Tipy, Zaujímavosti,

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu? Rozdiel medzi naftou a benzínom

4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor). Väčšina vodičov používa štandardný benzín alebo naftu, pretože sú v porovnaní s prémiovým produktom lacnejšie. Ale znižuje prémiové palivo, ktoré zlepšuje chod vášho vozidla,...

4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor).

Väčšina vodičov používa štandardný benzín alebo naftu, pretože sú v porovnaní s prémiovým produktom lacnejšie. Ale znižuje prémiové palivo, ktoré zlepšuje chod vášho vozidla, aj spotrebu paliva?

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu?
Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor

Prémiové benzínové palivá majú vyššie oktánové číslo ako bežné palivá. Prémiové palivá pre naftu majú vyššie cetánové číslo ako štandardné palivo.

Teoreticky tieto prémiové produkty zabezpečujú lepší výkon motora. Ich cena je však vyššia ako cena štandardného paliva.

Rozdiel medzi štandardnou a prémiovou naftou

Medzi štandardnou a prémiovou naftou je dôležitý rozdiel: čistiace prísady. Spaľovacie vlastnosti sa nelíšia, takže naftový motor bude fungovať na oboch palivách.

Jedinou výhodou prémiovej nafty je, že má pridaných niekoľko zlúčenín, ktoré čistia palivový systém a spaľovacie komory vo valcoch.

Preto pri používaní prémiovej nafty nepocítite žiadny rozdiel vo výkone v porovnaní so štandardnou naftou.

Rozdiel medzi prémiovým a štandardným benzínom

Prémiový benzín má vo väčšine prípadov vyššie oktánové číslo ako štandardný benzín.

Napríklad pri štandardnom benzíne je oktánové číslo 95, preto toto číslo nájdete v názve výrobku na väčšine čerpacích staníc.

Prémiový benzín má spravidla oktánové číslo 99 alebo 100. Oktánové číslo v podstate udáva schopnosť benzínu nezapáliť sa v motore s vysokým kompresným pomerom.

Väčšina motorov je konštruovaná na prevádzku s benzínom 95. Ak do vozidla natankujete benzín nižšej triedy, môže dôjsť k detonácii. Motor bude pracovať nerovnomerne a môže dokonca zlyhať v dôsledku detonácie.

To isté sa môže stať, ak je motor navrhnutý na prevádzku s prémiovým benzínom (98, 99 alebo 100). My ho však prevádzkujeme na benzín 95. Na to si však musíte prečítať v technickej príručke vozidla, pretože vo väčšine prípadov sa vysokooktánový benzín iba odporúča. Čo znamená, že motor bude rovnako dobre fungovať aj na štandardný benzín.

Ak však natankujete benzín s vyšším oktánovým číslom, než na aké je auto „zvyknuté“, nič sa nestane.

Klasické motory pracujú rovnako bez ohľadu na to, či ide o štandardné alebo prémiové palivo.
Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu paliva auta?

Tí, ktorí takéto porovnania vykonali, odpovedajú zhodne, že rozdiely sú zanedbateľné.

Napríklad vysoko výkonné benzínové motory majú vysoký kompresný pomer. Pracujú teda výlučne na vysokooktánové palivo.

Na druhej strane klasické motory pracujú rovnako bez ohľadu na to, či ide o štandardný alebo prémiový benzín.

To isté platí pre dieselové motory, ktoré pracujú rovnako bez ohľadu na to, či sa používa štandardnú alebo prémiovú naftu.

Z hľadiska spotreby paliva nebolo možné stanoviť jednoznačný rozdiel medzi prémiovým a štandardným benzínom.

Experiment: prémiový a štandardný benzín

V rámci experimentu, ktorý sa uskutočnil, odborníci analyzovali spotrebu paliva. Porovnával sa prémiový benzín so štandardným benzínom, aby sa zistilo, ktorý je úspornejší.

Záver bol, že v oboch prípadoch bola spotreba paliva rovnaká.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo NEMÔŽETE robiť, ak namiesto nafty natankujete benzín! Ako to opraviť

Benzín E10. Tu je vysvetlenie do ktorých áut je lepšie ho netankovať


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ťaháte príves? Táto chyba vás môže stáť život! Smrtiaca pasca na diaľnici

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Beekeepx) Ťahanie prívesu sa môže zdať ako jednoduchá úloha. Pripojíte ho, naložíte a idete. Realita je však oveľa nebezpečnejšia. Najmä…

Koniec jedovatému prachu z bŕzd? Stellantis má geniálne riešenie.

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kaninw). V posledných rokoch sa bubnové brzdy z moderných áut takmer úplne vytratili. Kotúčové brzdy sú nielen účinnejšie a menej…

Koniec sa nekoná! Mercedes šokuje, legendárny motor V12 bude žiť ďalej!

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AMGmeister) V dobe, keď sa zdá, že budúcnosť patrí výlučne elektromobilom a veľké motory sú na odpis, prichádza z Nemecka…

Šokujúci výsledok z crash testov: Z tohto čínskeho auta by ste neodišli živí!

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ancapcrashtests) Automobilový svet zažil zemetrasenie. Nový a nádejný čínsky model MG 3, ktorý mal ambíciu stať sa hitom, totálne pohorel…

Rodinná vojna o miliardy: Prezident Stellantisu dostal mastnú pokutu.

13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Dedičstvo rodiny Agnelli sa skončilo pokutou takmer 200 miliónov eur a rokom verejnoprospešných prác pre prezidenta Stellantisu…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov