Správy, Zaujímavosti,

Pohľad späť: Testovacie zariadenie BMW, ktoré spaľuje pneumatiky

31.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MRWHTSUP). Približne 20 000 komponentov každého BMW, ktoré je dnes na cestách, je vystavených extrémnej skúške, ktorá ďaleko presahuje očakávania reálneho sveta. Na druhej strane,...

31.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MRWHTSUP).

Približne 20 000 komponentov každého BMW, ktoré je dnes na cestách, je vystavených extrémnej skúške, ktorá ďaleko presahuje očakávania reálneho sveta. Na druhej strane, niekedy aj nie-priemerný vodič vystaví svoje BMW rovnako vyčerpávajúcim podmienkam, napríklad keď vezme svoju M5 na Nürburgring Nordschleife na zábavnú víkendovú jazdu.

Náprava auta na testovacom stroji
Približne 20 000 komponentov každého BMW, ktoré je dnes na cestách, je vystavených extrémnej skúške.
Foto: youtube.com/@MRWHTSUP

BMW bolo pred desiatkami rokov prvou spoločnosťou, ktorá začala zaznamenávať údaje z každého svojho modelu zo svetoznámej trate Nordschleife, trestajúceho vysokorýchlostného okruhu v Nemecku s dĺžkou 12,94 míle (20,83 km).

Extrémne robotické testovanie

Ale model M5 E39, ktorý spoločnosť vyrábala v rokoch 1998 až 2003, bol tiež jedným z prvých strojov vyvinutých s použitím extrémneho robotického testovania. Možno vyzeral ako nenápadný rodinný sedan, ale E39 bol vo svojej dobe tak trochu beštia. Bola to prvá M5 s mohutným motorom V8 s výkonom 394 koní (294 kW) a krútiacim momentom 369 Nm.

Okrem toho malo celohliníkové predné zavesenie a ako prvé BMW bolo vybavené systémom riadenia Servotronic, ktorý upravoval intenzitu riadenia v závislosti od rýchlosti, akou sa vozidlo pohybovalo. Maximálna rýchlosť modelu E39 bola elektronicky obmedzená na 155 míľ/h (250 km/h). Bez obmedzenia dokázal s dostatočným nájazdom dosiahnuť rýchlosť 186 mph (299 km/h).

Chris Bangle, vtedajší šéf dizajnu BMW, povedal, že cieľom modelu E39 M5 je „dokonalá rovnováha medzi výkonom, eleganciou a každodennou použiteľnosťou“.

Vyvinuli testovacie zariadenie simulujúce Nordschleife

V ideálnom svete by možno BMW tento stroj denne a s nadšením testovalo na Nürburgringu Nordschleife – ale to je vzhľadom na utajenie vývoja nových vozidiel, nesmierne premenlivé počasie a inú premávku na okruhu sotva praktické.

Preto tím vyvinul testovacie zariadenie simulujúce Nordschleife, kde sa podvozok mohol podrobiť starostlivo zachytenej dynamickej situácii na okruhu. Pričom sám dodával výkon, brzdil a pôsobil na zákruty. Vozidlo tu mohlo byť vystavené vysokým zaťaženiam a umelo pôsobiacim G-nárazom tak dlho, ako inžinieri chceli. Bez toho, aby sa testovací jazdci dostali do nebezpečných situácií.

BMW naprogramovalo tento stroj na testovanie únavy pomocou zaznamenaných údajov z predchádzajúcich reálnych kôl na Nordschleife tak, aby kopíroval každý aspekt cestnej trate. Od 33-stupňového tvrdého náklonu „kolotoča“ až po rovnú 1,5 míľovú (2,4 km) rovinku známu ako „Döttinger Höhe“. Zariadenie bude zaťažovať pneumatiky, zavesenie a komponenty riadenia až na hranicu ich možností.

Lietajúce iskry a žiariace rotory… Je tu toho veľa, čo si môžete zamilovať! Nezabudnite si pri sledovaní zvýšiť hlasitosť!

Základné princípy únavového testovania sa veľmi nezmenili

BMW počíta s tým, že každá jedna míľa na drsnom simulátore sa z hľadiska vplyvu na vozidlo rovná približne 20 míľam „normálnej“ jazdy v reálnom svete. Dva týždne nepretržitého testovania na simulátore sa teda rovnajú približne 186 000 kilometrom na cestách. Čo určite odstráni všetky potenciálne konštrukčné problémy.

