Tipy, Zaujímavosti,

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu? Rozdiel medzi naftou a benzínom

4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor). Väčšina vodičov používa štandardný benzín alebo naftu, pretože sú v porovnaní s prémiovým produktom lacnejšie. Ale znižuje prémiové palivo, ktoré zlepšuje chod vášho vozidla,...

4.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor).

Väčšina vodičov používa štandardný benzín alebo naftu, pretože sú v porovnaní s prémiovým produktom lacnejšie. Ale znižuje prémiové palivo, ktoré zlepšuje chod vášho vozidla, aj spotrebu paliva?

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu?
Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor

Prémiové benzínové palivá majú vyššie oktánové číslo ako bežné palivá. Prémiové palivá pre naftu majú vyššie cetánové číslo ako štandardné palivo.

Teoreticky tieto prémiové produkty zabezpečujú lepší výkon motora. Ich cena je však vyššia ako cena štandardného paliva.

Rozdiel medzi štandardnou a prémiovou naftou

Medzi štandardnou a prémiovou naftou je dôležitý rozdiel: čistiace prísady. Spaľovacie vlastnosti sa nelíšia, takže naftový motor bude fungovať na oboch palivách.

Jedinou výhodou prémiovej nafty je, že má pridaných niekoľko zlúčenín, ktoré čistia palivový systém a spaľovacie komory vo valcoch.

Preto pri používaní prémiovej nafty nepocítite žiadny rozdiel vo výkone v porovnaní so štandardnou naftou.

Rozdiel medzi prémiovým a štandardným benzínom

Prémiový benzín má vo väčšine prípadov vyššie oktánové číslo ako štandardný benzín.

Napríklad pri štandardnom benzíne je oktánové číslo 95, preto toto číslo nájdete v názve výrobku na väčšine čerpacích staníc.

Prémiový benzín má spravidla oktánové číslo 99 alebo 100. Oktánové číslo v podstate udáva schopnosť benzínu nezapáliť sa v motore s vysokým kompresným pomerom.

Väčšina motorov je konštruovaná na prevádzku s benzínom 95. Ak do vozidla natankujete benzín nižšej triedy, môže dôjsť k detonácii. Motor bude pracovať nerovnomerne a môže dokonca zlyhať v dôsledku detonácie.

To isté sa môže stať, ak je motor navrhnutý na prevádzku s prémiovým benzínom (98, 99 alebo 100). My ho však prevádzkujeme na benzín 95. Na to si však musíte prečítať v technickej príručke vozidla, pretože vo väčšine prípadov sa vysokooktánový benzín iba odporúča. Čo znamená, že motor bude rovnako dobre fungovať aj na štandardný benzín.

Ak však natankujete benzín s vyšším oktánovým číslom, než na aké je auto „zvyknuté“, nič sa nestane.

Klasické motory pracujú rovnako bez ohľadu na to, či ide o štandardné alebo prémiové palivo.
Foto: youtube.com/@TheOnlineDrivingInstructor

Mýtus alebo pravda: Znižuje prémiové palivo spotrebu paliva auta?

Tí, ktorí takéto porovnania vykonali, odpovedajú zhodne, že rozdiely sú zanedbateľné.

Napríklad vysoko výkonné benzínové motory majú vysoký kompresný pomer. Pracujú teda výlučne na vysokooktánové palivo.

Na druhej strane klasické motory pracujú rovnako bez ohľadu na to, či ide o štandardný alebo prémiový benzín.

To isté platí pre dieselové motory, ktoré pracujú rovnako bez ohľadu na to, či sa používa štandardnú alebo prémiovú naftu.

Z hľadiska spotreby paliva nebolo možné stanoviť jednoznačný rozdiel medzi prémiovým a štandardným benzínom.

Experiment: prémiový a štandardný benzín

V rámci experimentu, ktorý sa uskutočnil, odborníci analyzovali spotrebu paliva. Porovnával sa prémiový benzín so štandardným benzínom, aby sa zistilo, ktorý je úspornejší.

Záver bol, že v oboch prípadoch bola spotreba paliva rovnaká.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo NEMÔŽETE robiť, ak namiesto nafty natankujete benzín! Ako to opraviť

Benzín E10. Tu je vysvetlenie do ktorých áut je lepšie ho netankovať


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Najväčší nafukovací „stan“ sveta: Nová éra stavebníctva

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: instagram.com/xdairdome/). Nad čínskym mestom Jinan sa objavila obrovská nafukovacia kupola. Pod ňou v najlepšom prebieha... stavba. Toto inovatívne riešenie má…

Hyundai šokuje: Je nám jedno, či si naše auto kúpite! Toto je dôvod

30.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JoeAchilles1) Hyundai prichádza s vyhlásením, ktoré otriaslo automobilovým svetom. Je im úplne jedno, koľko kusov svojho nového športového elektromobilu Ioniq…

Porsche prepisuje históriu: Vyrobili milión Macanov za 10 rokov!

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarsAroundTV). Automobilka Porsche má obrovský dôvod na oslavu. Ich najobľúbenejšie a pre mnohých aj najdôležitejšie SUV poslednej dekády dosiahlo neuveriteľný…

Od Brexitu k colným vojnám: Britský automobilový priemysel v kríze

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jcwadventures). Ak vynecháme pandemické časy, dnešná výroba automobilov vo Veľkej Británii je najnižšia od roku 1953. Údaje sú skutočne tragické.…

Prečo z vetrania fúka studený vzduch pri zapnutom kúrení? Fyzika, nie porucha

30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Boytaro1428). Prečo z vetrania fúka studený vzduch počas zapnutého kúrenia? Vodiči si všímajú, že v zákrutách náhle začína vychádzať chlad,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov