudnite na dotykové panely, ktoré vás na cestách len zbytočne rozptyľujú. Volkswagen priznal chybu a vracia sa k fyzickým tlačidlám. Šéf dizajnu značky vyhlásil, že už nikdy nechcú vodičov zmiasť komplikovanými dotykovými ovládaniami. Viete, prečo je návrat tlačidiel nielen praktickým, ale aj bezpečnostným krokom?

Foto: youtube.com/@autogefuehl
Dotykové panely? Rozčúlenie za volantom zaručené
Ak ste šoférovali moderné auto bez tlačidiel, pravdepodobne viete, aké frustrujúce môže byť zvládnuť ovládanie klímy alebo hlasitosti hudby cez dotykový panel. Volkswagen si to uvedomil a po rokoch skúseností s elektroautami, ako je ID.4, priznal, že tento trend bola chyba.
Šéf dizajnu VW, Andreas Mindt, nedávno pre Autocar uviedol: „Od modelu ID.2 budeme mať fyzické tlačidlá pre päť najdôležitejších funkcií – hlasitosť, kúrenie na oboch stranách, ventiláciu a výstražné svetlá – priamo pod obrazovkou. Už nikdy túto chybu nezopakujeme.“
Prečo sú tlačidlá dôležité? Bezpečnosť na prvom mieste
Návrat k tlačidlám nie je len o pohodlí vodičov, ale aj o bezpečnosti. Podľa Európskej organizácie NCAP je absencia fyzických ovládacích prvkov jedným z dôvodov, prečo dochádza k častejším nehodám spôsobeným rozptýlením za volantom.
Od roku 2026 bude NCAP vyžadovať, aby fyzické ovládania, ako napríklad klaksón, stierače, výstražné svetlá či smerovky, boli povinnou súčasťou áut, ktoré chcú dosiahnuť najvyššie hodnotenie bezpečnosti.
Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja NCAP, uviedol: „Čoraz viac vodičov sa stáva obeťami nehôd, pretože sú rozptyľovaní komplikovaným ovládaním.“
Volkswagen nie je jediný: Mercedes a Tesla tiež ustupujú
Volkswagen nie je jediná značka, ktorá sa rozhodla prehodnotiť extrémne digitálne ovládanie. Aj Mercedes priznal, že dotykové obrazovky nepredstavujú luxus, a plánuje ich postupne eliminovať. Značka Tesla, ktorá spustila trend masívnych dotykových obrazoviek, už taktiež narazila na limity minimalizmu. Jej Model 3 Highland dokonca odstránil klasické páčky pre smerovky či stierače, čo vyvolalo vlnu kritiky.
Tento tlak zo strany zákazníkov a odborníkov nakoniec prinútil výrobcov vrátiť sa k osvedčeným fyzickým tlačidlám a otočným voličom, ktoré vodič dokáže ovládať intuitívne a bez zdĺhavého hľadania na dotykovej obrazovke.
Auto nie je mobil: Prečo sa tlačidlá oplatia?
Hoci veľké obrazovky vyzerajú moderné a autám dodávajú futuristický vzhľad, ich ovládanie počas jazdy je komplikované a často neintuitívne. Tlačidlá a otočné voliče umožňujú vodičovi rýchlejšiu interakciu bez toho, aby musel odvracať zrak od cesty.

Foto: youtube.com/@AutoImpulse1
Návrat k fyzickým ovládaniam síce môže automobilky stáť viac peňazí, no bezpečnosť a spokojnosť vodičov za to jednoznačne stojí. Ako povedal Andreas Mindt: „Je to auto. Nie telefón.“
Budúcnosť ovládania: Kombinácia pohodlia a bezpečnosti
Volkswagen plánuje zaviesť fyzické ovládania už vo svojich najnovších modeloch, pričom model ID.2 bude prvým zástupcom tejto zmeny. Okrem toho sa tlačidlá objavia aj na volante, čo eliminuje problém s nechceným spustením funkcií, ktorý šoférov pri haptických paneloch často iritoval.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Renault 4 E-Tech: Ikonická legenda sa vracia ako moderný elektromobil
Volvo balí kufre? Produkcia sa možno presunie do USA!
Málo známy trik, ako ušetriť na pokutách: Prečo zaplatíte len za najzávažnejší priestupok
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.