Základné princípy únavového testovania sa za posledných 50 rokov veľmi nezmenili, ale technológia na vykonávanie týchto testov výrazne pokročila. Vzhľadom na to, že jednotlivé komponenty vozidiel môžu prejsť miliónmi cyklov a ich stiahnutie z trhu môže stáť miliardy dolárov. Je veľmi dôležité, aby výrobcovia automobilov pred uvedením vozidiel na trh postupovali správne.

Len za posledné desaťročie presiahli výdavky spoločnosti Ford Motor Company súvisiace so zvolávaním vozidiel 20 miliárd USD. Uf.

Tento typ patentovaného zariadenia na testovanie vozidiel je vo všeobecnosti dobre stráženým tajomstvom. Takže je vzácne vidieť ho v akcii, aj keď je starý niekoľko desaťročí.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Šokujúce rozhodnutie: BMW zabíja svoje najvýkonnejšie kupé!

Všetky nové vozidlá BMW v roku 2025

Kompaktný e-quad a minivan zaujmú vertikálnymi dverami elytra


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Astrológia

Aura znamenia zverokruhu neklame. Zistite, kto vás nabíja energiou a kto ju berie

03.11.2025, Adriana R. | Poznáte ten pocit – po stretnutí s niektorými ľuďmi sa cítite plní energie, iní vás naopak vyčerpajú do poslednej kvapky. Astrológovia tvrdia, že ...

Tipy

Bol váš telefón hacknutý? Tieto príznaky to prezradia

03.11.2025, Ronald R. | Začal sa vám telefón správať zvláštne? Rýchlo sa vybíja, zrazu sa objavujú nové aplikácie alebo dostávate podozrivé správy? Možno sa stal terčom hackerov. ...

Tipy

Vypínate radiátory na noc? Táto zdanlivá úspora sa mení na drahý omyl

03.11.2025, Ronald R. | Zima sa blíži a účty za energie rastú. Mnohí preto hľadajú spôsoby, ako ušetriť – jedným z najčastejších trikov je vypínať radiátory na ...

Zdravie

Prijala výzvu prejsť 10 000 krokov denne. Po mesiaci neverila, koľko kíl zmizlo

03.11.2025, Monika I. | Chôdza je jednou z najjednoduchších foriem pohybu, no jej účinky na zdravie a postavu bývajú prekvapivo silné. Reportérka Dianne Bourne sa rozhodla overiť ...

Kuchyňa

Tieto bravčové rezne chutia presne tak, ako ich robievala babička. Potrebujete len jednu vec, aby boli chrumkavé a šťavnaté

03.11.2025, Adriana R. | Ak sa vám niekedy stalo, že bravčové rezne vyšli tvrdé ako podrážka alebo bez chuti, možno len vynechávate jednoduchý krok, na ktorý nedala ...

Zaujímavosti

Zmeny na svahoch od 2026: koho sa týka nová povinnosť?

03.11.2025, Ronald R. | Zima sa nezadržateľne blíži a spolu s ňou aj sezóna, na ktorú sa tešia všetci milovníci snehu a hôr. Lyžiarske strediská sa pripravujú ...

Tipy

Kam vyhadzovať hubky na riad? Uplynulo toľko rokov a ľudia stále robia chyby

03.11.2025, Ronald R. | Možno si myslíte, že o separovaní odpadu viete všetko. A predsa – aj po rokoch stále mnohí netušia, do ktorého koša patria staré ...

Tipy

Zmiešajte a naneste na indukčnú varnú dosku. Stačí chvíľka „leštenia“ a bude žiariť ako nová

03.11.2025, Adriana R. | Zaschnutý tuk, rozliata polievka či pripálený olej – pozná to každý, kto má indukčnú varnú dosku. No namiesto drhnutia a drahých čistiacich prostriedkov ...

Cestovanie

November je ideálny na únik do tohto raja. Potom už bude neskoro

02.11.2025, Ronald R. | Jeseň u nás býva síce čarovná, no často aj pochmúrna a daždivá. Ak túžite pred zimou ešte raz pocítiť slnko na pokožke a ...

Hlavolamy a kvízy

Na túto úlohu s päťkami odpovedalo správne len pár ľudí. Skúsite to aj vy?

02.11.2025, Ronald R. | Na prvý pohľad vyzerá jednoducho, no práve v tom spočíva jej zákernosť. Táto matematická hádanka s číslom 5 rozdelila internet na dva tábory. ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov