Milióny dieselových áut na zošrotovanie? Verdikt, ktorý môže zmeniť osud motoristov v celej EÚ!

27.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Anteeh8). Na Súdnom dvore Európskej únie (SDEÚ) sa aktuálne odohráva proces, ktorý môže zásadne ovplyvniť osud miliónov dieselových vozidiel predaných v minulých rokoch. Ak by...

27.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Anteeh8).

Na Súdnom dvore Európskej únie (SDEÚ) sa aktuálne odohráva proces, ktorý môže zásadne ovplyvniť osud miliónov dieselových vozidiel predaných v minulých rokoch. Ak by verdikt súdu nebol priaznivý, až 8,2 milióna áut v samotnom Nemecku by mohlo skončiť na zošrotovanie. V napätí tak zostávajú nielen majitelia dotknutých vozidiel, ale aj samotní výrobcovia.

Milióny dieselových áut na zošrotovanie? Verdikt, ktorý môže zmeniť osud motoristov v celej EÚ!
Foto: youtube.com/@Anteeh8

Predmetom skúmania SDEÚ je otázka, či nemecké automobilky používali nepovolené technológie na umelé znižovanie emisií. O osude áut, ktoré výrobcovia vyrobili medzi rokmi 2011 a 2017, ktoré schválili na základe pochybných metód, sa práve rozhoduje. Ak súd potvrdil, že tieto schvaľovacie procesy porušovali zákon, výrobcovia budú musieť odkúpiť tieto vozidlá späť a zmeniť ich tak, aby spĺňali normy. Náklady na takúto operáciu však firmy nemuseli zvládnuť, čo by viedlo k masovému zošrotovaniu vozidiel.

Sťažnosti majiteľov dieselových áut pod drobnohľadom SDEÚ

Podnety, ktoré stoja za súdnym konaním (prípady C-251/23 a C-308/23), podali vlastníci vozidiel značky Mercedes. Tí namietajú, že reálne emisie ich áut sú výrazne vyššie, než tvrdili oficiálne údaje výrobcu. Problém sa sústreďuje na fungovanie emisných systémov – konkrétne jedno z áut malo spĺňať normu Euro 5 a druhé normu Euro 6.

Nemecký súd v Duisburgu, ktorý sa problematikou zaoberá, postúpil otázku na SDEÚ s cieľom zistiť, či je legálne používanie zariadení, ktoré obmedzujú emisie iba v laboratórnych podmienkach, nie však v reálnom svete. Jeden z príkladov je tzv. „tepelné okno“, ktoré používal Volkswagen a ktoré znižuje účinnosť systému recirkulácie výfukových plynov pri určitých teplotách – údajne na ochranu motora.

Generálny advokát EÚ spochybňuje praktiky výrobcov

Stanovisko generálneho advokáta SDEÚ Athanasiosa Rantosa, prednesené 21. novembra tohto roka, spôsobilo otras v nemeckom automobilovom priemysle. Rantos sa stotožnil s pochybnosťami súdu v Duisburgu a zdôraznil, že vozidlá testované starším typovým schvaľovacím postupom (NEDC) by nemali spĺňať emisné normy len na papieri, ale aj v reálnych podmienkach na cestách.

Ak súd rozhodne v neprospech výrobcov, dôsledky budú ďalekosiahle – masové zošrotovanie miliónov áut, odškodné vo výške miliárd eur.
Foto: youtube.com/@Anteeh8

Podľa jeho názoru existuje riziko, že výrobcovia používali schvaľovacie procesy, ktoré porušovali legislatívu EÚ. Ak by SDEÚ takto rozhodol, mohol zrušiť homologizáciu miliónov áut, ktoré výrobcovia predávali medzi rokmi 2011 a 2017. Automobilky by potom museli vozidlá odkúpiť, stiahnuť z trhu a mnoho z nich zošrotovať.

Od „dieselgate“ po ohrozenie celého odvetvia

Pamätáme si na škandál „dieselgate“, ktorý v roku 2015 odhalil manipulácie s emisnými testami u značky Volkswagen. Táto kauza spustila zmenu testovacích režimov z laboratórneho postupu NEDC na realistickejší cyklus WLTP. Dnes však celá nemecká automobilová scéna čelí novej hrozbe. Odborníci z ADAC argumentujú, že homologizačné procesy podľa NEDC zodpovedajú zákonom v čase ich používania a že právne normy nemôžu platiť spätne.

SDEÚ sa však zaoberá otázkou, či autá v čase svojho schválenia skutočne dodržiavali normy Euro 5 a Euro 6, keďže ich reálne emisie na cestách boli vyššie než výsledky testov v laboratóriách. Verdikt sa očakáva do konca roka. Ak súd rozhodne v neprospech výrobcov, dôsledky budú ďalekosiahle – masové zošrotovanie miliónov áut, odškodné vo výške miliárd eur a ďalší tlak na už tak poznačené nemecké automobilky.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Audi Q8 e-tron oficiálne končí: Zistite, prečo sa tento model lúči s automobilovým svetom.

Citroën C3 Aircross: SUV, ktoré pri nárazovom teste totálne pohorelo

Športovejší, modernejší, výnimočný: Pozrite si, ako sa nový Volkswagen Taigo mení na sen každého motoristu!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Tieto veci nikdy nenechávajte v aute počas horúčav: Môžu sa stať nebezpečnými alebo sa zničiť

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jaroslav Moravcik). Keď sa teplota vzduchu blíži k 30 stupňom Celzia, interiér zaparkovaného auta sa dokáže rozohriať bleskovo - až…

Kedy by ste nemali šoférovať: Zdravotné stavy a situácie, ktoré ohrozujú bezpečnosť na ceste

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DimaBerlin). Každý vodič má zákonnú povinnosť zabezpečiť, aby bol schopný bezpečne šoférovať. Tehotenstvo, zdravotné problémy, lieky či pokročilý vek môžu…

Jazda v strednom pruhu: Nebezpečný návyk, ktorý rozčuľuje vodičov po celom svete

05.07.2025 - Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels) Každý vodič to pozná - jazdíte po diaľnici a pred vami sa "usadil" niekto v strednom…

Čínsky paradox: Bohatí jazdia na benzín, chudobní si kupujú elektromobily

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman). V Číne polovica áut predaných minulý rok bola elektrická. V ázijskom svete prešli od jazdy na bicykli na…

Volkswagen sťahuje tisíce vozidiel: Airbag môže zabiť spolujazdca pri nehode

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars) Jeden z najhorších škandálov automobilového priemyslu posledných rokov sa spája s menom Takata. Kvôli neslávne známym airbagom museli vyhlásiť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov